Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- CIR informuje:
Podczas dzisiejszych obrad rząd przyjął:
- projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
- projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym,
- projekt ustawy o zmianie ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o finansach publicznych.
Zatwierdzono Aneks Nr 4 do Umowy Offsetowej z 30 grudnia 2008 roku zawarty pomiędzy Skarbem Państwa Rzeczypospolitej Polskiej reprezentowanym przez ministra właściwego do spraw gospodarki oraz Kongsberg Defence & Aerospace AS 19 grudnia 2014 roku.
Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
* * *
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie Prawo o szkolnictwie wyższym oraz ustawy o podatku dochodowym, przedłożony przez ministra nauki i szkolnictwa wyższego.
Stworzono podstawy prawne do ustanowienia i realizacji programu rządowego, który zapewni wybitnym polskim studentom sfinansowanie z budżetu państwa studiów magisterskich na najlepszych uczelniach na świecie.
Rząd liczy, że uzupełnianie wiedzy w prestiżowych zagranicznych uczelniach pozwoli uzdolnionym studentom rozwinąć potencjał intelektualny i wykorzystać wiedzę zdobytą w kraju. Rozwiązanie to wychodzi naprzeciw obietnicy złożonej przez premier Ewę Kopacz w exposé, w którym zapowiedziała, że młodzi, zdolni Polacy będą mieli możliwość studiowania na renomowanych uczelniach zagranicznych.
Rządowy program, finansowany przez państwo, będzie adresowany do studentów mających wybitne osiągnięcia naukowe, dla których jedyną przeszkodą w zdobywaniu wiedzy i doświadczenia międzynarodowego jest sytuacja materialna.
Program zostanie ustanowiony w formie uchwały przyjętej przez Radę Ministrów. Ma ruszyć od roku akademickiego 2016/2017 i objąć ok. 100 studentów.
Aby program przyniósł pożądane efekty, zostanie zapewniona ciągłość kształcenia. Oznacza to, że będą mogli z niego skorzystać studenci, którzy ukończyli trzeci rok jednolitych studiów magisterskich i absolwenci studiów pierwszego stopnia (posiadający licencjat). Osoba, która podejmie studia za granicą, może otrzymać z programu fundusze na pokrycie kosztów: rekrutacji, czesnego, zakwaterowania, utrzymania, przejazdów
i ubezpieczeń. Świadczenia te zostaną zwolnione z podatku PIT. Pomoc o podobnym charakterze, np. stypendia naukowe i socjalne, jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych.
Pomoc finansową udzieloną w ramach programu trzeba będzie zwrócić, gdy np. studia nie zostaną ukończone z przyczyn leżących po stronie uczestnika albo z powodu braku postępów w nauce. Uczestnik programu będzie zwolniony ze zwrotu udzielonego mu wsparcia, gdy w ciągu 10 lat od ukończenia studiów na zagranicznej uczelni przepracuje w Polsce łącznie 5 lat, odprowadzając przez ten okres składki na ubezpieczenia: społeczne i zdrowotne. Dotyczy to także studiów doktoranckich.
Regulacje te są odpowiedzią na zobowiązania podjęte przez europejskich ministrów do spraw szkolnictwa w kwietniu 2009 r. w Leuven i Louvain-la-Neuve. Zgodnie z nimi, w 2020 r. co najmniej 20 proc. studentów, uzyskujących dyplom w Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego, powinno wcześniej odbyć studia lub szkolenia za granicą.
Program uzupełni dostępną w Polsce ofertę skierowaną do młodych osób zainteresowanych studiami i prowadzeniem badań za granicą. Chodzi tu m.in. o Program Stypendialny dla Młodych Naukowców, Program Stypendialny Polskiego Komitetu ds. UNESCO, Erasmus + akcja 1 – Gwarancje kredytowe dla studentów studiów magisterskich.
Nowe przepisy mają obowiązywać po 14 dniach od daty ogłoszenia ich w Dzienniku Ustaw.
* * *
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, przedłożony przez ministra środowiska.
W projekcie ustawy zaproponowano przepisy, które przyczynią się do zwiększenia poziomu zbierania odpadów w postaci zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, ich recyklingu oraz innych form odzysku. W praktyce chodzi o rozwiązania zapewniające właściwe zbieranie zużytych urządzeń elektrycznych i elektronicznych oraz ich efektywne i bezpieczne przetwarzanie w celu pozyskania cennych surowców wtórnych.
Projekt ustawy zawiera regulacje wynikające z dyrektywy 2012/19/UE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, natomiast pozostałe zagadnienia zostały przeniesione z obowiązującej ustawy.
Proponowane regulacje mają przede wszystkim spowodować osiągnięcie określonych dyrektywą 2012/19/UE poziomów w zakresie: zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, odzysku, przygotowania do ponownego użycia i recyklingu oraz uszczelnić system gospodarowania tymi odpadami.
Zgodnie z projektem ustawy:
- do końca 2015 r. przedsiębiorca wprowadzający sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych będzie zobowiązany do osiągania dotychczasowego minimalnego poziomu zbierania zużytego sprzętu, pochodzącego z tych gospodarstw, w wysokości odpowiadającej co najmniej 35 proc. masy wprowadzonego do obrotu sprzętu w poprzednim roku kalendarzowym (4 kg na mieszkańca w roku);
- od 1 stycznia 2016 r. do końca 2020 r. wprowadzający sprzęt będzie musiał osiągać minimalne roczne poziomy zbierania zużytego sprzętu w wysokości nie niższej niż 40 proc. masy sprzętu wprowadzonego do obrotu w trzech poprzednich latach; a w przypadku sprzętu oświetleniowego - nie mniej niż 50 proc.;
- od 1 stycznia 2021 r. wprowadzający sprzęt musi realizować minimalny roczny poziom zbierania zużytego sprzętu w wysokości nie mniejszej niż 65 proc. masy sprzętu wprowadzonego do obrotu w trzech poprzednich latach.
Zgodnie z projektem ustawy, jedynie trzy podmioty: zakłady przetwarzania, punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych w gminie, odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości – będą mogły zajmować się zbieraniem niekompletnego, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz jego części. Rozwiązanie to ma zminimalizować nielegalny demontaż zużytego sprzętu w celu sprzedaży pewnych jego elementów do tzw. punktów skupu złomu i uzyskiwania z tego procederu korzyści finansowych, zwłaszcza że postępowanie takie jest niebezpieczne dla ludzi i środowiska.
Wskazano też, że zbieranie i transport zużytego sprzętu mają być prowadzone zgodnie z wymogami ustawy o odpadach.
W projekcie ustawy zawarto nowe rozwiązania dotyczące audytu zewnętrznego. Jego celem będzie sprawdzanie, czy organizacje odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz prowadzący zakłady przetwarzania, przestrzegają prawa ochrony środowiska w szczególności w zakresie gospodarowania zużytym sprzętem, w tym procesów przetwarzania.
W projekcie ustawy przewidziano przepisy dotyczące przemieszczania zużytego sprzętu, co do którego zachodzi podejrzenie, że jest odpadem. Proponowane rozwiązania mają ograniczyć nielegalny transport odpadów deklarowanych jako sprawny sprzęt. Przewożący taki sprzęt będzie musiał posiadać dokumenty poświadczające, że jest to transport produktów, a nie odpadów. Jednocześnie wskazano sytuacje, w jakich transportujący nie musi mieć wszystkich dokumentów, np. przy przewożeniu używanego sprzętu do naprawy na podstawie gwarancji.
Nowa ustawa zobowiązuje również sprzedawców detalicznych sprzętu elektrycznego i elektronicznego, prowadzących sklepy o powierzchni handlowej wynoszącej co najmniej 400 m kw., do nieodpłatnego przyjęcia zużytego sprzętu, którego żaden z zewnętrznych wymiarów nie przekracza 25 cm. W praktyce oznacza to, że do sklepu będzie można oddać małe sprzęty, np. suszarkę, elektryczną szczoteczkę do zębów – bez konieczności nabycia w nim nowego towaru. Na podstawie nowych przepisów sprzedawca (detaliczny i hurtowy), który dostarczy klientowi nowy sprzęt, np. przywiezie mu lodówkę lub telewizor, musi nieodpłatnie odebrać stary sprzęt, czyli nie będzie mógł za to żądać dodatkowej opłaty.
Przyjęto, że od początku 2016 r., tj. od momentu powstania bazy danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami, krajowy rejestr przedsiębiorców działających w branży sprzętu elektrycznego i elektronicznego będzie prowadzony przez marszałka województwa w systemie teleinformatycznym.
Nowa ustawa ma obowiązywać od 1 czerwca 2015 r. (nie dotyczy to części przepisów, dla których wyznaczono inne terminy wejścia w życie). Przestanie jednocześnie obowiązywać regulacja z 2005 r.
* * *
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o finansach publicznych, przedłożony przez ministra obrony narodowej.
Od 2016 r. na finansowanie potrzeb obronnych Polski będzie przeznaczane corocznie z budżetu państwa nie mniej niż 2 proc. PKB z roku poprzedniego. Ocenia się, że w 2016 r. zapewni to dodatkowo ponad 800 mln zł na zakup nowoczesnego sprzętu dla wojska. Obecnie w ustawie budżetowej na wydatki obronne przeznacza się nie mniej niż 1,95 proc. PKB z roku poprzedniego.
Rozwiązanie to stanowi wypełnienie deklaracji ogłoszonej przez prezydenta i zobowiązania złożonego przez premier Ewę Kopacz w exposé o zwiększaniu wydatków na obronność. Chodzi o to, aby w kolejnych latach więcej środków przeznaczać na nowoczesne wyposażenie wojska. Przyjęcie takiego zapisu wynika także z uwzględnienia ustaleń państw członkowskich NATO podjętych na szczycie w Newport w 2014 r.
Pozostałe proponowane regulacje ustawowe:
- zmiana cyklu programowania rozwoju Sił Zbrojnych RP z okresu 2-letniego na 4-letni i okresu planistycznego z 6-letniego na 10-letni, co oznacza dostosowanie polskich regulacji do zasad planowania obronnego w NATO;
- dodatkowymi przychodami Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych będą: odszkodowania lub kary umowne otrzymane przez jednostki wojskowe w wyniku nieprawidłowej realizacji umów dotyczących zakupu uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz badań naukowych i prac rozwojowych, zwroty wydatków za udzielone wsparcie obcym wojskom oraz darowizny, spadki i zapisy;
- uregulowanie katalogu dotacji dla Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (ZIOTP) przez uwzględnienie m.in. możliwości przejściowego finansowania z budżetu państwa zadań Programu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w dziedzinie bezpieczeństwa (jest to niezbędne do zapewniania skutecznej realizacji zadań przez ZIOTP);
- doprecyzowanie przepisów dotyczących wykonywania specjalistycznych usług wojskowych przez jednostki wojskowe, a w praktyce odejście od zasady, że musi istnieć ścisły związek między charakterem usługi świadczonej przez jednostkę a planem jej szkolenia (oznacza to, że jednostki wojskowe będą mogły funkcjonować bardziej elastycznie, tj. świadczyć usługi cywilom poza szkoleniem, czyli np. zbudować most, oczyścić teren po powodzi – jeśli wymaga tego interes publiczny lub interes Sił Zbrojnych RP); przedstawiono także zasady odpłatności za świadczone usługi;
- wprowadzenie możliwości udzielania zaliczek na poczet zamówień publicznych udzielanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, wyłączonych spod ustawy o zamówieniach publicznych (oznacza to stworzenie istotnego narzędzia umożliwiającego efektywną realizację zamówień mających priorytetowe znaczenie dla obronności i bezpieczeństwa państwa).
* * *
Rada Ministrów zatwierdziła Aneks nr 4 do Umowy offsetowej z 30 grudnia 2008 r. zawartej pomiędzy Skarbem Państwa Rzeczypospolitej Polskiej a Kongsberg Devence & Aerospace AS, przedłożony przez ministra gospodarki.
Aneks nr 4 do Umowy offsetowej dotyczy dostawy rakiet NSM dla Nadbrzeżnego Dywizjonu Rakietowego Marynarki Wojennej. Postępowanie o udzielenie zamówienia negocjowane było z Kongsberg Devence & Aerospace AS. Ustalono, że wartość Umowy offsetowej zwiększy się o 659 800 000,00 zł. W związku z podwyższeniem wartości Umowy, w Aneksie nr 4 wprowadzono nowe zobowiązanie offsetowe, którego celem jest utworzenie w Wojskowych Zakładach Elektronicznych SA w Zielonce „Centrum Serwisowania NSM/LEM”.
* * *
Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, przedłożone przez ministra rolnictwa.
Rolnicy województwa podlaskiego otrzymają dodatkową pomoc za szkody wyrządzone przez dziki w 2014 r. Będzie ona miała charakter pomocy de minimis. Zostanie pomniejszona o wysokość odszkodowania otrzymanego z koła łowieckiego oraz wsparcie otrzymane z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Pomoc finansowa dla jednego rolnika nie będzie mogła przekroczyć kwoty równowartości 15 tys. euro, przy czym limit ten będzie pomniejszony o kwotę pomocy de minimis udzielonej z jakiegokolwiek tytułu w rolnictwie w okresie ostatnich trzech lat.
Pomoc będzie przyznawana na wniosek producenta rolnego, w gospodarstwie którego odnotowano zniszczenia upraw przez dziki. Decyzje w tych sprawach będą wydawane przez kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Na pokrycie strat wyrządzonych przez dziki zostanie przeznaczone 6,1 mln zł.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ kfk/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 17.02.2015, 15:47 |
Źródło informacji | CIR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |