Newsletter

MIR: ze szwajcarską precyzją wspieramy infrastrukturę i bezpieczeństwo (komunikat)

19.03.2015, 14:22aktualizacja: 19.03.2015, 14:22

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MIR informuje:

Polska korzysta nie tylko z Funduszy Europejskich. Blisko pół miliona franków szwajcarskich otrzymaliśmy na programy profilaktyki zdrowotnej, ochronę środowiska, współpracę naukową, poprawę infrastruktury transportowej w miastach czy wsparcie społeczności lokalnych. Wdrażanie Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy jest już na półmetku. Uruchomione zostały wszystkie projekty. Jego realizacja potrwa do połowy 2017 roku. Pierwsze efekty polsko-szwajcarskiej współpracy w zakresie infrastruktury i bezpieczeństwa są widoczne już dziś.

Infrastruktura miejska

Budowa Centrum komunikacyjnego w Legionowie– 9,6 mln CHF

http://centrum-komunikacyjne.legionowo.pl/

Miasta położone w pobliżu wielkich miast borykają się z podobnymi problemami, a jednym z największych jest duże natężenie ruchu w godzinach szczytu. Samorządy próbują zachęcić mieszkańców do korzystania z transportu zbiorowego (kolei, autobusów), ale często jest to trudne, ze względu na niski standard usług i zawodność połączeń. Legionowo postanowiło rozwiązać ten problem kompleksowo, tworząc pierwsze w Polsce centrum komunikacyjne wybudowane przez jednostkę samorządu terytorialnego. Nowoczesne centrum komunikacyjne powstanie w okolicach stacji kolejowej. Przede wszystkim, nowy budynek, wyposażony w elektroniczne systemy informacji dla podróżnych, znacznie poprawi jakość obsługi pasażerów. Łatwiej będzie do niego dotrzeć (drogi dojazdowe są rozbudowywane i zmodernizowane), będzie też gdzie zostawić auto (buduje się parking w standardzie Park& Ride - zaparkuj i jedź). W okolicach Centrum obsługiwane będą zarówno pociągi, jak i autobusy (co znacznie ułatwi i przyspieszy przesiadki), poprawi się także możliwość dotarcia na warszawskie lotnisko (a tym samym podróż w inne regiony kraju).

Warszawska Kolej Dojazdowa - 19,3 mln CHF http://www.wkd-sppw.eu/

6 nowych pojazdów szynowych dla WKD oznacza poprawę jakości i komfortu oraz bezpieczeństwa podróży na trasie z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego. Wszystkie pojazdy zostaną wyposażone w system monitoringu z rejestratorem zdarzeń, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej z układem okien umożliwiającym swobodne przewietrzanie składu oraz system zliczania podróżnych. Pojazd długości 60 m będzie składał się z 6 członów i pomieści 164 pasażerów na miejscach siedzących. W pojeździe przewidziano 4 miejsca dla wózków inwalidzkich z zastosowaniem ramp rozkładanych, umożliwiających wjazd wózka, oraz 8 miejsc do przewozu rowerów.

Zakup czterech spalinowych zespołów trakcyjnych do obsługi kolejowego odcinka Malbork - Grudziądz, w celu poprawy bezpieczeństwa, zarządzania, wydajności i niezawodności lokalnego systemu transportowego – 9 mln CHF

4 nowoczesne szynobusy – spalinowe zespoły trakcyjne – dla obsługi odcinka Malbork-Grudziądz przewidują miejsca siedzące dla 140 podróżnych. Każdy z nich wyposażony będzie w silnik spalinowy, spełniający wszystkie wymagane normy (o niskiej szkodliwości dla środowiska oraz korzystnych parametrach spalania). Ekonomiczne szynobusy wyjadą na tory prawdopodobnie latem 2015 roku.

Przejścia graniczne

Wkład w poprawę przepustowości i kontroli kolejowego przejścia granicznego w Siemianówce – blisko 5 mln CHF

W ramach projektu kolejowe przejście na polsko-białoruskiej granicy w Siemianówce zostało rozbudowane o nowe budynki (mieszczące m.in. pomieszczenia dla Służby Celnej i Straży Granicznej) oraz specjalne miejsce do kontroli fitosanitarnej wraz z rampami przeładunkowymi. Dotychczas w Siemianówce nie było takich pomieszczeń, co skutkowało ograniczeniem ruchu i niemożnością przewożenia niektórych towarów. Dzięki inwestycjom w budynki oraz wyposażenie przejścia w niezbędny sprzęt najnowszej generacji, pociągi są odprawiane szybciej, dzięki czemu może ich przejechać więcej. To dobra informacja również dla mieszkańców Podlasia – łatwiej będzie nawiązać kontakty handlowe z Białorusią, zmniejszy się również ilość towarów wwożonych do Polski nielegalnie.

Wkład w poprawę przepustowości i kontroli drogowego przejścia granicznego w Połowcach – 15,8 mln CHF

Dzięki projektowi przejście graniczne między Polską a Białorusią w Połowcach będzie można nazwać w pełni europejskim miejscem kontroli. Na terenie przygranicznym powstaną niezbędne budynki (m.in. pomieszczenia dla służb celnych, granicznych, administracji oraz przeznaczone do szczegółowej kontroli pieszych), a także cała infrastruktura. Nie zabraknie również budynków usługowych, sanitarnych oraz specjalnych wiat, gdzie będzie można odprawiać samochody ciężarowe. Pomieszczenia zostaną wyposażone w nowoczesny sprzęt (m.in. specjalny rentgen do prześwietlania samochodów), co znacznie zwiększy bezpieczeństwo i pomoże zapobiegać przemytowi (zarówno towarów, jak i ludzi). Celnicy będą mogli szybciej i w komfortowych warunkach odprawiać wjeżdżających i wyjeżdżających z Polski (szacuje się, że dzięki tym inwestycjom przepustowość przejścia wzrośnie kilkukrotnie). Będą mogli z niego skorzystać również obywatele innych krajów, a także podróżujący autokarami i wiozący towary kierowcy samochodów ciężarowych do 7,5t. Dzięki rozbudowie i modernizacji przejścia będzie korzystało z niego znacznie więcej osób, a to oznacza dla okolicznych mieszkańców większy ruch przygraniczny oraz związane z nim większe zainteresowanie ich produktami i usługami.

Bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo w ruchu drogowym – 3,9 mln CHF

Komeda Główna Policji podjęła działania, mające na celu poprawę bezpieczeństwa, szczególnie wśród osób, które najczęściej są poszkodowane w wypadkach: pieszych, osób starszych oraz motocyklistów. Wybór miejsc, które otrzymały wsparcie, nie był przypadkowy. Województwo podlaskie przoduje w statystkach osób zabitych w wypadkach drogowych, a w województwie lubuskim brawurowo jeżdżący kierowcy stanowią jedno z największych zagrożeń na drodze. W obu tych regionach wytypowano powiaty, które wypadają najgorzej w lokalnych statystkach. To one otrzymały wsparcie w postaci nowych inwestycji drogowych, chroniących najsłabszych uczestników ruchu drogowego. W ramach projektu powstały np. nowe przejścia dla pieszych, chodniki, progi zwalniające, barierki ochronne oraz zatoki dla autobusów. Na drogi w całym kraju wyjechały nieoznakowane radiowozy, wyposażone w wideorejestratory, których celem jest studzenie temperamentu najszybszych kierowców. Podjęto również szereg akcji informacyjnych, koncentrujących się na uświadomieniu ludziom zagrożeń na jakie można natknąć się na drodze. Kampania społeczna „Kieruj się rozsądkiem” skierowana została do pieszych, a jej celem stało się zwiększenie ich wiedzy dotyczącej zasad kodeksu drogowego i prawidłowego zachowania się na drogach.

* * *

Szwajcarsko-Polski Program Współpracy, czyli tzw. fundusz szwajcarski, jest formą bezzwrotnej pomocy zagranicznej przyznanej przez Szwajcarię państwom, które przystąpiły do Unii Europejskiej od 1 maja 2004 r. Polska jest jednym z 12 państw korzystających z tych środków. Na mocy umów międzynarodowych, rozdysponowano ponad 1 mld franków szwajcarskich. Dla naszego kraju fundusz szwajcarski przewiduje niemal połowę tej kwoty (ok. 489 mln CHF).

Program jest realizowany na terenie całego kraju. Zakłada on ponadto preferencje dla czterech województw: lubelskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego oraz małopolskiego – ok. 43% całej puli środków SPPW zostanie wydatkowane na tych obszarach.

Dotychczas ogłoszono 84 konkursy. W ich wyniku przyznano wsparcie dla ok. 1 700 mniejszych projektów oraz 58 dużych projektów, programów i funduszy. Z Programu korzystają zarówno instytucje sektora publicznego i prywatnego, jak i organizacje pozarządowe.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ azb/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 19.03.2015, 14:22
Źródło informacji MIR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ