Newsletter

Polityka i społeczeństwo

CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

16.06.2015, 15:34aktualizacja: 16.06.2015, 15:34

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- CIR informuje:

Premier Ewa Kopacz, rozpoczynając dzisiejsze posiedzenie rządu, powitała w jego składzie nowych ministrów: zdrowia – prof. Mariana Zembalę, skarbu państwa – Andrzeja Czerwińskiego oraz sportu i turystyki – Adama Korola.

Rząd skierował wniosek do prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o przedłużenie okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w misji RESOLUTE SUPPORT Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Islamskiej Republice Afganistanu.

Rada Ministrów zaakceptowała projekt ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej.

Przyjęto do wiadomości koncepcję wdrożenia rejestracji miejsca pobytu ze sprawozdaniem dodatkowym Międzyresortowego Zespołu do spraw przygotowania administracji rządowej do zniesienia obowiązku meldunkowego.

Rada Ministrów zajęła stanowisko wobec senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o opłatach abonamentowych (druk nr 3363).

* * *

Rada Ministrów skierowała wniosek do prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o przedłużenie okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w misji RESOLUTE SUPPORT Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Islamskiej Republice Afganistanu, przedłożony przez ministra obrony narodowej.

Na mocy postanowienia prezydenta z 19 grudnia 2014 r. żołnierze Polskiego Kontyngentu Wojskowego (PKW), uczestniczący w misji RESOLUTE SUPPORT, mogą przebywać w Afganistanie do 30 czerwca 2015 r. Misja w tym państwie rozpoczęła się 1 stycznia 2015 r. i będzie kontynuowana. Z tego względu Rada Ministrów wnosi do prezydenta o przedłużenie obecności PKW od 1 lipca do końca grudnia 2015 r.

Polski Kontyngent Wojskowy będzie liczył do 200 żołnierzy i pracowników wojska. Zostanie operacyjnie podporządkowany Naczelnemu Dowódcy Sił Sojuszniczych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Europie. Głównym zadaniem PKW będzie doradztwo, bez angażowania żołnierzy w działania bojowe, w tym:

- doradztwo na szczeblu strategicznym i operacyjnym afgańskim instytucjom podległym Ministerstwu Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych;

- doradzanie 201. i 203. Korpusowi Afgańskiej Armii Narodowej, siłom specjalnym afgańskich sił terytorialnych, Narodowym Siłom Policji Afgańskiej i Regionalnemu Centrum Koordynacji;

- zapewnienie ochrony doradcom w trakcie realizacji zadań i ochrona bazy;

- doraźna ochrona konwojów logistycznych.

Misja RESOLUTE SUPPORT ma charakter doradczo-szkoleniowy, a jej zasadniczym celem jest przygotowanie dowództw afgańskich sił obrony narodowej i bezpieczeństwa oraz instytucji podległych Ministerstwu Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych do samodzielnego i profesjonalnego kierowania oraz zarządzania w celu efektywnego zapewnienia bezpieczeństwa w Afganistanie.

Na wydatki związane z udziałem PKW w misji RESOLUTE SUPPORT przeznaczono 35,56 mln zł, które zostaną sfinansowane z budżetu MON.

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, przedłożony przez ministra finansów.

Do projektu ustawy wdrożono przepisy dyrektywy 2009/138/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 25 listopada 2009 r. (Wypłacalność II), które regulują zagadnienia związane z podejmowaniem i prowadzeniem działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej.

Propozycje najważniejszych zmian:

1. Wprowadzenie nowego systemu wypłacalności zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji. System oparty jest na trzech filarach:

- filar I - dotyczy wymogów ilościowych (wymogów kapitałowych),

- filar II - to wymogi jakościowe (system zarządzania oraz proces nadzorczy),

- filar III - to obowiązki informacyjne zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji oraz dyscyplina rynkowa.

Strukturę tę zaczerpnięto z rozwiązań zastosowanych w sektorze bankowym, wypracowanych przez Komitet Bazylejski, znanych jako Nowa Umowa Kapitałowa (Bazylea II).

2. Wprowadzenie nowego podejścia do wypłacalności zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji, w którym odchodzi się od ujmowania wypłacalności zakładów jedynie w aspekcie ilościowo określonych wymogów kapitałowych, a kładzie się nacisk na powiązanie wymogów kapitałowych z rzeczywistym ryzykiem, na jakie narażony jest zakład ubezpieczeń i zakład reasekuracji.

3. Określenie zasad tworzenia rezerw techniczno-ubezpieczeniowych do celów wypłacalności, a także podstawowych obowiązków zakładów ubezpieczeń w zakresie tworzenia rezerw techniczno-ubezpieczeniowych do celów rachunkowości (sprawozdawczości finansowej).

4. Wprowadzenie dodatkowych rozwiązań o charakterze prokonsumenckim, m.in. w zakresie:

- wzmocnienia praw osób ubezpieczonych w ubezpieczeniach na cudzy rachunek, w szczególności w ubezpieczeniach grupowych (chodzi o wprowadzenie zakazu pobierania przez ubezpieczającego wynagrodzenia, zapewnienie ubezpieczonemu informacji o warunkach umowy oraz obowiązku zakładu ubezpieczeń do przekazania ubezpieczonym, a także jego spadkobiercom, informacji związanych z przebiegiem postępowania likwidacyjnego);

- obowiązku przeprowadzenia przez zakład ubezpieczeń analizy potrzeb ubezpieczającego lub ubezpieczonego przed zawarciem umowy ubezpieczenia o charakterze inwestycyjnym w celu dokonania oceny, jaka umowa ubezpieczenia jest odpowiednia dla ubezpieczającego lub ubezpieczonego;

- umożliwienia Komisji Nadzoru Finansowego monitorowania rynku ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych, a także interwencji produktowej polegającej na możliwości zakazu lub ograniczenia wprowadzania do obrotu, dystrybucji lub sprzedaży niektórych ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych albo rodzaju działalności finansowej lub praktyki zakładu ubezpieczeń lub zakładu reasekuracji;

- przyznania ubezpieczonym prawa do odstąpienia od umów ubezpieczenia na życie z elementem inwestycyjnym zawartych po dniu wejścia w życie ustawy;

- możliwości pozasądowego rozstrzygania przez rzecznika ubezpieczonych sporów między konsumentami a zakładami ubezpieczeń dotyczących umów ubezpieczenia o charakterze inwestycyjnym.

5. Zwiększenie uprawnień Komisji Nadzoru Finansowego, m.in. w zakresie:

- umożliwienia wydawania rekomendacji w zakresie niezbędnym do realizacji wytycznych i zaleceń Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych, a także w celu zapewnienia zgodności działalności zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji z przepisami prawa, ograniczenia ryzyka występującego w działalności tych zakładów oraz zapobieżenia naruszeniu interesów ubezpieczających, ubezpieczonych, uposażonych lub uprawnionych z umów ubezpieczenia;

- umożliwienia kontroli działalności oddziału zagranicznego zakładu ubezpieczeń i zagranicznego zakładu reasekuracji z Unii Europejskiej.

Nowy system Wypłacalność II przyniesie znaczące długoterminowe korzyści społeczno-gospodarcze, zarówno dla ubezpieczających, ubezpieczonych, uposażonych i uprawnionych z umów ubezpieczenia, jak i dla zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji. Korzyści te przejawiają się głównie przez zmniejszenie prawdopodobieństwa niewypłacalności zakładów, zwiększenie konkurencyjności, co przekłada się na zwiększenie: jakości świadczonych usług, obniżenie opłat, większą transparentność oraz lepszą ocenę ryzyka.

Z kolei dodatkowe rozwiązania o charakterze prokonsumenckim powinny poprawić i wzmocnić sytuację osób ubezpieczonych w obszarach, w których Komisja Nadzoru Finansowego, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz rzecznik ubezpieczonych identyfikują największe zagrożenia dla konsumentów, m.in. przez wprowadzenie:

- obowiązków informacyjnych przed zawarciem umowy ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym,

- obowiązku przeprowadzenia przez zakład ubezpieczeń analizy potrzeb ubezpieczającego lub ubezpieczonego przed zawarciem umowy ubezpieczenia o charakterze inwestycyjnym w celu dokonania oceny, jaka umowa ubezpieczenia jest odpowiednia dla ubezpieczającego lub ubezpieczonego,

- możliwości pozasądowego rozstrzygania przez rzecznika ubezpieczonych sporów między konsumentami a zakładami ubezpieczeń dotyczących umów ubezpieczenia o charakterze inwestycyjnym.

Zaproponowano, aby ustawa – co do zasady – weszła w życie od początku 2016 r.

* * *

Rada Ministrów przyjęła do wiadomości koncepcję wdrożenia rejestracji miejsca pobytu wraz ze Sprawozdaniem dodatkowym Międzyresortowego Zespołu ds. przygotowania administracji rządowej do zniesienia obowiązku meldunkowego, przedłożoną przez ministra spraw wewnętrznych.

Rząd zaakceptował wypracowaną przez Zespół koncepcję prostej rejestracji adresu faktycznego pobytu. Obywatel sam zdecyduje, czy będzie chciał podać adres swojego pobytu. Będzie mógł to zgłosić osobiście w urzędzie gminy lub elektronicznie. Ze względu na charakter i rozmiar całego przedsięwzięcia - nowe rozwiązania weszłyby w życie 1 stycznia 2018 r.

Dobrowolna rejestracja faktycznego pobytu zamiast obowiązku zameldowania stałego pobytu – co się zmieni?

Obywatele polscy i państw członkowskich UE, przebywający w lokalu dłużej niż 3 miesiące, będą mieli prawo zgłoszenia adresu, pod którym aktualnie przebywają.

Adres będzie można zgłosić: osobiście w gminie, elektronicznie za pośrednictwem profilu zaufanego ePUAP lub za pomocą podpisu elektronicznego weryfikowanego certyfikatem kwalifikowanym. Adres ten zostanie wówczas zarejestrowany w bazie PESEL.

Cudzoziemcy spoza państw UE (tak jak obecnie), będą zobowiązani do rejestracji adresu miejsca faktycznego pobytu. Zmienią się jednak terminy z tym związane, np. rejestracja będzie obligatoryjna dla cudzoziemców przebywających na terytorium Polski dłużej niż 14 dni. Pobyt nie przekraczający dwóch tygodni nie będzie wymagał zgłoszenia.

Przygotowywany jest projekt nowelizacji ustawy o ewidencji ludności, w którym przewiduje się zmianę przepisu wprowadzającego od 1 stycznia 2016 r. zniesienie obowiązku meldunkowego. Termin zniesienia zameldowania będzie przesunięty o dwa lata – na 1 stycznia 2018 r.

* * *

Rada Ministrów zajęła stanowisko wobec senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o opłatach abonamentowych (druk nr 3363), przedłożone przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego.

Rząd zasadniczo pozytywnie ocenia senacki projekt noweli ustawy o opłatach abonamentowych.

Rada Ministrów uważa, że ze względów społecznych należy rozwiązać problem osób, które ukończyły 75 lat i przestały płacić abonament RTV, ale od których nadal go egzekwowano, bo nie złożyły stosowanego oświadczenia i dokumentu potwierdzającego zwolnienie z tego obowiązku. W tym kontekście rząd popiera przyznanie dostępu Poczcie Polskiej do danych z rejestru PESEL, dzięki czemu będzie ona mogła samodzielnie weryfikować, komu przysługuje zwolnienie z obowiązku uiszczenia opłaty. Oznacza to, że poczta będzie mogła sprawdzić, kto ukończył 75 lat, i tym samym osoba taka uniknie postępowania egzekucyjnego. Osoby takie nie będą musiały składać żadnych oświadczeń i okazywać żadnych dokumentów.

Rada Ministrów nie popiera jednak rezygnacji z obowiązku składania dokumentów potwierdzających prawo do zwolnienia z opłacania abonamentu radiowo-telewizyjnego i zastępowania ich oświadczeniami w stosunku do pozostałych osób zwolnionych, np. zaliczonych do I grupy inwalidzkiej. W takim przypadku powinny obowiązywać i dokumenty, i oświadczenia.

Zdaniem rządu, propozycja senatorów otwiera pole do nadużyć – każdy będzie mógł złożyć oświadczenie, że jest uprawniony do zwolnienia, bez ponoszenia konsekwencji prawnych. Rząd zwraca uwagę, że w wielu przypadkach obywatele mają obowiązek legitymowania się odpowiednimi dokumentami, jeśli chcą skorzystać z jakiś ulg. Np. ulgowy przejazd transportem zbiorowym wymaga posiadania przy sobie dokumentu poświadczającego prawo do zniżki. Dlatego rząd nie podziela też argumentacji senatorów, że jednorazowe złożenie dokumentu uprawniającego do zwolnienia z opłat za radio i telewizję – jest zbyt uciążliwe.

Rada Ministrów zauważa, że oświadczenie o spełnieniu warunków do zwolnienia z opłat abonamentowych, powinno być składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za zeznanie nieprawdy. Brak sankcji za składanie fałszywych oświadczeń może być szkodliwy dla finansowania mediów publicznych, bo pozwoli unikać obowiązków ustawowych (płacenia abonamentu radiowo-telewizyjnego) – bez jakichkolwiek konsekwencji prawnych. Jednocześnie rząd podkreśla, że zarówno Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, jak i Poczta Polska nie mają możliwości sprawdzenia prawdziwości składanych oświadczeń.

Według rządu, także termin wejścia w życie nowych regulacji – po 30 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw – powinien być zmieniony. Charakter proponowanych zmian wymaga wydłużenia okresu vacatio legis do kilku miesięcy, np. trzech, aby Poczta Polska miała odpowiednio długi czas na przygotowanie się do stosowania nowych przepisów.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ kfk/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 16.06.2015, 15:34
Źródło informacji CIR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ