Newsletter

Polityka i społeczeństwo

CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

14.07.2015, 18:04aktualizacja: 14.07.2015, 18:04

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- CIR informuje:

Dzisiejsze posiedzenie rządu odbyło się w Łodzi.

Rada Ministrów wysłuchała informacji ministra infrastruktury i rozwoju na temat:

- działań, jakie podejmuje rząd w kwestii wsparcia samorządów w działaniach rewitalizacyjnych obszarów miejskich,

- rządowych propozycji ułatwiających realizację potrzeb mieszkaniowych, w tym zwiększających dostępność mieszkań pod wynajem,

- rozwoju sieci drogowej istotnej dla regionu łódzkiego.

Minister kultury i dziedzictwa narodowego przedstawiła informację dotyczącą powołania Narodowego Centrum Kultury Filmowej.

Rada Ministrów podjęła uchwały:

- w sprawie przyjęcia „Strategii Rozwoju Polski Centralnej do roku 2020 z perspektywą 2030”,

- w sprawie zatwierdzenia zmian Kontraktów Terytorialnych oraz określenia zakresu i warunków dofinansowania Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2014-2020 dla województw: łódzkiego, mazowieckiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, kujawsko-pomorskiego,

- w sprawie ustanowienia programu wieloletniego na lata 2015-2020 „Działania na rzecz poprawy konkurencyjności i innowacyjności sektora ogrodniczego z uwzględnieniem jakości i bezpieczeństwa żywności oraz ochrony środowiska naturalnego,

- w sprawie ustanowienia programu wieloletniego na lata 2015-2020 pod nazwą „Tworzenie naukowych podstaw postępu biologicznego i ochrona roślinnych zasobów genowych źródłem innowacji i wsparcia zrównoważonego rolnictwa oraz bezpieczeństwa żywnościowego kraju”.

Przyjęto poprawki do rządowego projektu ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (druk 3522).

* * *

Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia „Strategii Rozwoju Polski Centralnej do roku 2020 z perspektywą 2030”, przedłożoną przez ministra infrastruktury i rozwoju.

Ponadregionalna "Strategia Rozwoju Polski Centralnej do roku 2020 z perspektywą 2030" obejmuje obszar województwa łódzkiego i mazowieckiego. Działania ujęte w „Strategii” wpisują się w nowe podejście do polityki rozwoju, która w programowaniu uwzględnia terytorialne uwarunkowania rozwojowe, wykraczające poza granice jednego województwa. Strategia ponadregionalna nie zastępuje ani nie powiela ustaleń strategii zintegrowanych ani strategii rozwoju województw. Koncentruje się na potencjałach i przewagach konkurencyjnych, których wzmacnianie może dać dodatkowe impulsy rozwojowe zarówno dla makroregionu, jak i dla Polski. Realizacja „Strategii” zapewni lepszą jakość programowania i wdrażania projektów oraz zwiększy skuteczność i efektywność wykorzystania środków UE.

Makroregion Polski Centralnej obejmuje obszar o łącznej powierzchni stanowiącej 17,2 proc. powierzchni kraju i liczbie ludności wynoszącej ok. 7,8 mln osób (ok. 20,3 proc. ludności Polski).

Polska Centralna charakteryzuje się najwyższym w kraju poziomem rozwoju gospodarczego dotyczy to szczególnie największego i unikalnego w skali kraju wyspecjalizowanego potencjału naukowego i badawczo-naukowego. Bardzo ważną rolę w rozwoju Polski Centralnej odgrywa bipolarny układ Warszawa - Łódź, obejmujący swym zasięgiem nie tylko miasta centralne i ich obszary funkcjonalne, ale również znaczne obszary obu województw.

„Strategia” określa obszary współpracy województwa mazowieckiego i łódzkiego oraz wyznacza kierunki interwencji umożliwiające dalsze jej poszerzanie. Wskazuje działania, jakie mogą być podejmowane na poziomie ponadregionalnym. Z uwagi na specyfikę obszaru Polski Centralnej, szczególnego znaczenia nabrały związki funkcjonalne pomiędzy aglomeracjami Warszawy i Łodzi, traktowane jako jeden z głównych czynników umocnienia makroregionu na arenie krajowej i międzynarodowej. Jest efektem wspólnych prac administracji rządowej oraz samorządów województw mazowieckiego i łódzkiego, wspieranych przez środowiska naukowe, partnerów społecznych i gospodarczych.

Przeprowadzona diagnoza i analiza trendów rozwojowych dla tego makroregionu potwierdza wysoki potencjał dynamicznego rozwoju tego obszaru. Dało to podstawę do zdefiniowania jego możliwości rozwojowych i nakreślenia głównych kierunków interwencji. Obszary o najwyższym poziomie rozwoju w obu województwach mają stać się nie tylko kluczem do wzrostu konkurencyjności, ale również znacząco podnieść znaczenie Polski Centralnej na arenie międzynarodowej.

Zgodnie z przyjętą wizją rozwoju, Polska Centralna będzie najbardziej dynamicznym, konkurencyjnym i innowacyjnym obszarem, rozpoznawalnym w skali europejskiej i globalnej jako przestrzeń przyjazna generowaniu oraz transferowi wiedzy i innowacji.

Kluczowymi kierunkami interwencji, które umożliwią realizację wizji oraz celu głównego „Strategii”, będą: dostępność i integracja, kreatywność i innowacyjność, reindustrializacja i umiędzynarodowienie. Zwiększaniu konkurencyjności Polski Centralnej oraz umacnianiu makroregionu w przestrzeni europejskiej będzie służyć realizacja wyznaczonych pięciu celów szczegółowych, nawiązujących do najistotniejszych pól współpracy między regionami, którymi są:

Zintegrowana przestrzeń wiedzy i innowacji

Najważniejszym kierunkiem działań jest skuteczny transfer innowacji ze sfery naukowo-badawczej do biznesu, szczególnie dotyczy to branż istotnych dla makroregionu, takich jak: bio- i nanotechnologia, transport i komunikacja, fotonika, optoelektronika, mechatronika, radiofarmacja i nauki kosmiczne. Rozszerzona zostanie oferta edukacyjna dla szkół wyższych. Zwiększy się wymiana kadry naukowej i studentów między uczelniami nie tylko na płaszczyźnie międzywojewódzkiej, ale również zagranicznej (wspólne prowadzenie projektów B+R, wymiana doświadczeń i dobrych praktyk).

Wsparcie otrzymają działania dotyczące komercjalizacji innowacyjnych rozwiązań w przemyśle medycznym, farmaceutycznym oraz w gałęziach wykorzystujących bio- i nanotechnologie.

Przestrzeń przyjazna twórcom i projektantom

Podejmowane działania będą skupiać się na wykorzystaniu potencjału dziedzictwa kulturowego i współczesnej oferty kulturalnej do tworzenia przestrzeni atrakcyjnej dla sektora kreatywnego. Tworzony będzie wspólny dla całego makroregionu system informacji o wydarzeniach kulturalnych i podejmowane będą wspólne przedsięwzięcia, np. na rzecz dziedzictwa poprzemysłowego.

Planuje się działania poprawiające stan zachowania zabytków. Twórcy i projektanci zostaną włączeni w proces rewitalizacji przyczyniając się do powstania atrakcyjnej i inspirującej przestrzeni publicznej. Duże znaczenie będzie miała aktywizacja mieszkańców i lokalnych władz samorządowych. Niektóre dzielnice, szczególnie te poprzemysłowe czy zdegradowane, objęte będą rewitalizacją i zostaną przeznaczone pod działalność kreatywną. Znajdą tu swoje siedziby instytucje artystyczne, pracownie, studia muzyczne. Istotnym kierunkiem w tym obszarze jest wykreowanie silnych, rozpoznawalnych w świecie, wspólnych marek wzornictwa przemysłowego, przemysłu filmowego i audiowizualnego.

Innowacyjna sieć medyczno-farmaceutyczna

Działania będą skupione na utworzeniu zintegrowanego systemu informacji medycznej i rozwoju wysokospecjalistycznych usług medycznych. Zasoby naturalne makroregionu będą sprzyjać rozwojowi działalności uzdrowiskowej, szczególnie w mniejszych ośrodkach miejskich Dobrze rozwinięty przemysł farmaceutyczny w większym stopniu wykorzystywać będzie nowe technologie w produkcji leków. Wspierana będzie działalność na rzecz rozwoju bazy produkcyjnej w dziedzinie nanomedycyny, farmacji i biotechnologii, sprzętu medycznego oraz technik laserowych. Istotne będzie także utrzymanie i rozwijanie trwałej współpracy tego sektora z jednostkami generującymi innowacje.

Międzynarodowe centrum żywności prozdrowotnej

Szansą na rozwój sektora rolno-spożywczego ma być wytwarzanie zdrowych produktów żywnościowych. Producenci rolni, grupy producenckie i sektor przetwórstwa powinny w większym stopniu wykorzystywać mazowieckie i łódzkie ośrodki naukowe. Wdrożenie i stosowanie opracowanych w instytutach naukowych nowych technologii może przełożyć się na korzystne dla całego sektora rolno-spożywczego efekty, poczynając od produkcji dobrej i zdrowej żywności, po odpowiednie jej przechowywanie i przetwórstwo, a kończąc na dystrybucji i marketingu. Produkowana w makroregionie żywność prozdrowotna może stać się rozpoznawalna na rynku krajowym i zagranicznym (utworzenie makroregionalnej marki).

Multimodalny węzeł transportowy o znaczeniu międzynarodowym

Polska Centralna to ważny punkt na krajowej i europejskiej mapie transportowej – tu przecinają się dwa z dziewięciu Transeuropejskich Korytarzy Transportowych. To daje duże szanse na powstanie multimodalnego węzła transportowego w skali międzynarodowej. Planuje się szeroko zakrojone prace nad budową, przebudową i modernizacją infrastruktury sieci połączeń drogowych i kolejowych w wymiarze międzynarodowym i krajowym, przede wszystkim z istniejącymi i planowanymi w makroregionie elementami sieci TEN-T. Jednocześnie, w celu wzmocnienia wewnętrznej integralności, rozwijana będzie infrastruktura o charakterze międzyregionalnym.

Priorytetem dla makroregionu będzie transport publiczny. Poprawa nastąpi w kolejowych przewozach pasażerskich: chodzi o podjęcie działań na rzecz integracji taryfowej i rozkładowej międzyregionalnych połączeń, opracowania spójnego systemu informacji i obsługi pasażerów. Rolą samorządów będzie wspieranie powstawania nowoczesnych centrów logistycznych, skoncentrowanych w strefie między Warszawą, Łodzią i Piotrkowem Trybunalskim.

Międzynarodowe, krajowe i międzyregionalne powiązania komunikacyjne to szansa na wykreowanie Polski Centralnej jako multimodalnego węzła transportowego i włączenie makroregionu i Polski w sieć połączeń o charakterze globalnym.

W realizację „Strategii” zaangażowane będą podmioty na poziomie krajowym, regionalnym oraz lokalnym. Każdemu z nich przypisano określony zakres zadań oraz odpowiedzialności. System finansowania opiera się na wykorzystaniu środków z różnych źródeł, przy szczególnym nacisku na odpowiednie wykorzystanie środków pochodzących z funduszy europejskich w okresie 2014-2020.

Obecnie w Polsce funkcjonują trzy strategie ponadregionalne:

- Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 (województwa: lubelskie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie),

- Strategia Rozwoju Polski Południowej do roku 2020 (województwa: małopolskie i śląskie),

- Stratega Rozwoju Polski Zachodniej do roku 2020 (województwa: dolnośląskie, lubuskie, opolskie, wielkopolskie i zachodniopomorskie).

Strategie ponadregionalne przynoszą wiele korzyści. Są przykładem odchodzenia województw od konkurowania na rzecz rozwijania współpracy. Współpraca ponad granicami administracyjnymi pozwala osiągnąć lepsze efekty niż samodzielne działanie. Strategie ponadregionalne to także nauka partnerstwa w praktyce, która angażuje podmioty na wszystkich poziomach zarządzania (krajowy, regionalny, miejski, wiejski i lokalny).

* * *

Rada Ministrów podjęła uchwały w sprawie zatwierdzenia zmian kontraktów terytorialnych oraz określenia zakresu i warunków dofinansowania regionalnych programów operacyjnych lata 2014-2020 dla województw: łódzkiego, mazowieckiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i kujawsko-pomorskiego, przedłożone przez ministra infrastruktury i rozwoju.

Uchwały dotyczą zmian w 5 kontraktach terytorialnych. Zmiany te, wprowadzone aneksami, są niezbędne ze względu na zatwierdzenie przez Komisję Europejską regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020 (chodzi o RPO dla każdego województwa).

W każdym przypadku Rada Ministrów zatwierdza uchwałą, wynegocjowany przez ministra infrastruktury i rozwoju oraz zarząd województwa, aneks nr 1 do kontraktu terytorialnego, który określa wysokość, zakres i warunki dofinansowania Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.

Aneks nr 1 wprowadza do kontraktu terytorialnego rozdział, w którym określono m.in. zobowiązania finansowe strony rządowej i samorządowej oraz przedstawiano sposób przekazywania i rozliczania środków na realizację RPO z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) oraz budżetu państwa.

Na podstawie zaktualizowanych kontraktów terytorialnych regiony będą mogły rozpocząć wdrażanie regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020.

Środki unijne na wszystkie RPO w latach 2014-2020 wyniosą ok. 31,2 mld euro. W tym na województwa: łódzkie - 2,3 mld euro, mazowieckie - 2,1 mld euro, podlaskie - 1,2 mld euro, świętokrzyskie - 1,4 mld euro, kujawsko-pomorskie 1,9 mld euro.

Uzgodniono też środki z budżetu państwa na współfinansowanie regionalnych programów operacyjnych (dla tych 5 województw będzie to ok. 313 mln euro).

Środki budżetu państwa będą mogły być przeznaczone na współfinansowanie działań EFS, projektów rewitalizacyjnych EFRR oraz innych przedsięwzięć EFRR wskazanych w kontrakcie lub też uzgodnionych między stronami.

Uzgodniono także środki Funduszu Pracy, z przeznaczeniem na realizację współfinansowanych z EFS projektów pozakonkursowych Powiatowych Urzędów Pracy w ramach RPO.

Aneks nr 1 nie zawiera żadnych zmian w wykazie przedsięwzięć planowanych do realizacji w każdym województwie.

Kontrakt terytorialny to umowa zawierana między rządem a samorządem województwa, w której określa się cele rozwojowe i przedsięwzięcia istotne dla rozwoju kraju i danego regionu, przy realizacji których mają współpracować obie strony (rządowa i samorządowa). Inwestycje wpisane do kontraktów będą finansowane z nowych, krajowych i regionalnych programów operacyjnych oraz innych środków krajowych.

Szacowane zaangażowanie środków publicznych, europejskich i krajowych na działania z zakresu polityki rozwoju, w skali całego kraju w latach 2014-2023, może wynieść ok. 400 mld zł, w tym:

- dla województwa łódzkiego 25,2 mld zł,

- dla mazowieckiego 49,1 mld zł.

Będą to przede wszystkim środki z budżetu Unii Europejskiej przeznaczone na realizację programów operacyjnych w latach 2014-2020, środki z budżetu państwa, budżetu danego województwa, budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego, środki pozostałych jednostek sektora finansów publicznych, środki państwowych funduszy celowych oraz inne środki publiczne. Mogą być również zaangażowane środki prywatne.

Wśród przedsięwzięć planowanych do realizacji w województwie łódzkim znalazły się:

- A1 Tuszyn – Częstochowa, budowa dojazdu do węzła Brzeziny na A1 oraz do węzła Stryków na A2,

- obwodnice Bełchatowa i Wielunia w ciągu DK 8 plus obwodnica Radomska, zachodnia Łodzi, Woli Rakowskiej, wschodnia Bełchatowa i Piotrkowa Trybunalskiego, Dłutowa,

- inwestycje w Łódzkim Węźle Kolejowym, prace na liniach kolejowych nr 15, 16, 14, 811, C-E 20, C-E 65, 146, E 20, 18, budowa multimodalnych węzłów komunikacyjnych na terenie Łodzi,

- projekty dotyczące zrównoważonej mobilności miejskiej, efektywności energetycznej oraz sieci ciepłowniczych i chłodniczych wynikające ze Strategii ZIT dla Łodzi oraz obszarów powiązanych z nią funkcjonalnie,

- przedsięwzięcia z zakresu rewitalizacji: projekty dot. rewitalizacji centrum Łodzi, Rawy Mazowieckiej, terenów Podzamcza w Piotrkowie Trybunalskim, Kutna,

- przedsięwzięcia zwiększające jakość i dostępność do usług z zakresu ochrony zdrowia, inwestycje związane z budową, przebudową lub modernizacją SOR, m.in. w Instytucie Matki Polski, szpitalu M. Skłodowskiej-Curie w Zgierzu, w szpitalu im. M. Kopernika w Łodzi, w Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym w Skierniewicach, w szpitalu im. Jana Pawła II w Bełchatowie,

- inwestycje z zakresu innowacyjności, m.in. wsparcie dla Europejskiego Instytutu Badań nad Rakiem Środowiskowym, Polskiej Platformy Infrastruktury Skriningowej dla Chemii Biologicznej, badań w łódzkim kampusie biomedycyny i farmacji, budowa Centrum Biotechnologii Ogrodniczej – linia produkcyjna wielofunkcyjnych biopolimerów,

- projekty związane ze szkolnictwem wyższym, adaptacja budynku na rzecz Akademickiego Centrum Designy przy ASP w Łodzi, wyposażenie Uczelnianego Centrum Dydaktyki Nowych Mediów PWSFTViT w Łodzi.

Najważniejsze przedsięwzięcia planowane do realizacji w województwie mazowieckim:

- inwestycje na drogach S-7, S-17, S-2, S-8 oraz na liście warunkowej (przy założeniu, że będzie zapewnione finansowanie): S-19, S-12, S-10,

- inwestycje na drogach krajowych nr 61 i 9 (lista warunkowa),

- obwodnica Góry Kalwarii,

- prace na liniach kolejowych (do granicy województwa): Warszawa Wschodnia-Dorohusk (nr 7), Warka-Radom (nr 8), Sadowne-Białystok (E 75), Warszawa-Kutno (E 20), Skierniewice-Pilawa (C-E 20), Warszawa Włochy-Grodzisk Mazowiecki (nr 447),

- prace na linii średnicowej i obwodowej w Warszawie, jak również wiele inwestycji poprawiających połączenia wewnątrzregionalne;

- projekty dotyczące zrównoważonej mobilności miejskiej oraz efektywności energetycznej wynikające ze Strategii ZIT dla Warszawy oraz obszarów powiązanych z nią funkcjonalnie,

- inwestycje poprawiające bezpieczeństwo energetyczne regionu oraz z zakresu gospodarki wodnej;

- przedsięwzięcia związane z II linią metra w Warszawie,

- przedsięwzięcia zwiększające jakość i dostępność do usług z zakresu ochrony zdrowia: m.in. budowa SOR w Szpitalu Powiatowym w Sokołowie Podlaskim, powiatowym Centrum Medycznym w Grójcu, w Lipsku i Międzyleskim Szpitalu Specjalistycznym w Warszawie,

- inwestycje z zakresu innowacyjności, m.in. wsparcie dla Polskiej Platformy Fotoniki Światłowodowej, Centrum Grafemu, Europejskiego Laboratorium Pól Magnetycznych.

* * *

Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego na lata 2015-2020 „Działania na rzecz poprawy konkurencyjności i innowacyjności sektora ogrodniczego z uwzględnieniem jakości i bezpieczeństwa żywności oraz ochrony środowiska naturalnego, przedłożoną przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.

Program będzie realizowany do 2020 r. przez Instytut Ogrodnictwa w Skierniewicach. Na działania objęte programem rząd przeznaczy 57 987 000 zł, w tym 869 000 zł to wydatki majątkowe.

Ustanowienie programu oznacza, że będą kontynuowane prace badawcze prowadzone dotąd w ramach programu „Rozwój zrównoważonych metod produkcji ogrodniczej w celu zapewnienia wysokiej jakości biologicznej i odżywczej produktów ogrodniczych oraz zachowania bioróżnorodności środowiska i ochrony jego zasobów” (2008-2014).

Zasadniczym celem programu będzie stworzenie warunków do wzrostu konkurencyjności i innowacyjności gospodarstw ogrodniczych, które zapewnią bezpieczeństwo żywnościowe kraju i ochronę środowiska naturalnego. Postęp biologiczny w ogrodnictwie to również hodowla nowych odmian sadowniczych i warzywnych, gwarancja wysokiej jakości materiału nasadzeniowego oraz wprowadzanie do upraw nowych lub mniej znanych gatunków, charakteryzujących się walorami smakowymi.

W programie uwzględniono następujące kierunki działań:

1. Zapewnienie postępu biologicznego w produkcji ogrodniczej poprzez hodowlę nowych odmian roślin sadowniczych i warzywnych. Chodzi o uzyskanie w produkcji ogrodniczej roślin charakteryzujących się m.in. odpornością na choroby, wysoką wartością odżywczą i smakową oraz dobrą przydatnością do przetwórstwa. Prowadzone będą intensywne prace związane z ograniczeniem stosowania pestycydów i innych środków ochrony roślin, które mają negatywny wpływ na środowisko naturalne. Spodziewanym efektem opracowywanych i wdrażanych systemów oraz technologii wytwarzania produktów ogrodniczych będą wysokiej jakości i bezpieczne dla konsumentów owoce, warzywa

i krzewy.

2. Bezpieczeństwo żywności i ochrona środowiska. Prace prowadzone w Instytucie Ogrodnictwa ukierunkowane są na większe upowszechnianie w ogrodnictwie metod integrowanej ochrony przed chorobami i szkodnikami (opracowano już 25 metodyk integrowanej ochrony dla wybranych gatunków roślin sadowniczych i warzywnych). Rezultatem prac będzie m.in.: większe upowszechnienie metod integrowanej ochrony upraw, w tym w gospodarstwach małoobszarowych, ograniczenie zużycia środków ochrony roślin i zmniejszenie skażenia środowiska oraz lepsza jakość warzyw i owoców.

3. Rozwój zrównoważonych metod produkcji ogrodniczej. Opracowanie i wdrożenie wodooszczędnych metod nawadniania roślin, energooszczędnych metod produkcji warzyw i roślin ozdobnych pod osłonami i przygotowanie sposobów takiego nawożenia roślin, które będą gwarantować wysokie i dobrej jakości plony.

4. Działania na rzecz rozwoju pszczelarstwa w warunkach zmieniającego się środowiska, wspierające rozwój sektora pszczelarskiego. Chodzi m.in. o: zwiększenie populacji pszczoły miodnej i dzikich owadów zapylających, optymalizację warunków chowu pszczół, poprawę ich odporności na choroby i szkodliwe czynniki środowiskowe i przeciwdziałanie zjawisku masowego ginięcia rodzin pszczelich.

5. Upowszechnianie i wdrażanie wiedzy, która przyczyni się do poprawy konkurencyjności i wzrostu innowacyjności sektora ogrodniczego. To działanie ma zapewnić sprawny transfer wiedzy i technologii kierowany do producentów, przetwórców warzyw, owoców oraz doradców rolniczych, inspektorów ochrony roślin i nasiennictwa poprzez różnego rodzaju warsztaty, szkolenia, materiały informacyjne i instrukcje wdrożeniowe.

Dla wybranych zagadnień związanych z bieżącą produkcją, takich jak: ochrona przed chorobami i szkodnikami nawożenie roślin, planowanie nawodnień – zaprojektowane zostaną skomputeryzowane systemy wspomagania decyzji, które będą zamieszczone na stronie internetowej Instytutu Ogrodnictwa i udostępnione on line bezpośrednio, a także za pośrednictwem stron internetowych resortu rolnictwa oraz ośrodków doradztwa rolniczego.

Promowane będą również zasady zdrowego żywienia oraz diety bogatej w warzywa i owoce.

* * *

Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego na lata 2015-2020 pod nazwą „Tworzenie naukowych podstaw postępu biologicznego i ochrona roślinnych zasobów genowych źródłem innowacji i wsparcia zrównoważonego rolnictwa oraz bezpieczeństwa żywnościowego kraju”, przedłożoną przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.

Program będzie realizowany do 2020 r. przez Instytut Hodowli i Aklimatyzacji Roślin - Państwowy Instytut Badawczy w Radzikowie (IHAR–PIB) oraz Instytut Ogrodnictwa w Skierniewicach. Z budżetu państwa na jego wykonanie zostanie przeznaczone 85 106 000 zł, w tym 3 309 000 zł to wydatki majątkowe.

Ustanowiony przez rząd program wieloletni kontynuuje, realizowany do 2013 r., program pn. „Ulepszanie roślin dla Zrównoważonych AgroEkoSystemów, wysokiej jakości żywności i produkcji roślinnej na cele nieżywnościowe”.

Najważniejsze cele programu to podniesienie jakości produktów roślinnych przeznaczonych na cele żywnościowe, paszowe i alternatywne (np. do produkcji biopaliw, rekultywacji terenów zdegradowanych i skażonych, poszerzenia źródeł energii odnawialnej), a tym samym zwiększenie dochodów gospodarstw rolnych prowadzonych na słabych glebach.

Kluczowym jego elementem będzie ochrona roślinnych zasobów genowych zgromadzonych w bankach genów. Chodzi szczególnie o rośliny mające istotne znaczenie dla gospodarki żywnościowej i rolnictwa. W ramach programu będą finansowane badania dotyczące cennych roślin rolniczych i ogrodniczych w celu zwiększenia biologicznej aktywności gleby, ochrony gruntów przed erozją i przywracaniu glebom położonym na obszarach zdegradowanych ich funkcji uprawnej. Program umożliwi skuteczne kontrolowanie przestrzegania zakazu stosowania surowców roślinnych o podwyższonym poziomie zdrowotności, skażonych GMO, pestycydami i metabolitami patogenów.

Program będzie miał wpływ na kształtowanie produkcji rolnej zgodnie ze światowymi tendencjami, uwzględniającymi wymogi ochrony środowiska naturalnego przy zachowaniu jego walorów krajobrazowych. W ramach programu będą organizowane liczne wykłady, szkolenia, kursy, konferencje i seminaria naukowe oraz porady udzielane rolnikom.

Na stronie internetowej IHAR–PIB zostanie utworzony portal, który będzie służył upowszechnianiu wyników programu oraz wspieraniu transferu wiedzy i technologii wypracowanych w trakcie jego realizacji do praktyki rolniczej.

Program ma ścisły związek z europejskimi sieciami naukowymi typu European Research Area Network oraz nawiązuje do problematyki programu HORYZONT 2020, ustanowionego przez Komisję Europejską.

* * *

Rada Ministrów przyjęła poprawkę do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożoną przez ministra finansów.

Zaproponowane w projekcie nowelizacji ustawy zmiany realizują jedno z ważniejszych założeń „Programu Śląsk 2.0”, przyjętego przez rząd 30 czerwca br.

Przedłożona poprawka wprowadza preferencje podatkowe w postaci:

- zwolnienia bezpośredniego dla wszystkich podatników akcyzy od energii elektrycznej wykorzystywanej w przedsiębiorstwach do celów redukcji chemicznej w procesach elektrolitycznych, metalurgicznych i mineralogicznych;

- zwolnienia dla zakładów energochłonnych stosowanego w trybie zwrotu część zapłaconej akcyzy od energii elektrycznej wykorzystywanej przez te zakłady (zwrotowi będzie podlegała akcyza zapłacona od energii elektrycznej przekraczającej wskaźnik energochłonności w wysokości 3 proc.), przy czym zwolnieniem objęte będą zakłady energochłonne, które:

- wykonują działalność gospodarczą spójną z zakresem określonym w ustawie o odnawialnych źródłach energii;. dla zakładów energochłonnych.

- prowadzą księgi rachunkowe w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości;

- nie korzystają w stosunku do tej energii ze zwolnienia przewidywanego w art. 30 ust. 7a.

Dzięki wprowadzonym zmianom nastąpi zrównanie pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstw funkcjonujących w Polsce z przedsiębiorstwami w innych krajach Unii Europejskiej, które nie ponoszą kosztów akcyzy od energii elektrycznej. Tym samym możliwie będzie utrzymanie działalności tych podmiotów oraz tworzonych przez nie miejsc pracy na terenie kraju.

Zmiany te wejdą w życie 1 stycznia 2016 r.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ kfk/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 14.07.2015, 18:04
Źródło informacji CIR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ