Pobierz materiał i Publikuj za darmo
"Wyniki kwantyfikacji danych uzyskanych z sondażu przeprowadzonego przez GUS w pierwszej połowie lipca wskazują, że przewidywany przez respondentów średni wskaźnik inflacji konsumenckiej w kolejnych 12 miesiącach wyniesie około 0,2 proc. Oznacza to, że już od dwóch lat oczekiwania inflacyjne konsumentów pozostają na niskim poziomie, tj. poniżej dolnej granicy dopuszczalnych odchyleń od celu inflacyjnego NBP" - napisał bank centralny.
W komunikacie wyjaśniono, że wskaźnik oczekiwań, czyli różnica między odsetkiem respondentów oczekujących, że ceny będą rosły szybciej niż obecnie, a sumą odsetków respondentów oczekujących, że ceny będą rosły wolniej niż obecnie, pozostaną bez zmian lub będą spadały, wyniósł minus 40 pkt proc. Miesiąc wcześniej osiągnął on historycznie niski poziom minus 47 pkt proc.
NBP poinformował, że w procedurze kwantyfikacyjnej oczekiwań, tłumaczącej subiektywne odczucia ankietowanych na język oficjalnych statystyk inflacji, zakłada się, że postrzegana przez respondentów zmiana cen w ostatnich 12 miesiącach jest równa wskaźnikowi inflacji CPI dostępnemu w okresie badania ankietowego. Wskazano, że w lipcu br. wartość ta była ujemna i wynosiła minus 0,9 proc. (z deflacją w tej wysokości mieliśmy do czynienia w maju, w czerwcu wskaźnik ten wyniósł minus 0,9 proc. - PAP).
Zdaniem banku centralnego w takim przypadku interpretacja wyników ankiety jest utrudniona, ponieważ – zgodnie z konstrukcją pytania ankietowego – respondenci oczekujący wzrostu cen określają, czy będzie on szybszy, podobny czy słabszy niż wzrost cen obserwowany obecnie. (PAP)
mmu/ mhr
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 01.08.2015, 16:35 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |