Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Porozumienie o współpracy zostało podpisane we wtorek, 18 sierpnia przez prof. Krzysztofa Kurzydłowskiego, dyrektora NCBR oraz Adama Purwina, prezesa Zarządu PKP CARGO i Wojciecha Derdę członka Zarządu PKP CARGO ds. operacyjnych.
"Rozwój firmy w oparciu o nowe technologie to najlepszy sposób na uzyskanie trwałej przewagi konkurencyjnej, a osiąganie postępu technologicznego w logistyce ma szczególne znaczenie. PKP CARGO S.A. zwiększając swoje zaangażowanie w działalność badawczo-rozwojową i wdrażając innowacyjne rozwiązania będzie mogła skuteczniej rywalizować na międzynarodowych rynkach" - mówi prof. Krzysztof Jan Kurzydłowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Badania i Rozwój (B+R) to ważny element strategii rozwoju największego w Polsce i drugiego w Unii Europejskiej przewoźnika towarowego, a współpraca PKP CARGO z NCBR to jedna z największych tego typu inwestycji w Grupie PKP.
"Dla dużego europejskiego gracza, takiego jak PKP CARGO, innowacje są koniecznym warunkiem rozwoju. Chcemy systematycznie podnosić naszą efektywność operacyjną i obniżać koszty. Dobrymi przykładami poszukiwanych przez nas rozwiązań są wprowadzane już w PKP CARGO nowoczesne systemy informatyczne, wspierające sprzedaż oraz obsługę naszych klientów, ale także drony wykorzystywane do ochrony naszych pociągów - mówi Adam Purwin, prezes Zarządu PKP CARGO. - Zlecając i finansując badania w interesujących nas obszarach oczekujemy rezultatów, które udoskonalą i wzmocnią nasz biznes" - dodaje Adam Purwin.
Wspólna inicjatywa NCBR i PKP CARGO opiera się na modelu otwartej innowacji, co oznacza, że w konkursie propozycje projektów odpowiadających na potrzeby PKP CARGO zgłaszać będą jednostki naukowe, uczelnie oraz firmy z branży transportowej. Największy polski przewoźnik chce w szczególności rozwinąć narzędzia informatyczne i systemy do optymalizacji procesów logistycznych i operacyjnych (m.in. zarządzanie taborem i terminalami), które oprócz zmniejszenia kosztów operacyjnych umożliwią optymalne wykorzystanie posiadanych przez spółkę zasobów.
"PKP CARGO posiada ponad dwa tysiące lokomotyw i ponad 60 tysięcy wagonów towarowych. W codzienną pracę angażujemy kilkanaście tysięcy osób. Przy tak dużej skali działalności każde rozwiązanie optymalizujące zarządzanie zasobami jest na wagę złota - mówi Wojciech Derda, członek Zarządu PKP CARGO ds. operacyjnych. - Dla przykładu: zaledwie kilkuprocentowe zmniejszenie zużycia energii elektrycznej oznacza dla nas wielomilionowe oszczędności. Dlatego jesteśmy przekonani, że nasze inwestycje w B+R mogą w krótkim czasie zwrócić się z nawiązką" - dodaje Wojciech Derda.
Współpraca z NCBR ma też pomóc w pozyskaniu innowacyjnych technologii dla projektowania i budowy nowoczesnego taboru, które wsparłyby planowaną od 2016 roku samodzielną produkcją wagonów towarowych przez PKP CARGO. Spółka chce także pozyskać rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo swoich pociągów, towarów i terminali.
Pierwszy konkurs zostanie ogłoszony w I kwartale 2016 r.
Grupa PKP CARGO
Grupa PKP CARGO jest liderem kolejowych przewozów towarowych w Polsce i drugim największym operatorem w Unii Europejskiej. Powstała w 2001 roku. Oferuje klientom zintegrowane usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy (największa flota taboru w Polsce), samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe dla kilku tysięcy klientów na terenie Polski, Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Belgii, Holandii, Węgier i Litwy. W marcu 2015 roku spółka podpisała umowę o strategicznej współpracy z HZ Cargo, chorwackim przewoźnikiem kolejowym, a w maju przejęła 80% udziałów w Advanced World Transport, drugim co do wielkości kolejowym przewoźniku towarowym w Czechach.
W skład Grupy PKP CARGO wchodzą spółki zależne, odpowiedzialna m.in. za przewozy intermodalne (Cargosped), krajową i międzynarodowa spedycję kolejową (PS Trade Trans) oraz serwis i utrzymanie taboru (PKP CARGOTABOR).
W 2014 roku Grupa PKP CARGO osiągnęła 4,3 mld zł przychodów, przewożąc 111 mln ton ładunków.
30 października 2013 roku PKP CARGO zadebiutowało na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, stając się pierwszym kolejowym przewoźnikiem towarowym w UE notowanym na giełdzie. Wartość oferty publicznej, w której PKP S.A. sprzedała niemal 50% akcji PKP CARGO, wyniosła 1,42 mld zł. Spółka obecnie wchodzi w skład indeksu mWIG40. Jej głównym akcjonariuszem pozostaje PKP S.A.
Grupa PKP CARGO prowadzi aktywną działalność z zakresu CSR. Stosuje standardy odpowiedzialnej polityki pracowniczej, realizuje szereg działań na rzecz ochrony środowiska, jest także mecenasem zabytków techniki kolejowej, zgromadzonych m.in. w unikalnej na skalę europejską Parowozowni Wolsztyn.
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju jest agencją wykonawczą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Wspiera tworzenie nowoczesnych rozwiązań i technologii poprzez finansowanie projektów badawczo - rozwojowych, ukierunkowanych na zacieśnienie współpracy sektora nauki i gospodarki. Wśród programów NCBR znajduje się m.in. nowatorski program BRIdge, który oferuje publiczno-prywatne wsparcie komercjalizacji wyników prac B+R z udziałem funduszy typu venture capital.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 18.08.2015, 13:17 |
Źródło informacji | Narodowe Centrum Badań i Rozwoju |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |