Newsletter

NCBR i PKP CARGO wspólnie zainwestują 30 mln zł w nowe technologie dla transportu kolejowego

18.08.2015, 13:17aktualizacja: 18.08.2015, 13:17

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Innowacje, nowoczesne rozwiązania logistyczne, optymalizacja przewozów oraz poprawa bezpieczeństwa - to główne cele nowej inicjatywy NBCR i PKP CARGO S.A. Na realizację najlepszych projektów badawczo-rozwojowych partnerzy wyłożą po 15 mln zł.

Porozumienie o współpracy zostało podpisane we wtorek, 18 sierpnia przez prof. Krzysztofa Kurzydłowskiego, dyrektora NCBR oraz Adama Purwina, prezesa Zarządu PKP CARGO i Wojciecha Derdę członka Zarządu PKP CARGO ds. operacyjnych.

"Rozwój firmy w oparciu o nowe technologie to najlepszy sposób na uzyskanie trwałej przewagi konkurencyjnej, a osiąganie postępu technologicznego w logistyce ma szczególne znaczenie. PKP CARGO S.A. zwiększając swoje zaangażowanie w działalność badawczo-rozwojową i wdrażając innowacyjne rozwiązania będzie mogła skuteczniej rywalizować na międzynarodowych rynkach" - mówi prof. Krzysztof Jan Kurzydłowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Badania i Rozwój (B+R) to ważny element strategii rozwoju największego w Polsce i drugiego w Unii Europejskiej przewoźnika towarowego, a współpraca PKP CARGO z NCBR to jedna z największych tego typu inwestycji w Grupie PKP.

"Dla dużego europejskiego gracza, takiego jak PKP CARGO, innowacje są koniecznym warunkiem rozwoju. Chcemy systematycznie podnosić naszą efektywność operacyjną i obniżać koszty. Dobrymi przykładami poszukiwanych przez nas rozwiązań są wprowadzane już w PKP CARGO nowoczesne systemy informatyczne, wspierające sprzedaż oraz obsługę naszych klientów, ale także drony wykorzystywane do ochrony naszych pociągów - mówi Adam Purwin, prezes Zarządu PKP CARGO. - Zlecając i finansując badania w interesujących nas obszarach oczekujemy rezultatów, które udoskonalą i wzmocnią nasz biznes" - dodaje Adam Purwin.

Wspólna inicjatywa NCBR i PKP CARGO opiera się na modelu otwartej innowacji, co oznacza, że w konkursie propozycje projektów odpowiadających na potrzeby PKP CARGO zgłaszać będą jednostki naukowe, uczelnie oraz firmy z branży transportowej. Największy polski przewoźnik chce w szczególności rozwinąć narzędzia informatyczne i systemy do optymalizacji procesów logistycznych i operacyjnych (m.in. zarządzanie taborem i terminalami), które oprócz zmniejszenia kosztów operacyjnych umożliwią optymalne wykorzystanie posiadanych przez spółkę zasobów.

"PKP CARGO posiada ponad dwa tysiące lokomotyw i ponad 60 tysięcy wagonów towarowych. W codzienną pracę angażujemy kilkanaście tysięcy osób. Przy tak dużej skali działalności każde rozwiązanie optymalizujące zarządzanie zasobami jest na wagę złota - mówi Wojciech Derda, członek Zarządu PKP CARGO ds. operacyjnych. - Dla przykładu: zaledwie kilkuprocentowe zmniejszenie zużycia energii elektrycznej oznacza dla nas wielomilionowe oszczędności. Dlatego jesteśmy przekonani, że nasze inwestycje w B+R mogą w krótkim czasie zwrócić się z nawiązką" - dodaje Wojciech Derda.

Współpraca z NCBR ma też pomóc w pozyskaniu innowacyjnych technologii dla projektowania i budowy nowoczesnego taboru, które wsparłyby planowaną od 2016 roku samodzielną produkcją wagonów towarowych przez PKP CARGO. Spółka chce także pozyskać rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo swoich pociągów, towarów i terminali.

Pierwszy konkurs zostanie ogłoszony w I kwartale 2016 r.

Grupa PKP CARGO

Grupa PKP CARGO jest liderem kolejowych przewozów towarowych w Polsce i drugim największym operatorem w Unii Europejskiej. Powstała w 2001 roku. Oferuje klientom zintegrowane usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy (największa flota taboru w Polsce), samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe dla kilku tysięcy klientów na terenie Polski, Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Belgii, Holandii, Węgier i Litwy. W marcu 2015 roku spółka podpisała umowę o strategicznej współpracy z HZ Cargo, chorwackim przewoźnikiem kolejowym, a w maju przejęła 80% udziałów w Advanced World Transport, drugim co do wielkości kolejowym przewoźniku towarowym w Czechach.

W skład Grupy PKP CARGO wchodzą spółki zależne, odpowiedzialna m.in. za przewozy intermodalne (Cargosped), krajową i międzynarodowa spedycję kolejową (PS Trade Trans) oraz serwis i utrzymanie taboru (PKP CARGOTABOR).

W 2014 roku Grupa PKP CARGO osiągnęła 4,3 mld zł przychodów, przewożąc 111 mln ton ładunków.

30 października 2013 roku PKP CARGO zadebiutowało na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, stając się pierwszym kolejowym przewoźnikiem towarowym w UE notowanym na giełdzie. Wartość oferty publicznej, w której PKP S.A. sprzedała niemal 50% akcji PKP CARGO, wyniosła 1,42 mld zł. Spółka obecnie wchodzi w skład indeksu mWIG40. Jej głównym akcjonariuszem pozostaje PKP S.A.

Grupa PKP CARGO prowadzi aktywną działalność z zakresu CSR. Stosuje standardy odpowiedzialnej polityki pracowniczej, realizuje szereg działań na rzecz ochrony środowiska, jest także mecenasem zabytków techniki kolejowej, zgromadzonych m.in. w unikalnej na skalę europejską Parowozowni Wolsztyn.

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju jest agencją wykonawczą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Wspiera tworzenie nowoczesnych rozwiązań i technologii poprzez finansowanie projektów badawczo - rozwojowych, ukierunkowanych na zacieśnienie współpracy sektora nauki i gospodarki. Wśród programów NCBR znajduje się m.in. nowatorski program BRIdge, który oferuje publiczno-prywatne wsparcie komercjalizacji wyników prac B+R z udziałem funduszy typu venture capital.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 18.08.2015, 13:17
Źródło informacji Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ