Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- CIR informuje:
Podczas wyjazdowego posiedzenia rząd podjął uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa”.
Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa” dotyczącego wspierania w latach 2016-2020 organów prowadzących szkoły oraz biblioteki pedagogiczne w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych.
Ministrowie wysłuchali informacji o realizacji projektów kluczowych dotyczących bezpieczeństwa w transporcie i ruchu drogowym „Bezpieczeństwo ma pierwszeństwo”.
Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie pomorskiej specjalnej strefy ekonomicznej.
Rząd podjął uchwały:
- w sprawie ustanowienia Wieloletniego programu współpracy rozwojowej na lata 2016-2020”,
- w sprawie Programu przeciwdziałania i zwalczania przestępczości gospodarczej na lata 2015-2020”.
Rada Ministrów wysłuchała informacji o możliwości sprowadzenia do Polski osób pochodzenia polskiego z obszaru bezpośredniego konfliktu w Donbasie.
* * *
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa”, przedłożoną przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego.
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa będzie realizowany w latach 2016-2020. Został przygotowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej.
W ciągu 5 lat na wykonanie zadań programu z budżetu państwa zostanie przeznaczone 435 mln zł (po 87 mln zł w każdym roku). Samorządy terytorialne na jego realizację przeznaczą 231 mln zł. W sumie będzie to ponad 660 mln zł. Program stanowi spełnienie obietnicy złożonej przez premier E. Kopacz w exposé, w którym zapowiedziała, że jej rząd będzie dbał o bogatszą ofertę książek w bibliotekach.
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa jest odpowiedzią na niski poziom czytelnictwa wśród Polaków. Z badań przeprowadzonych w 2014 r. przez Bibliotekę Narodową wynika, że jedynie 11 proc. dorosłych czytało książki (7 i więcej rocznie), a na dodatek odsetek czytelników maleje wraz z wiekiem. W 2014 r. aż 58,3 proc. Polaków nie przeczytało żadnej książki. Okazuje się, że dorośli sięgają po książki częściej, kiedy mają z nimi systematyczny kontakt od najmłodszych lat. Dlatego niezbędne jest promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży.
Przygotowany program tworzy warunki do rozwoju czytelnictwa, co oznacza większą dostępność książek, czasopism i multimediów. Każdy będzie mógł z nich skorzystać bezpłatnie. Do znacznej poprawy stanu czytelnictwa przyczyni się też rozwój bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych, jako lokalnych ośrodków życia społecznego, zapewniających dostęp do kultury i wiedzy. W praktyce działania programu mają zwiększyć zainteresowanie czytaniem książek, stworzyć więcej dostępnych bibliotek, które powinny mieć bardziej zróżnicowany księgozbiór, uzupełniany o nowości wydawnicze.
W ramach programu wyznaczono trzy priorytety:
- zakup nowości wydawniczych do bibliotek publicznych – prowadzony przez Bibliotekę Narodową w Warszawie (na ten cel przewidziano 135 mln zł z budżetu państwa w ciągu 5 lat)
Zasadniczym celem tego priorytetu jest uatrakcyjnienie zasobów bibliotek publicznych przez zwiększenie udziału nowości wydawniczych w ich zbiorach oraz wzrost dostępności książek, czasopism, multimediów, wydawnictw nutowych i kartograficznych.
- infrastruktura bibliotek 2016-2020 – prowadzony przez Instytut Książki w Krakowie (na ten cel przewidziano 150 mln zł z budżetu państwa w ciągu 5 lat)
Celem priorytetu jest wzmocnienie potencjału i roli bibliotek publicznych oraz bibliotek publicznych wchodzących w skład innej instytucji kultury przez:
- dostosowanie bazy infrastrukturalnej bibliotek publicznych do zmieniających się potrzeb i standardów;
- stworzenie warunków lokalowych do rozwijania nowych funkcji bibliotek publicznych, także tych służących podnoszeniu kompetencji cyfrowych mieszkańców;
- zwiększenie atrakcyjności usług bibliotecznych przez odpowiednie wyposażenie bibliotek;
- dokonanie zmian w infrastrukturze bibliotek w celu dostosowania ich do obsługi osób niepełnosprawnych;
- rozwój partnerstwa publiczno-społecznego i między instytucjami publicznymi (szkołami, które prowadzą biblioteki) na rzecz czytelnictwa w społeczności lokalnej.
W ramach tego priorytetu dofinansowywane będą modernizacja, budowa, przebudowa i wyposażenie budynków bibliotecznych, co podniesie ich standard. Adresatem tych działań będą biblioteki publiczne w gminach wiejskich, miejsko-wiejskich lub miejskich do 50 tys. mieszkańców.
- rozwijanie zainteresowań uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych – operatorami priorytetu są wojewodowie i właściwi ministrowie (na ten cel zostanie przeznaczone 150 mln zł w okresie 5 lat)
W ramach tego priorytetu przewidziano uatrakcyjnienie księgozbiorów bibliotek szkolnych i pedagogicznych oraz wzmocnienie potencjału i roli tych placówek. Zostanie to osiągnięte przez:
- zwiększenie atrakcyjności oferty bibliotek szkolnych i pedagogicznych (będzie w nich więcej nowości wydawniczych);
- wzrost dostępności książek w bibliotekach szkolnych i pedagogicznych;
- rozwój współpracy między szkołami a bibliotekami publicznymi i bibliotekami pedagogicznymi.
Podstawowym celem tego priorytetu jest wzmocnienie zainteresowań i aktywności czytelniczej uczniów.
Każdy uczeń powinien mieć łatwy dostęp do książek, które go zainteresują i zainspirują do sięgnięcia po kolejne pozycje, a w efekcie stworzą nawyk czytania i czerpania z tego satysfakcji. Dostęp do ciekawej lektury jest jednym z najskuteczniejszych sposobów rozwijania zainteresowań czytelniczych dzieci i młodzieży, które będą kontynuowane w dorosłym życiu. Dlatego do bibliotek szkolnych trafią książki nie będące podręcznikami, ale takie, którymi uczniowie są autentycznie zainteresowani, bliskie ich doświadczeniom w poznawaniu i rozumieniu współczesnego świata.
Popularyzowane będzie czytelnictwo wśród uczniów także w trakcie ferii letnich i zimowych, co powinno pogłębiać w nich nawyk czytania i podtrzymywać zainteresowanie tą aktywnością. Znaczenie czytania w gromadzeniu wiedzy, rozwoju samodzielnego myślenia i wyobraźni oraz kompetencji społecznych jest niepodważalne.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
* * *
Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa” dotyczącego wspierania w latach 2016-2020 organów prowadzących szkoły oraz biblioteki pedagogiczne w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych, przedłożone przez ministra edukacji narodowej.
Rozporządzenie umożliwi wdrożenie i wykonanie działań wskazanych w 3 priorytecie „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa”, który przewiduje rozwijanie zainteresowań uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych.
Zgodnie z rozporządzeniem, wsparcie finansowe z budżetu państwa otrzymają organy prowadzące szkoły, szkoły za granicą i biblioteki pedagogiczne z przeznaczeniem na zakup nowości wydawniczych (książek nie będących podręcznikami). Dokładnie chodzi o organy prowadzące: 1) szkoły publiczne i niepubliczne, 2) szkoły, zespoły szkół i szkolne punkty konsultacyjne przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych, 3) publiczne i niepubliczne biblioteki pedagogiczne.
Placówki, które otrzymają wsparcie finansowe będą podejmowały działania promujące i wspierające rozwój czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb uczniów niepełnosprawnych.
Podstawowym rezultatem zrealizowanych przedsięwzięć ma być rozbudzenie aktywności czytelniczej wśród dzieci i młodzieży, tak aby zainteresowanie czytaniem towarzyszyło im przez całe życie.
Wysokość środków przyznanych szkołom i bibliotekom pedagogicznym na zakup książek będzie zależeć od liczby uczniów. Maksymalne wyniesie:
- 2 480 zł dla małych szkół (do 70 uczniów);
- 4 000 zł dla średnich szkół (od 71 do 170 uczniów);
- 12 000 zł dla dużych szkół (powyżej 170 uczniów);
- 4 600 zł dla bibliotek pedagogicznych.
W przypadku szkolnych punktów konsultacyjnych będzie to: 1 600 zł (do 70 uczniów), 2 500 zł (od 71 do 170 uczniów), 4 500 zł (powyżej 170 uczniów).
W latach 2016-2020 na zakup nowości wydawniczych (książek nie będących podręcznikami) zostanie przeznaczone 150 mln zł z budżetu państwa. Warunkiem przyznania wsparcia będzie zapewnienie przez organy prowadzące szkoły i biblioteki pedagogiczne co najmniej 20 proc. wkładu własnego na realizację zakupów.
Obecnie jest już realizowany program „Książki naszych marzeń”, który zapewnia środki na zakup książek do bibliotek szkolnych w szkołach podstawowych. O pieniądze z tego programu wystąpiło ponad 10 tys. szkół podstawowych, a wartość wnioskowanego wsparcia wynosi ponad 16 mln zł.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
* * *
Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie pomorskiej specjalnej strefy ekonomicznej, przedłożone przez ministra gospodarki.
Strefą zostanie objęte 180,7484 ha, w tym 117,6864 ha gruntów prywatnych. Po tych zmianach powierzchnia strefy wyniesie 2039,9903 ha.
Do strefy zostaną włączone nowe tereny w Brodnicy, Łebie, Liniewie i Lipnie (własność samorządów) oraz Gdańsku (własność zarządzającego strefą), a także Starogardzie Gdańskim, Lipnie, Toruniu, Janikowie i Czarnkowie (tereny prywatne). W ten sposób zostaną stworzone warunki do realizacji inwestycji innowacyjnych i tworzących nowe miejsca pracy na terenie województw: pomorskiego, kujawsko-pomorskiego i wielkopolskiego. Oczekuje się, że objęcie tych terenów strefą, w perspektywie kilku lat, spowoduje powstanie ok. 1434 nowych miejsc pracy, przy nakładach inwestycyjnych na poziomie ok. 833 mln zł. W bezpośrednim otoczeniu strefy zatrudnienie będzie mogło znaleźć ok. 287 osób.
Planowane projekty inwestycyjne
Akomex sp. z o.o w Starogardzie Gdańskim działa w branży produkcji opakowań.
Do budynku, w którym spółka już prowadzi działalność, zamierza dobudować halę produkcyjno-magazynową. Inwestycja polegać będzie na wdrożeniu innowacyjnych technologii wytwarzania nowoczesnych, wysoko uszlachetnionych opakowań. Maszyna drukująca nowej generacji, wyposażona w energooszczędną technologię utrwalania i suszenia farb i lakierów pozwoli na wydajne, wielobarwne drukowanie oraz zaawansowane uszlachetnianie opakowań i etykiet. Wdrażane technologie zapewnią optymalne warunki produkcji wyrobów o najwyższej jakości i walorach użytkowych, zgodnych z obecnymi trendami w branży opakowaniowej.
Dzięki nowej inwestycji mają powstać co najmniej 33 nowe miejsca pracy (ok. 148 zostanie utrzymanych). Istniejące i nowe miejsca pracy powinny być utrzymane przez co najmniej 5 lat od daty utworzenia docelowej liczby nowych miejsc pracy. Konieczne nakłady inwestycyjne oszacowano na co najmniej 20 mln zł. Przewidywany termin zakończenia inwestycji to koniec 2017 r.
Pinguin Foods Polska sp. z o.o. w Lipnie należy do Grupy Kapitałowej Greenyard Foods N.V z siedzibą w Gandawie w Belgii. Działa w branży spożywczej.
Planowana inwestycja polega na zwiększeniu zdolności produkcyjnych istniejącego zakładu. Projekt przewiduje budowę obiektów produkcyjnych i magazynowych, przebudowę istniejącej hali produkcyjnej oraz rozbudową infrastruktury technicznej. Zmodernizowana hala przejmie funkcję hali pakowania w jednostki detaliczne. Nowo wybudowana hala produkcyjna zaopatrzona będzie w dwie linie produkcyjne do mrożenia warzyw i owoców o dwukrotnie większej wydajności w stosunku do stanu obecnego, przy jednoczesnej poprawie jakości. Nowy magazyn chłodniczy zwiększy możliwości składowe zakładu. Konsekwencją inwestycji będzie dwukrotne zwiększenie skupu świeżych owoców i warzyw z lokalnego rynku.
Inwestycja ma doprowadzić do powstania co najmniej 30 nowych miejsc pracy (ok. 72 zostaną utrzymane). Istniejące i nowe miejsca pracy powinny być utrzymane przez co najmniej 5 lat od daty utworzenia docelowej liczby nowych miejsc pracy. Konieczne nakłady oszacowano na ok. 55,29 mln zł. Projekt powinien być zrealizowany do końca 2017 r.
Ciech Soda Polska SA w Janikowie należy do Grupy Ciech i jest jedną z największych firm przemysłu chemicznego w Polsce.
Przewidywana inwestycja polega na zwiększeniu zdolności produkcyjnych zakładu w Janikowie. W ramach projektu rozbudowane zostaną kluczowe instalacje i wdrożone najnowsze dostępne technologie. W efekcie nie tylko zwiększą się moce produkcyjne zakładu, ale wzrośnie też efektywność produkcji i obniżą jednostkowe koszty wytwarzania. Rozwiązania te znacząco podniosą konkurencyjność zakładu na rynku surowców chemicznych. Inwestor zamierza również świadczyć usługi magazynowe oraz badawczo-rozwojowe.
Nowa inwestycja ma dać pracę 5 osobom, ale 506 etatów zostanie zachowanych. Istniejące i nowe miejsca pracy powinny być utrzymane przez co najmniej 5 lat od daty utworzenia docelowej liczby nowych miejsc pracy. Konieczne nakłady inwestycyjne mają wynieść ok. 70 mln zł. Projekt ma być ukończony pod koniec 2018 r.
Steico sp. z o.o. w Czarnkowie jest firmą działającą w branży drzewnej. Jedynym wspólnikiem inwestora, jest spółka STEICO SE z siedzibą w Niemczech, w Feldkirchen.
Deklarowana inwestycja polega na budowie innowacyjnej linii technologicznej do produkcji nie wytwarzanego w Polsce materiału budowlanego LDF (Low Density Fibreboard). W ramach projektu wybudowana zostanie hala produkcyjna wyposażona w urządzenia linii technologicznej oraz suszarnia. Płyty LDF to odmiana płyty pilśniowej. Przeznaczone są głównie do produkcji paneli ściennych i sufitowych oraz jako materiały poszyciowo-izolacyjne wykorzystywane w budownictwie. Znajdują zastosowanie zarówno w ocieplaniu, jak i w wygłuszaniu dachów, ścian i stropów.
Inwestycja ma zapewnić zatrudnienie 30 osobom, zachowane ma być obecne 617 etatów. Istniejące i nowe miejsca pracy powinny być utrzymane przez co najmniej 5 lat od daty utworzenia docelowej liczby nowych miejsc pracy. Inwestor ma ponieść nakłady w wysokości co najmniej 60 mln zł. Projekt ma być ukończony w kwietniu 2017 r.
Boryszew Components Poland sp. z o.o. z Torunia działa w branży motoryzacyjnej.
Przewidywana inwestycja polega na utworzeniu nowego zakładu produkcji podzespołów z tworzyw sztucznych dla motoryzacji. W ramach projektu przewidziano budowę hali produkcyjnej. Inwestor zamierza również świadczyć usługi informatyczne, księgowe i logistyczne.
Inwestycja ma wygenerować 200 nowych etatów, przy poniesieniu nakładów inwestycyjnych na poziomie ok. 50 mln zł. Planowany termin zakończenia projektu to koniec 2018 r.
Łącznie te 5 projektów inwestycyjnych powinno umożliwić stworzenie 298 nowych miejsc pracy i zapewnić utrzymanie 1343. Niezbędne nakłady inwestycyjne powinny zostać poniesione na poziomie 255,29 mln zł.
Zmienione rozporządzenie ma wejść w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
* * *
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia Wieloletniego programu współpracy rozwojowej na lata 2016-2020”, przedłożoną przez ministra spraw zagranicznych.
Rząd zadecydował, że w latach 2016-2020 realizowany będzie wieloletni program współpracy rozwojowej, zawierający działania na rzecz krajów będących na liście oficjalnej pomocy rozwojowej, ustalonej według zasad przyjętych przez Komitet Pomocy Rozwojowej OECD. Program opracowano na podstawie uchwalonej we wrześniu 2011 r. ustawy o współpracy rozwojowej.
Program jest dokumentem obejmującym całość Oficjalnej Pomocy Rozwojowej (Official Development Assisatnce, ODA) i stanowi kontynuację programu na lata 2012-2015. Opracowano go z uwzględnieniem m.in. doświadczeń płynących z realizacji poprzedniego programu oraz analiz dokumentów strategicznych, potrzeb i kierunków rozwoju krajów partnerskich oraz wyników konsultacji z przedstawicielami tych państw, a także prac Rady Programowej Współpracy Rozwojowej (działającej przy ministrze spraw zagranicznych) oraz inicjatyw Unii Europejskiej. Zasadniczo celem programu jest dalsze wzmacnianie skuteczności i efektywności polskiej współpracy rozwojowej.
W porównaniu z pierwszym programem polska współpraca rozwojowa w latach 2016-2020 będzie koncentrować się na mniejszej liczbie priorytetów geograficznych (krajów) i tematycznych.
W ramach współpracy rozwojowej realizowanej przez nasz kraj będą mocniej wspierane następujące priorytety tematyczne: dobre rządzenie, demokracja i prawa człowieka, kapitał ludzki, przedsiębiorczość i sektor prywatny, zrównoważone rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich, ochrona środowiska. W praktyce współpraca rozwojowa będzie służyć wzmocnieniu rządów prawa i wspieraniu reform decentralizacyjnych oraz zwalczaniu korupcji, a także przestrzeganiu praw człowieka i swobód obywatelskich. Wśród jej celów jest także poprawa opieki zdrowotnej i dostępu do edukacji. Przewidziano też wsparcie dla przedsiębiorczości i rolnictwa oraz ochrony środowiska naturalnego, w tym zapobiegania skutkom klęsk żywiołowych i katastrof spowodowanych działaniem człowieka.
W ramach programu ograniczono także liczbę krajów priorytetowych, które zostaną objęte wsparciem z 20 do 10. Pomoc uzyskają 4 państwa Partnerstwa Wschodniego (Białoruś, Gruzja, Mołdawia, Ukraina) oraz 6 państw Afryki, Azji i Bliskiego Wschodu (Etiopia, Kenia, Mjanma, Palestyna, Senegal, Tanzania).
Ze względu na bezprecedensowy kryzys migracyjny spowodowany konfliktem zbrojnym w Syrii w programie przewidziano udzielanie przez Polskę pomocy humanitarnej uchodźcom syryjskim. Wojna domowa w Syrii trwa od 2011 r. i spowodowała dramatyczną sytuację humanitarną w tym kraju oraz zdestabilizowała sytuację w regionie Bliskiego Wschodu.
W ramach poprzedniego programu współpracy rozwojowej, czyli od 2012 r. Polska przeznaczyła na pomoc osobom bezpośrednio dotkniętym kryzysem syryjskim ok. 18 mln zł. Pomoc kierowano do Syrii oraz Libanu i Jordanii za pośrednictwem wyspecjalizowanych agend humanitarnych (przede wszystkim ONZ) oraz kanałami bilateralnymi (we współpracy z polskimi organizacjami pozarządowymi). Podejmowane działania koncentrowały się przede wszystkim na poprawie warunków życia osób przebywających w Libanie i Jordanii. W latach 2012-2015 r. pomoc trafiła do 10 tys. uchodźców.
Działania objęte programem finansowane będą ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych, rezerwy celowej budżetu państwa przeznaczonej na współpracę rozwojową i funduszy innych resortów.
Program będzie podstawą do opracowania planów rocznych, w których zostaną określone szczegółowe zadania, formy współpracy oraz wysokość środków finansowych przeznaczonych dla konkretnego państwa lub na realizację określonego zadania z dziedziny współpracy rozwojowej.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
* * *
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie Programu przeciwdziałania i zwalczania przestępczości gospodarczej na lata 2015-2020”, przedłożoną przez ministra spraw wewnętrznych.
Program jest jednym z efektów współpracy ministra spraw wewnętrznych z ministrem finansów i prokuratorem generalnym, dotyczącym wypracowania systemowych rozwiązań odnoszących się do przeciwdziałania i zwalczania przestępczości gospodarczej.
Przyjęcie programu jest konieczne, bo ze wszystkich rodzajów przestępczości to przestępczość gospodarcza powoduje największe straty dla budżetu państwa i sektora prywatnego. Zwiększa też obszar funkcjonowania szarej strefy i często towarzyszą jej inne rodzaje nielegalnej działalności: kryminalna (np. fałszowanie dokumentów) i korupcyjna. Z danych policji wynika, że w latach 2003-2013 każdego roku wykrywano ok. 150 tys. przestępstw gospodarczych. W 2014 r. było ich więcej – 163 080. Natomiast od 2009 r. spada liczba osób podejrzanych o przestępstwa gospodarcze. W 2013 r. było ich najmniej od ponad 10 lat – 39 081. Wzrost liczby przestępstw i spadek podejrzanych o ich dokonanie może świadczyć o popełnianiu bardziej złożonych przestępstw, w tym również przez grupy zorganizowane.
Głównym celem programu jest ograniczenie przestępczości gospodarczej. Zostanie on zrealizowany przez efektywniejsze przeciwdziałanie przestępczości gospodarczej, skuteczniejsze jej zwalczanie oraz większą efektywność odzyskiwania mienia pochodzącego z przestępstw. Istotne będzie zwłaszcza zintensyfikowanie działań, które będą skutkować pozbawieniem sprawców dochodów z nielegalnego procederu lub obniżeniem jego opłacalności. Dla sprawców przestępstw ekonomicznych szczególnie dotkliwą karą jest utrata zysku z nielegalnego procederu.
W programie wskazano najważniejsze obszary przestępczości gospodarczej, w tym m.in. przestępczość: podatkową (dotyczącą zwłaszcza VAT i akcyzy); na rynku kapitałowym, bankowym i ubezpieczeniowym; hazardową i pranie pieniędzy.
Program wskazuje też na elementy i działania wspierające zwalczanie przestępczości gospodarczej. Chodzi np. o gromadzenie i wymianę informacji między służbami i instytucjami oraz dostęp organów ścigania do informacji prawnie chronionych. Konieczne jest też skuteczne odzyskiwanie mienia z przestępstw oraz wypracowanie mechanizmu efektywnego zarządzania zabezpieczonym mieniem, co z kolei wymaga stworzenia jednolitego systemu ewidencji służącego do ustalenia jego wartości, ilości i rodzaju. Niezbędne będzie usprawnienie działalności Krajowego Biura do Spraw Odzyskiwania Mienia (działa w ramach Komendy Głównej Policji). Zwalczanie i przeciwdziałanie przestępczości ekonomicznej wymaga również rozwijania współpracy służb i instytucji z sektorem prywatnym z organizacjami międzynarodowymi.
Dla realizacji programu kluczowe będzie lepsze skoordynowanie czynności wykonywanych przez służby i instytucje zajmujące się przeciwdziałaniem i zwalczaniem przestępczości gospodarczej oraz wypracowanie takiego modelu współpracy, który zapobiegnie powielaniu zadań przez jego uczestników oraz zapewni sprawną i szybką wymianę informacji między nimi. Niezbędne jest też częstsze wykorzystywanie pozaoperacyjnych metod w przeciwdziałaniu i zwalczaniu tego zjawiska.
Kluczowy element dokumentu stanowi Plan działań. Zawarto w nim wykaz zadań służących poprawie skuteczności działań państwa w obszarze przeciwdziałania i zwalczania przestępczości gospodarczej.
Uchwała wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia w Monitorze Polskim.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ mkz/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 06.10.2015, 15:57 |
Źródło informacji | CIR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |