Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- CIR informuje:
Podczas dzisiejszych obrad rząd przyjął:
- „Kierunkowe założenia nowej ordynacji podatkowej”;
- „Koncepcję rozwoju branży przewozów promowych”.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Federalnej Niemiec o wspólnej poprawie sytuacji na drogach wodnych na pograniczu polsko-niemieckim (ochrona przeciwpowodziowa, warunki przepływu i żeglugi), podpisanej w Warszawie 27 kwietnia 2015 r.
Wydała rozporządzenia zmieniające rozporządzenia:
- w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych,
- w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej.
* * *
Rada Ministrów przyjęła kierunkowe założenia nowej ordynacji podatkowej, przedłożone przez ministra finansów.
Nowa regulacja ma realizować dwa cele: chronić prawa podatników oraz zwiększyć skuteczność i efektywność wymiaru i poboru podatków.
Zmiany w ordynacji podatkowej premier Ewa Kopacz zapowiedziała w exposé, wskazując, że nowe rozwiązania mają sprzyjać uczciwym i rzetelnym podatnikom, zwiększając ich poczucie bezpieczeństwa w kontaktach z organami podatkowymi.
W kwestii ochrony praw podatnika przewiduje się:
1. Regulacje chroniące pozycję podatnika w kontaktach z administracją podatkową, oparte na domniemaniu, że podatnik jest rzetelny i świadomie nie dąży do naruszenia prawa podatkowego.
Organ podatkowy nie sprawuje władzy nad podatnikiem tylko wspiera go w realizowaniu obowiązków. Określenie katalogu praw i obowiązków, wprowadzenie zasad ogólnych prawa podatkowego oraz wspólnego katalogu pojęć wyeliminuje w dużym stopniu spory i ułatwi podatnikom prawidłowe wypełnianie obowiązków.
2. Stworzenie ram prawnych opartych na współpracy między organami podatkowymi a podatnikami.
Niewładcze formy działania organów podatkowych - informacje, konsultacje, porozumienia, mediacje podatkowe - służyć będą poprawie relacji pomiędzy organem podatkowym a podatnikiem.
3. Zwiększenie stabilizacyjnej funkcji przedawnienia.
Przedawnienie jest instytucją wykorzystywaną do kształtowania porządku prawnego, która poprzez ograniczenie lub wyłączenie możliwości dochodzenia roszczeń, wyeliminowanie szeregu przesłanek zawieszenia biegu terminu przedawnienia lub jego przerwania ustabilizuje obrót gospodarczy. Wpłynie na skuteczność i efektywność wymiaru i poboru podatków.
Zwiększeniu skuteczności i efektywności wymiaru i poboru podatków mają służyć m.in. takie rozwiązania jak:
Wprowadzenie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania.
Rozwiązanie ma dotyczyć sztucznych i nie mających uzasadnienia gospodarczego czynności podatnika, za pomocą których próbuje on ominąć przepisy i osiągnąć korzyści podatkowe. Ciężar udowodnienia tych okoliczności będzie spoczywał na organie podatkowym. Prawne uregulowanie tej kwestii wyznaczy granice dopuszczalnej optymalizacji podatkowej i będzie stanowić narzędzie ochrony interesów fiskalnych państwa, a zarazem narzędzie urzeczywistniania zasady równości i sprawiedliwości w sferze aktywności gospodarczej podatników.
Zwiększenie efektywności czynności sprawdzających i kontroli podatkowej.
Wprowadzenie mniej sformalizowanej formy weryfikacji i kontroli zobowiązań dla podmiotów wywiązujących się z obowiązków podatkowych.
Nowa ordynacja podatkowa będzie spójną, klarowną i nowoczesną wykładnią prawa, poprzez wprowadzenie przepisów dopełniających ogólne prawo podatkowe w Polsce.
Stworzone zostaną stabilne ramy prawne oparte na współpracy między organami podatkowymi a podatnikami, skutkujące nie tylko poprawą funkcjonowania administracji podatkowej, ale przede wszystkim wzmocnieniem zaufania podatników do tych podmiotów (profesjonalizm obsługi, użyteczność i dostępność oferowanych usług z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, dbałość o słuszne interesy podatnika i budżetu państwa).
Działająca przy ministrze finansów Komisja Kodyfikacyjna Ogólnego Prawa Podatkowego opracuje projekt ustawy wraz z aktami wykonawczymi. Konieczne będzie zharmonizowanie przepisów nowej ordynacji z innymi przepisami, przed wszystkim z zakresu prawa podatkowego.
* * *
Rada Ministrów przyjęła Koncepcję rozwoju branży przewozów promowych, przedłożoną przez ministra skarbu państwa.
Celem programu jest wsparcie spójnego i zrównoważonego rozwoju potencjału sektora przewozów promowych w oparciu o aktywa podmiotów nadzorowanych przez Ministerstwo Skarbu Państwa, z uwzględnieniem rozwoju polskich portów morskich oraz branży stoczniowej. Cały program będzie realizowany do 2020 roku.
Program przewiduje:
- utworzenie Polskiej Grupy Promowej SA, konsolidującej aktywa polskich przewoźników promowych: Polska Żegluga Bałtycka SA i przedsiębiorstwa państwowego Polska Żegluga Morska;
- opracowanie biznes planu finansowania PGP z możliwością ewentualnego wykorzystania środków finansowych funduszy zamkniętych aktywów niepublicznych zarządzanych przez Polskie Inwestycje Rozwojowe;
- restrukturyzację zasobów majątkowych poprzez odnowienie floty promowej PGP przy założeniu ewentualnego wykorzystania potencjału stoczniowego skupionego w grupie
MARS Shipayrd&Offshore (część Polskiej Grupy Zbrojeniowej), skład której zostanie uzupełniony o Szczeciński Park Przemysłowy.
Konsolidacja przewoźników promowych wzmocni znaczenie gospodarcze Świnoujścia wśród portów bałtyckich. Ważną częścią projektu konsolidacji jest budowa nowoczesnych i przyjaznych ekologicznie jednostek promowych (jednostki ro-pax zasilane gazem LNG). Statki te mają być budowane w polskich stoczniach grupy MARS na bazie polskiej myśli technologicznej i projektowej, z wykorzystaniem infrastruktury stoczniowej Szczecina i Trójmiasta.
W czerwcu 2015 r. podpisano w tej sprawie list intencyjny. Powstanie silny podmiot, który będzie wdrażał innowacyjne technologie i utrzyma w przyszłości stabilną pozycję polskich marek przewozowych Polferries i Unity Line na konkurencyjnym rynku międzynarodowym.
Powołaniu spółki PGP ma towarzyszyć dalsza konsolidacja stoczniowych aktywów produkcyjnych poprzez wniesienie do Grupy MARS Shipyards&Offshore aktywów Szczecińskiego Parku Przemysłowego.
Realizacja programu przyczyni się do rewitalizacji terenów związanych ekonomicznie z portami i przemysłem stoczniowym. Wpłynie na rozwój infrastruktury transportowej zwiększając atrakcyjność inwestycyjną regionu, podniesie poziom zatrudnienia oraz przyczyni się do wzrostu atrakcyjności turystycznej polskiego wybrzeża.
Rynek promowy Polska-Południowa Szwecja charakteryzuje się tendencją wzrostową. Polskie spółki posiadają dominującą pozycję na obszarze Bałtyku południowego, który obecnie jest obsługiwany przez:
- Unity Line (spółka operatorska z Grupy PŻM PP) – operator 7 promów pasażersko-samochodowych, w tym właściciel 4 promów;
- Polferries (Polska Żegluga Bałtycka SA), właściciel i operator 3 promów pasażersko-samochodowych;
- Stena Line (spółka szwedzkiej grupy STENA), właściciel i operator 2 promów;
- TT Line (niemiecki armator), właściciel i operator 2 promów.
Na terenie województwa zachodniopomorskiego funkcjonuje pięć portów handlowych z bezpośrednim dostępem do morza - Świnoujście, Darłowo, Kołobrzeg. Dla portów w Szczecinie i Policach dostęp do morza umożliwia sztuczny tor wodny Świnoujście-Szczecin. Oprócz tego w granicach regionu znajduje się 10 małych portów rybackich i 13 przystani rybackich. Województwo realizuje ok. 90 proc. pasażerskiego ruchu promowego i 47 proc. przeładunków. Atutami regionu są ponadto: dogodny układ dróg wodnych – Odra. Głównym szlakiem transportu morskiego jest tor wodny Świnoujście-Szczecin.
Dla utrzymania sprawnego przepływu środków transportu oraz ładunków przez porty w Szczecinie i Świnoujściu niezbędne są inwestycje poprawiające dostęp do tych portów zarówno od strony morza, jak i od strony lądu. Przewiduje się m.in.: modernizację toru wodnego Świnoujście-Szczecin (do głębokości 12,5 m) oraz usprawnienie dojazdu kolejowego (modernizacja linii kolejowej CE59 i E59, przebudowa mostu kolejowego w Podjuchach). Planowane są ponadto inwestycje drogowe, np. budowa drogi ekspresowej S3. Przewidziano także duże projekty dotyczące modernizacji wodnych dróg śródlądowych, w tym m.in.: remont i modernizację zabudowy regulacyjnej na Odrze swobodnie płynącej oraz na Odrze granicznej, remonty śluz odrzańskich na kanale Gliwickim, prace remontowe i modernizacyjne stopnia Brzeg Dolny (II etap).
* * *
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia umowy między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Republiki Federalnej Niemiec o wspólnej poprawie sytuacji na drogach wodnych na pograniczu polsko-niemieckim (ochrona przeciwpowodziowa, warunki przepływu i żeglugi), podpisanej w Warszawie 27 kwietnia 2015 r., przedłożoną przez ministra spraw zagranicznych.
Rząd zatwierdził umowę między Polską a Niemcami, która dotyczy wspólnej regulacji Odry granicznej. Zapewni ona stworzenie warunków umożliwiających prowadzenie skutecznej akcji lodołamania oraz odtwarzanie i utrzymanie trzeciej klasy drogi wodnej na całej długości granicznego odcinka Odry.
W umowie przewidziano likwidację priorytetowych miejsc limitujących głębokości tranzytowe od strony niemieckiego i polskiego brzegu Odry. Miejsce limitujące to miejsce, gdzie występuje niedostateczna głębokość szlaku żeglownego dla określonych typów statków. Eliminacja miejsc zatorogennych umożliwi prowadzenie skutecznej polsko-niemieckiej akcji lodołamania, chroniącej przed powodzią zatorową polskie i niemieckie miejscowości nadodrzańskie. Przewidziano także pogłębienie toru wodnego na jeziorze Dąbie, co zapewni odprowadzanie kry lodowej z granicznego odcinka Odry. Prace planistyczno-projektowe związane z modernizacją zabudowy regulacyjnej granicznego odcinka Odry oraz pogłębieniem jeziora Dąbie prowadzone są od 2007 r. Założono też stworzenie warunków do żeglugi statków rzeczno-morskich na drogach wodnych w rejonie Szczecina, co umożliwi żeglugę tymi statkami między portem Schwedt a Morzem Bałtyckim.
Realizacja umowy zapewni ochronę przeciwpowodziową i aktywizację gospodarczą terenów nadodrzańskich oraz dogodne warunki pracy dla lodołamaczy. Umożliwi także, wraz z innymi planowanymi działaniami na Odrze, ponowne otwarcie dla portu szczecińskiego i polskiej żeglugi śródlądowej szlaku transportowego łączącego port w Szczecinie z Dolnym i Górnym Śląskiem.
Obie strony umowy co 5 lat będą przeprowadzać wspólną kontrolę dotyczącą hydraulicznego i morfologicznego oddziaływania zrealizowanych przedsięwzięć na środowisko, z uwzględnieniem skutków ekologicznych.
Wykonanie przedsięwzięć opisanych w umowie wymaga zabezpieczenia 670 mln zł w latach 2015-2028. Planuje się, że środki te będą pochodzić z budżetu państwa (82,5 mln zł), Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (56,4 mln zł), budżetu unijnego (114 mln zł), pożyczki Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju (250 mln zł), kredytu Banku Rozwoju Rady Europy (167,6 mln zł).
Umowa wykonuje postanowienia Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.), a także zadania wynikające z umowy między Polską a Republiką Federalną Niemiec o współpracy w dziedzinie gospodarki wodnej na wodach granicznych, sporządzonej w Warszawie 19 maja 1992 r. Przedsięwzięcia określone w umowie służą też realizacji dyrektywy powodziowej i ramowej dyrektywy wodnej.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
* * *
Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, przedłożone przez ministra infrastruktury i rozwoju.
Zmiany podyktowane są koniecznością dostosowania istniejącego układu drogowego do potrzeb, strategicznych dla gospodarki, zakładów azotowych w Policach - droga S6 i w Płocku - droga S10. Drugi powód to dopasowanie układu autostrad i dróg ekspresowych do sieci i wymagań określonych w rozporządzeniu Parlamentu i Rady (UE) 1315/2013. Chodzi o zmiany przebiegu dróg ekspresowych w rejonie Trójmiasta, ułatwiające dojazd do portu morskiego w Gdyni, przedłużenie trasy drogi klasy S do Ostródy (S5), a także wpisanie drogi ekspresowej Olsztyn-Ełk (S16).
W znowelizowanym rozporządzeniu usankcjonowano również stan faktyczny, uwzględniono w nim drogi krajowe funkcjonujące w sieci jako drogi o parametrach dróg ekspresowych – S86 i S8.
W konsekwencji wprowadzonych zmian, docelowa długość sieci autostrad i dróg ekspresowych wynosi:
- autostrady – ok. 2000 km,
- drogi ekspresowe – ok. 5500 km.
Zmiany przyczynią się w znacznym stopniu do zminimalizowania zagrożeń w ruchu drogowym - szczególnie dotyczy to coraz większego natężenia ruchu tranzytowego samochodów ciężarowych, a zwłaszcza samochodów przewożących niebezpieczne ładunki.
* * *
Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie dróg krajowych, na których pobiera się opłatę elektroniczną oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej, przedłożone przez ministra infrastruktury i rozwoju.
W rozporządzeniu przewidziano zmianę nazwy węzła „Czerniewice”, który służy do wyznaczania punktu rozpoczęcia/zakończenia poboru opłaty elektronicznej na odcinkach autostrady A1 i drogi ekspresowej S10 – na nazwę węzeł „Toruń Południe”. Wprowadzone do rozporządzenia zmiany mają charakter jedynie techniczny. Zmiany oznakowania węzła dokona Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Nowe przepisy mają obowiązywać od 23 października 2015 r.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ ksi/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 13.10.2015, 18:15 |
Źródło informacji | CIR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |