Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- CIR informuje:
Podczas dzisiejszych obrad rząd podjął uchwały:
w sprawie ustanowienia programu wieloletniego na lata 2016–2024 pod nazwą „Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych”,
w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Uniwersytet Warszawski 2016-2023”.
Rada Ministrów wydała rozporządzenia:
zmieniające rozporządzenie w sprawie legnickiej specjalnej strefy ekonomicznej,
w sprawie wykazu przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym.
Rząd przyjął dokument „Założenia propozycji modyfikacji podziału statystycznego województwa mazowieckiego na dwie jednostki terytorialne poziomu NUTS 2”.
Rada Ministrów dokonała reasumpcji decyzji dotyczącej uchwały w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Przebudowa i rozbudowa Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego nr 1 Uniwersytetu Medycznego w Lublinie” na lata 2016-2022, podjętej 20 października 2015 r. Reasumpcja dotyczy korekty harmonogramu finansowania inwestycji.
* * * * *
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego na lata 2016-2024 pod nazwą „Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych”, przedłożoną przez ministra zdrowia.
Rząd zdecydował o kontynuacji „Narodowego programu zwalczania chorób nowotworowych” w latach 2016-2024. Pierwszy program był realizowany w latach 2006-2015, a na jego realizację (z uwzględnieniem 2015 r.) wydatkowano łącznie 2 463,0 mln zł.
„Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych” na lata 2016-2024 ukierunkowany będzie na prewencję, profilaktykę i wczesne wykrywanie nowotworów. Wdrożenie programu obejmowało będzie zadania i działania dotyczące:
- Promocji zdrowia i profilaktyki nowotworów
Nacisk będzie położony w szczególności na dalszy rozwój wczesnej profilaktyki nowotworów złośliwych, promocje i upowszechnianie wzorców zdrowego stylu życia, profilaktykę pierwotną (I faza), czyli zapobieganie chorobom poprzez kontrolowanie czynników ryzyka (rak szyjki macicy, rak piersi, jelita grubego, płuc).
Profilaktyki wtórnej, diagnostyki oraz wykrywania nowotworów
Zwiększenie dostępności do metod wczesnego rozpoznawania nowotworów, w tym prowadzenie profilaktyki wtórnej (II faza), czyli zapobieganie konsekwencjom choroby poprzez wczesne jej wykrycie i leczenie (np. badanie skriningowe).
Wsparcia procesu leczenia nowotworów poprzez uzupełnianie i wymianę wyrobów medycznych
Przewidziano m.in. uzupełnienie i wymianę wyeksploatowanego sprzętu medycznego służącego do leczenia nowotworów. Ponadto prowadzone będą działania dotyczące rozwoju i upowszechniania współczesnych metod rehabilitacji chorych, ograniczania odległych następstw leczenia, opieki paliatywnej w onkologii, w tym obejmujące aspekty psychoonkologii.
- Edukacji onkologicznej
Rozwój i upowszechnianie nauczania onkologii w kształceniu przed- i podyplomowym lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarek, położnych, psychologów oraz przedstawicieli innych zawodów medycznych. W efekcie poprawi się stan wiedzy i umiejętności personelu z zakresu onkologii.
Wspomagania systemu rejestracji nowotworów
Jest to kontynuacja działania przewidzianego w poprzedniej edycji programu. Jego celem jest poprawa funkcjonowania obecnego systemu gromadzenia danych o chorobach nowotworowych w Polsce, w tym jakości publikowanych danych.
Efektem realizacji programu powinno być przybliżenie się do wskaźników europejskich w zakresie 5-letnich przeżyć chorych na te rodzaje nowotworów, które mają największy udział w strukturze zgonów w Polsce.
Program będzie finansowany z budżetu państwa, łączna kwota na jego realizację wyniesie do 250 000 tys. zł rocznie.
Nowotwory złośliwe należą do najpoważniejszych zagrożeń dla życia Polaków. Według danych Krajowego Rejestru Nowotworów rejestruje się w kraju ponad 150 tys. nowych zachorowań oraz ponad 90 tys. zgonów z tego powodu (nowotwory złośliwe są drugą przyczyną zgonów). Obraz epidemiologiczny nowotworów w Polsce, zarówno jeśli chodzi o jego strukturę, jak i trendy czasowe, jest podobny do obrazu nowotworowego w krajach europejskich.
* * *
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Uniwersytet Warszawski 2016-2025”, przedłożoną przez ministra nauki i szkolnictwa wyższego.
Uniwersytet Warszawski w 2016 roku będzie obchodził dwusetną rocznicę swego powstania. Ten ośrodek naukowy jest jedną z kilku polskich instytucji znanych i rozpoznawalnych na świecie, współtworzących wizerunek naszego kraju za granicą. Jubileusz to nie tylko okazja do świętowania, ale przede wszystkim sprzyjający moment do postawienia pytań o dalszy rozwój uczelni, cele na przyszłość i kierunki działań.
Rząd, w pełni doceniając znaczenie Uniwersytetu Warszawskiego, ustanawia program wieloletni na lata 2016-2025. Jego celem jest stworzenie odpowiednich warunków do prowadzenia badań humanistycznych i społecznych, ożywienie ich potencjału oraz włączenie do innowacyjnych i eksperymentalnych programów. Obecnie nauki humanistyczne i humanistyczno-społeczne wykorzystują języki programowania i korzystają z najnowszych technologii równie intensywnie, co kierunki przyrodnicze.
Koszt programu to 970 110 500 zł, w tym nakłady z budżetu państwa w wysokości 945 110 500 zł, ze środków własnych – 25 000 000 zł.
Środki finansowe przeznaczone na program będą przeznaczone m.in. na:
- infrastrukturę dla transdyscyplinarnych centrów badawczych, przede wszystkim w zakresie humanistyki cyfrowej, nauk ekonomicznych, kognitywistyki i psychologii czy badań lingwistycznych i pokrewnych,
- rozbudowę i modernizację domów studenckich (wraz z bazą sportową i kulturalną), stypendia i programy przyciągające talenty z regionu, stworzenie międzynarodowego, opiniotwórczego centrum, którego celem będzie podejmowanie wyzwań współczesnego świata, np. rola demokracji czy wyzwania ekonomiczno-demograficzne,
- adaptację, modernizację i rozbudowę infrastruktury dla powstania nowoczesnego, odpowiadającego na potrzeby społeczeństwa i gospodarki programu uczenia się przez całe życie, w tym np. uruchomienie Centrum Kompetencji Cyfrowych czy Centrum Analiz Ekonomicznych dla małych i średnich przedsiębiorstw,
- rozbudowę infrastruktury wspierającej innowacyjność i przedsiębiorczość akademicką (specjalne programy dla studentów poprzez Centrum Współpracy z Biznesem, wsparcie dla start-upów studenckich i pracowniczych),
- eksperymentalne centrum innowacji w kształceniu, czyli połączenie zespołów UW z partnerami zewnętrznymi (szkołami, organizacjami pozarządowymi, instytucjami edukacji pozaformalnej),
- wzmocnienie już istniejących i stworzenie nowych programów podnoszenia jakości życia publicznego, w tym m.in. publikacje we własnym zakresie (udostępnianie uniwersyteckich zasobów wiedzy i narzędzi badawczych szerokiemu gronu odbiorców, stworzenie odpowiednich warunków do prowadzenia debat publicznych online, rozbudowę zaplecza dla Obserwatoriów: Językowego, Sondażowego i Statystycznego.
Uniwersytet Warszawski dysponuje unikalnym potencjałem: naukowcy tej uczelni otrzymali największą w Polsce liczbę prestiżowych grantów European Research Council. Jego wiodącą rolę i znaczenie podkreśla również fakt, że siedem wydziałów uczelni (spośród 45 jednostek w kraju) uzyskało najwyższą kategorię naukową A+.
Znaczenie tej uczelni potwierdzają również pionierskie, transdyscyplinarne projekty badawcze oraz nowatorskie metody kształcenia, co inspiruje inne ośrodki akademickie. Firma Google przekazała UW (jako czwartej uczelni na świecie) kilkumilionowy grant na stworzenie centrum badań gospodarki cyfrowej.
Szansą na trwały, integralny rozwój jest dalsze łączenie potencjału nauk ścisłych z naukami społecznymi i humanistycznymi. Współczesna rzeczywistość niweluje podziały między różnymi dziedzinami nauk – humanista potrzebuje narzędzi informatycznych, a praca z wielkimi zbiorami (Big Data) wymaga połączenia kompetencji statystycznych, informatycznych i merytorycznych. Niezbędne są więc zespoły łączące kompetencje wielu obszarów nauk oraz wykorzystujące narzędzia pozwalające prowadzić badania na światowym poziomie.
* * *
Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie legnickiej specjalnej strefy ekonomicznej, przedłożone przez ministra gospodarki.
Do strefy zostanie włączone 551,3557 ha, w tym 546,0557 ha terenów publicznych i 5,3000 ha terenów prywatnych. W wyniku tych zmian powierzchnia strefy wyniesie 1763,7713 ha.
Przewidziano włączenie do strefy gruntów publicznych położonych w gminie Iłowa, Zgorzelcu, Jaworze i Męcince oraz prywatnych w Miękini. W ten sposób zostaną stworzone warunki do realizacji inwestycji innowacyjnych i tworzących nowe miejsca pracy w województwach: dolnośląskim i lubuskim. Objęcie tych terenów strefą w perspektywie kilku lat przyczyni się do powstania ok. 24 778 nowych miejsc pracy, przy nakładach inwestycyjnych wynoszących ok. 15,10 mld zł. Dodatkowo, poza strefą, ma powstać ok. 6 195 nowych miejsc pracy.
Firma Wago-Elwag sp. z o.o. z Wrocławia, należąca do Grupy WAGO, planuje realizację na gruncie prywatnym nowej inwestycji w miejscowości Wróblewo w gminie Miękinia (zwiększenie zdolności produkcyjnych spółki działającej w branży elektronicznej). W ramach projektu firma zamierza wybudować i wyposażyć w nowoczesne urządzenia i maszyny do produkcji komponentów oraz systemów złączek trzy hale produkcyjno-magazynowe. Firma deklaruje poniesienie nakładów inwestycyjnych w wysokości 40 mln zł i utworzenie co najmniej 205 nowych miejsc pracy do końca września 2023 r. (muszą zostać utrzymane przez 3 lata, tj. do 30 września 2026 r.). Przewidywany termin zakończenia inwestycji to koniec czerwca 2020 r.
* * *
Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie wykazu przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, przedłożone przez ministra gospodarki.
Zaktualizowano wykaz przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym w związku z przekształceniami organizacyjnymi w niektórych firmach oraz ze względu na konieczność ujęcia w nim nowych podmiotów oraz usunięcia innych przedsiębiorców. Uwzględniono także przekazanie ministrowi obrony narodowej przez ministra gospodarki nadzoru nad wykonywaniem zadań na rzecz obronności państwa przez spółki zajmujące się produkcją, remontami uzbrojenia lub sprzętu wojskowego, które weszły do Polskiej Grupy Zbrojeniowej.
Od 1 stycznia 2016 r. w wykazie przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla gospodarki i obronności znajdzie się 15 nowych podmiotów:
- AMZ Kutno Sp z. o.o.;
- Huta Stali Jakościowych SA w Stalowej Woli;
- KenBIT Koenig i Wspólnicy sp.j. w Warszawie;
- Enamor Sp. z o.o. w Gdyni
- Przedsiębiorstwo PREXER Sp. z o.o. w Łodzi;
- Flytronic Sp. z o.o. w Gliwicach;
- Polskie LNG SA w Śwnoujściu
- Inowrocławskie Kopalnie Soli SOLINO SA w Inowrocławiu
- Exalo Drilling SA w Pile;
- LOT Aircraft Maintenance Services Sp. z o.o. w Warszawie;
- PKP Utrzymanie Sp. z o.o. w Warszawie;
- Jelcz Sp. z o.o. w Jelczu-Laskowicach;
- Remontowa Shipbuilding SA w Gdańsku;
- Centrum Wdrożeniowo-Produkcyjne ITWL Sp. z o.o. w Warszawie;
- Baxter Polska Sp. z o.o. w Warszawie.
Od początku 2016 r. z wykazu znikną: NITROERG SA w Bieruniu, Polski Holding Obronny Sp. z o.o. w Warszawie, Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Promienietwórczych – Przedsiębiorstwo Państwowe w Otwocku-Świerku, Hydrobudowa Gdańsk SA w Gdańsku, Bilfinger Infrastructure SA w Warszawie, Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Sp. z o.o. w Warszawie.
* * *
Rada Ministrów przyjęła Założenia propozycji modyfikacji podziału statystycznego województwa mazowieckiego na dwie jednostki terytorialne poziomu NUTS 2, przedłożone przez ministra infrastruktury i rozwoju.
Wstępnie zaproponowano podział województwa mazowieckiego na dwa regiony NUTS 2: miasto Warszawa wraz z otaczającymi powiatami i pozostała część województwa.
NUTS to unijna Klasyfikacja Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych służąca m.in. do określania regionów kwalifikujących się do korzystania ze wsparcia unijnego. Obecnie całe województwo mazowieckie stanowi jedną jednostkę poziomu NUTS 2 (NUTS 0 to cała Polska, NUTS 1 to makroregiony statystyczne, NUTS 2 to województwa).
Propozycja podziału województwa mazowieckiego na dwie jednostki NUTS 2 wynika z jego znacznego zróżnicowania – w porównaniu do innych regionów – pod względem poziomu rozwoju gospodarczego (mierzonego wielkością PKB na mieszkańca), stopy bezrobocia, sposobu zagospodarowania terenu, kwestii społecznych i infrastruktury transportowej.
Statystyczny podział województwa mazowieckiego na dwie odrębne jednostki na poziomie NUTS 2 pozwoli zakwalifikować je do dwóch różnych kategorii zamożności: obszar lepiej rozwinięty (Warszawa z otoczeniem) i obszar słabiej rozwinięty (pozostała część województwa mazowieckiego). Rozwiązanie takie umożliwi lepsze planowanie rozwoju tych obszarów, a także bardziej precyzyjne dopasowanie wsparcia publicznego do ich potrzeb.
Propozycje te zostaną skonsultowane z Komisją Europejską.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ ale/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 03.11.2015, 14:33 |
Źródło informacji | CIR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |