Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MSP informuje:
Pierwszy statek ze skroplonym gazem LNG wpłynął do Terminalu w Świnoujściu. Gazowiec Al Nuaman przywiózł ponad 200 tys. m sześc. skroplonego paliwa, które po regazyfikacji zamieni się w gaz ziemny o pojemności ok. 120 mln m sześc. Dostawcą gazu jest Qatargas - jeden z największych i najbardziej znanych podmiotów w światowej branży gazowej. Gaz z pierwszej dostawy posłuży do schłodzenia i rozruchu terminalu LNG.
- Zawinięcie statku z płynnym gazem do polskiego portu to symboliczny fakt. Po raz pierwszy odbierzemy gaz pochodzący z Bliskiego Wschodu. Posłuży do rozruchu technicznego instalacji, a kiedy terminal zostanie ostatecznie oddany do użytku, będziemy mieli możliwość sprowadzania błękitnego paliwa praktycznie z dowolnego miejsca na świecie. Będzie to narzędzie realnej dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego do Polski. Jednak statek z gazem na cele rozruchowe nie jest ostatnim etapem tej gigantycznej inwestycji. Przed nami co najmniej kilka miesięcy testów, prac rozruchowych i odbiorowych, a także przyjęcie kolejnego statku z gazem na cele techniczne, co jest planowane na pierwszy kwartał przyszłego roku. Szykujemy się do ciężkiej pracy w tym kluczowym okresie, by dopilnować ostatecznego dokończenia, uruchomienia i rozliczenia tej inwestycji – powiedział Henryk Baranowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa.
Firma Qatargas, po przeprowadzonym audycie instalacji potwierdziła, że polski gazoport jest gotowy do przyjęcia pierwszej dostawy LNG. Henryk Baranowski zauważył, że katarska spółka będzie przez 20 lat dostarczać LNG do Polski, co podnosi relacje polsko-katarskie do poziomu strategicznego. Statek z gazem na cele rozruchowe to kolejny etap gigantycznej inwestycji w Terminal LNG w Świnoujściu, którego powstanie zapoczątkowane zostało w 2006 r. przez rząd Prawa i Sprawiedliwości. Terminal, kiedy już zostanie oddany do użytku, zmieni pozycję Polski na energetycznej mapie Europy i przybliży nas do niezależności energetycznej. Przez tę instalację będzie można sprowadzać ok. 5 mld m.sześc. gazu rocznie, co odpowiada jednej trzeciej zapotrzebowania kraju. Polska będzie miała możliwość sprowadzania błękitnego paliwa praktycznie z dowolnego miejsca na świecie, gdzie surowiec ten jest wydobywany i skraplany. Po ewentualnej rozbudowie o trzeci zbiornik, zdolność regazyfikacyjna instalacji wzrośnie do 7,5 mln m. sześc. gazu rocznie.
Terminal LNG ma być jednym z najważniejszych elementów systemu bezpieczeństwa energetycznego Polski. Wraz z nowymi gazociągami, interkonektorami, wirtualnym rewersem na gazociągu jamalskim, a także podziemnymi magazynami i własnym wydobyciem wzmocni niezależność gazową naszego kraju.
Według pierwotnej umowy z konsorcjum wykonawczym, terminal w Świnoujściu miał być oddany do eksploatacji 30 czerwca 2014 r. W trakcie budowy inwestor – spółka Polskie LNG – dwukrotnie wydłużała ten termin. Obecnie obowiązująca umowa wskazuje za datę odbioru instalacji do użytkowania koniec maja 2016 r.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ mkz/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 11.12.2015, 14:11 |
Źródło informacji | MSP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |