Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął projekt ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
Rada Ministrów zaakceptowała projekt ustawy o zmianie ustawy o identyfikacji i rejestracji zwierząt.
Wydano rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
* * *
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, przedłożony przez ministra rodziny, pracy i polityki społecznej.
Rodziny otrzymają świadczenie wychowawcze – 500 zł miesięcznie na dziecko. Przewidziano to w projekcie ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci. Jego przyjęcie przez rząd oznacza spełnienie sztandarowej obietnicy złożonej przez premier Beatę Szydło w exposé.
Priorytetowy program rządu „Rodzina 500 plus” stanowi instrument z obszaru aktywnej polityki rodzinnej. Ma on zmniejszyć obciążenia finansowe rodzin związane z wychowywaniem dzieci, a tym samym zachęcać do podejmowania decyzji o posiadaniu ich większej liczby. Jest traktowany jak inwestycja w rozwój polskich rodzin i element, który poprawi ich sytuację materialną oraz demograficzną w kraju. Od ponad 25 lat niska liczba urodzeń w Polsce nie gwarantuje prostej zastępowalności pokoleń. Od 1989 r. trwa okres depresji urodzeniowej. Jednocześnie wraz z postępującym spadkiem dzietności zwiększa się liczba osób żyjących w ubóstwie, a są nim szczególnie zagrożone rodziny z dziećmi.
Z raportu przygotowanego przez Centrum im. Adama Smitha w 2015 r. wynika, że wydatki na utrzymanie i wychowanie dziecka wynoszą ok. 15–30 proc. budżetów polskich rodzin. Całkowity koszt wychowania jednego dziecka do ukończenia przez nie 18 roku życia wynosi od 176 do 190 tys. zł, a dwójki – od 317 do 350 tys. zł. Dlatego nowe świadczenie ma zapewnić częściowe pokrycie wydatków związanych z wychowaniem dziecka, w tym z opieką nad nim i zaspokojeniem jego potrzeb życiowych.
Oszacowano, że z programu skorzysta 2,7 mln polskich rodzin, a świadczenie wychowawcze otrzyma ponad 3,7 mln polskich dzieci. W 2016 r. na ten cel zostanie przeznaczone ponad 17 mld zł.
Zgodnie z projektem ustawy, na drugie i kolejne dziecko ma być wypłacane 500 zł miesięcznie do ukończenia przez nie 18 lat – bez względu na osiągany przez rodzinę dochód. W takim przypadku nie będzie obowiązywało kryterium dochodowe i pieniądze będą wypłacane wszystkim rodzinom. Rodziny, w których dochód na osobę nie przekroczy 800 lub 1200 zł (z dzieckiem niepełnosprawnym) – będą mogły otrzymać 500 zł miesięcznie również na pierwsze dziecko. Gdy w rodzinie będzie dwoje dzieci: jedno ukończy 18 lat a drugie jest młodsze, to świadczenie wychowawcze będzie przysługiwało na to młodsze dziecko, jeśli zostanie spełnione kryterium dochodowe.
Świadczenie wychowawcze nie będzie wliczane do dochodu przy ubieganiu się o świadczenia z innych systemów wspierających rodzinę. W szczególności dotyczy to prawa do świadczeń: rodzinnych, pomocy społecznej i funduszu alimentacyjnego. Nie zniknie też ulga podatkowa na dzieci.
W projekcie ustawy przewidziano, że świadczenie wychowawcze przysługiwać będzie matce, ojcu, opiekunowi prawnemu lub faktycznemu dziecka (opiekun faktyczny to osoba faktycznie sprawująca opiekę nad dzieckiem, jeżeli wystąpiła z wnioskiem do sądu rodzinnego o przysposobienie dziecka). W przypadku zbiegu prawa do świadczenia rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych – zostanie ono wypłacone tej osobie, która faktycznie sprawuje opiekę nad dzieckiem. Jeśli organ właściwy (wójt, burmistrz lub prezydent miasta) będzie miał wątpliwości, kto faktycznie opiekuje się dzieckiem, to będzie mógł zwrócić się do kierownika ośrodka pomocy społecznej o przeprowadzenie rodzinnego wywiadu środowiskowego.
Projekt ustawy zakłada, że do ustawy o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej zostanie wprowadzone rozwiązanie analogiczne do świadczenia wychowawczego. Będzie to dodatek wychowawczy. Dodatek wychowawczy w takiej samej wysokości jak świadczenie wychowawcze (500 zł) ma przysługiwać na dziecko umieszczone w rodzinnej pieczy zastępczej (rodzina zastępcza, rodzinny dom dziecka) do ukończenia przez nie 18 lat.
Aby otrzymać świadczenie wychowawcze trzeba będzie złożyć wniosek w urzędzie gminy lub miasta albo ośrodku pomocy społecznej. Zgodnie z ustawą, może go złożyć matka, ojciec, opiekun faktyczny lub prawny dziecka.
Wniosek będzie można złożyć przez internet lub osobiście. Tylko rodzice ubiegający się o świadczenie na pierwsze dziecko będą musieli dokumentować swoją sytuację dochodową. Jednak i w takim przypadku najważniejsze dokumenty dotyczące dochodu zostaną pozyskane przez gminę samodzielnie. Rodzice ubiegający się wyłącznie o świadczenie na drugie i każde następne dziecko będą musieli w zasadzie tylko złożyć wniosek.
Wnioski o świadczenie wychowawcze będzie można składać od dnia wejścia ustawy w życie. Jeśli wniosek zostanie złożony w ciągu pierwszych 3 miesięcy, rodzice dostaną wyrównanie wstecz – pozwoli to uniknąć kolejek i zapewni płynność wypłat. Po wejściu ustawy w życie 1 kwietnia, to nawet jak rodzic złoży wniosek o wypłatę świadczenia w czerwcu, to otrzyma świadczenie za kwiecień i maj. W kolejnych miesiącach świadczenie będzie wypłacane od miesiąca, w którym rodzice złożą wniosek. Świadczenie będzie przyznawane na co do zasady 12 miesięczne okresy trwające od 1 października do 30 września następnego roku kalendarzowego. Jednak pierwszy okres na jaki będzie przyznane świadczenie, ze względu na start programu w II kwartale br. będzie dłuższy i będzie trwał od dnia wejścia w życie ustawy do 30 września 2017 r.
Sposób wypłaty świadczenia będzie wygodny dla rodziców lub opiekunów. Pieniądze będzie można odebrać np. w kasie urzędu miasta lub ośrodku pomocy społecznej albo złożyć dyspozycję przelewu na konto w banku.
Wypłata świadczenia zostanie wstrzymana, jeśli osoba uprawniona nie odbierze go przez 3 kolejne miesiące kalendarzowe lub odmówi udzielenia albo nie udzieli w wyznaczonym terminie informacji mających wpływ na prawo do tego świadczenia. Gdy wystąpi sytuacja, która może mieć wpływ na prawo do świadczenia, np. zmieni się liczba członków rodziny, to trzeba będzie o tym niezwłocznie powiadomić organ wypłacający świadczenie.
W przypadku marnotrawienia świadczenia wychowawczego lub wydatkowania go niezgodnie z przeznaczeniem, organ właściwy będzie je przekazywał w formie rzeczowej (w całości lub części) lub formie opłacania usług, np. żłobka czy zajęć pozalekcyjnych. Jeśli świadczenie wychowawcze zostanie pobrane nienależnie, to trzeba będzie je zwrócić z ustawowymi odsetkami. Jednak w szczególnie uzasadnionych przypadkach dotyczących sytuacji rodziny, organ właściwy będzie mógł umorzyć nienależnie pobrane świadczenie łącznie z odsetkami (w całości lub w części), odroczyć termin płatności albo rozłożyć na raty.
* * *
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o identyfikacji i rejestracji zwierząt, przedłożony przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
Zmiany w ustawie są konieczne ze względu na bardziej szczegółowe rozwiązania dotyczące systemu identyfikacji i rejestracji koniowatych, zawarte w rozporządzeniu unijnym 2015/262, które weszło w życie 1 stycznia 2016 r. Umożliwia ono państwom członkowskim m.in. czasowe zawieszenie lub cofnięcie uprawnień do wydawania dokumentów identyfikacyjnych dla koniowatych w przypadku naruszenia jego przepisów.
Rozwiązania wprowadzone do ustawy będą korzystne dla konsumentów, bo przyczynią się przede wszystkim do uszczelnienia systemu identyfikacji i rejestracji koniowatych, w tym do zwiększenia kontroli nad zwierzętami kierowanymi do uboju w celu spożycia przez ludzi.
W projekcie nowelizacji ustawy zaproponowano, aby dokumenty identyfikacyjne dla koniowatych mogły wydawać podmioty wpisane do wykazu prowadzonego przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Wykaz będzie zamieszczony na stronie internetowej resortu. Jednocześnie w przypadku naruszenia przepisów rozporządzenia unijnego przez instytucję wydającą dokumenty identyfikacyjne, główny lekarz weterynarii będzie mógł złożyć wniosek do ministra rolnictwa o wykreślenie tego podmiotu z wykazu. W takim przypadku wydawanie dokumentów identyfikacyjnych przejmie podmiot prowadzący centralną bazę danych koniowatych lub inny podmiot wpisany do wykazu (spełniający warunki określone w rozporządzeniu).
Uproszczono także procedurę wydawania dokumentów identyfikacyjnych dla koniowatych, czyli wnioski o ich wydanie będzie można składać elektronicznie. Nie przewidziano natomiast możliwości składania w postaci elektronicznej wniosku o zarejestrowanie w rejestrze koniowatych dokumentu identyfikacyjnego, wydanego w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie trzecim.
Doprecyzowano tryb postępowania z dokumentami identyfikacyjnymi koniowatych, które padły, zostały poddane ubojowi albo zostały zabite z nakazu Inspekcji Weterynaryjnej. We wszystkich tych sytuacjach wprowadzono obowiązek dostarczenia zwłok zwierząt wraz z dokumentem identyfikacyjnym do rzeźni (w przypadku uboju) albo zakładu przetwórczego lub spalarni (w przypadku padnięcia lub zabicia zwierzęcia z nakazu Inspekcji Weterynaryjnej).
W projekcie ustawy przewidziano także wprowadzenie możliwości wymiany informacji między Polskim Związkiem Hodowców Koni (podmiotem prowadzącym centralną bazę danych) a Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie padłych koniowatych, których właściciele wystąpili do ARiMR o dofinansowanie kosztów ich zbioru, transportu i unieszkodliwienia. Ponadto, Agencja oraz podmiot prowadzący centralną bazę danych będą mogły udostępnić informacje zawarte w rejestrze zwierząt gospodarskich oznakowanych i centralnej bazie danych koniowatych do celów naukowych, statystycznych, hodowlanych lub na wniosek krajowych podmiotów upoważnionych do oceny wartości hodowlanej lub użytkowej zwierząt gospodarskich albo krajowych instytutów badawczych.
Znowelizowana ustawa ma wejść w życie po 7 dniach od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
* * *
Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
Rolnicy będą mogli otrzymać kredyty bankowe przeznaczone na sfinansowanie kosztów prowadzenia produkcji rolnej w okresie oczekiwania na wypłatę płatności bezpośrednich.
Przedłużający się termin pełnego oddania do użytku systemu teleinformatycznego, dzięki któremu Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa mogłaby realizować wypłaty z tytułu płatności bezpośrednich za 2015 r., spowodował dla niektórych gospodarstw trudności z utrzymaniem płynności finansowej.
W tej sytuacji utworzona zostanie nowa, nieoprocentowana dla producenta rolnego, linia kredytowa. Kredyty obrotowe, udzielane przez banki z własnych środków – na 6 miesięcy – rolnicy będą mogli wykorzystać na sfinansowanie kosztów prowadzenia produkcji rolnej. Całość oprocentowania za kredytobiorców zapłaci Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, rolnik pokryje jedynie koszty prowizji.
Do wniosku o udzielenie kredytu bankowego producent rolny będzie musiał dołączyć zaświadczenie wydane przez kierownika biura powiatowego Agencji. Zostanie w nim wskazana kwota, do wysokości której kredyt bankowy może zostać udzielony.
Pomoc dla rolników, na okres oczekiwania na wypłatę płatności bezpośrednich za 2015 r., ma charakter de minimis. Oznacza to, że wysokość dopłat do oprocentowania kredytu nie może przekroczyć wolnego limitu tej pomocy na jedno gospodarstwo rolne. Trzyletni limit na jedno gospodarstwo wynosi równowartość 15 tys. euro.
Nowe regulacje mają obowiązywać po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ mkz/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 01.02.2016, 17:05 |
Źródło informacji | CIR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |