Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- RPO informuje:
Punkt wyjścia - wyrok Trybunału w Strasburgu:
Czy inne kraje europejskie będą wydawały Polsce osoby w ramach europejskiego nakazu aresztowania (ENA), skoro warunki bytowe w polskich jednostkach penitencjarnych nie spełniają europejskich standardów?
Zgodnie z orzeczeniem Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Luksemburgu z 5 kwietnia państwo rozpoznające wniosek w ramach ENA będzie mogło zweryfikować, jakie warunki bytowe panują w jednostkach penitencjarnych kraju, który wnosi o wydanie osoby.
# # #
Wyrok:
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że „należy odroczyć wykonanie europejskiego nakazu aresztowania w razie rzeczywistego niebezpieczeństwa nieludzkiego lub poniżającego traktowania wynikającego z odnoszących się do zainteresowanej osoby warunków pozbawienia wolności panujących w wydającym nakaz państwie członkowskim. Jeśli nie można wykluczyć występowania tego niebezpieczeństwa w rozsądnym terminie, organ odpowiedzialny za wykonanie nakazu powinien zdecydować, czy należy umorzyć procedurę przekazywania”.
Do Trybunału zwrócił się sąd niemiecki z pytaniem, czy skoro warunki bytowe w przeludnionych węgierskich i rumuńskich zakładach karnych naruszają prawa podstawowe (w szczególności Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej zakazujące nieludzkiego lub poniżającego traktowania lub karania), należy przekazać tym krajom zatrzymanych w ramach ENA (w przypadku obywatela Rumunii chodziło o wykonania kary za jazdę bez prawa jazdy, w przypadku obywatela Węgier – o postępowanie karne w sprawie kradzieży z włamaniem).
Tymczasem niemiecki sad wiedział, że w wyrokach z dnia 10 czerwca 2014 r. i 10 marca 2015 r. Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu uznał, że Rumunia i Węgry naruszyły prawa podstawowe ze względu na przeludnienie, którym odznaczają się ich zakłady karne.
# # #
Polskie prawo:
Polska od lat napominana jest przez międzynarodowe instytucje, by podniosła standardy dla więźniów. Dla jednego więźnia w celi wieloosobowej powinny być przynajmniej 4 m2, a w jednoosobowej – 6 m2.
Tymczasem polskie przepisy wyznaczają normę 3 m2 przestrzeni życiowej (a w niektórych sytuacjach – nawet poniżej tego standardu prawnego).
# # #
Jak jest w innych krajach:
- we Francji przestrzeń mieszkalna w celi na jednego więźnia to 4,7-9 m2,
- w Wielkiej Brytanii – od 4,5 do 7 m2,
- w Hiszpanii – od 9 do 10 m2,
- we Włoszech – od 7 do 9 m2 .
# # #
Prawo i zobowiązania międzynarodowe:
- Art. 40 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej zakaz stosowania tortur, okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania lub karania
- Zakaz tortur oraz okrutnego, nieludzkiego i poniżającego traktowania lub karania wynika także wprost z zapisów Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych. Powyższy pakt wskazuje również na konieczność humanitarnego traktowania każdej osoby pozbawionej wolności, z poszanowaniem przyrodzonej godności człowieka .
- Konwencja ONZ (ratyfikowana przez Polskę) o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności
- Konwencja w sprawie zakazu stosowania tortur oraz innego okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania
- Protokół fakultatywny do Konwencji (zobowiązuje do zapewnienia osobom pozbawionym wolności praw i zasad w nich określonych oraz respektowania zakazu stosowania tortur oraz nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania).
- Wzorcowe reguły minimalne Narodów Zjednoczonych dotyczących postępowania z więźniami (tzw. Reguły Mandeli)
# # #
Polska oceniana przez międzynarodowe gremia:
Europejski Komitet do spraw zapobiegania torturom oraz nieludzkiego lu poniżającego traktowania albo karania (CPT):
- W 1996 r. Europejski Komitet do Spraw Zapobiegania Torturom oraz Nieludzkiego lub Poniżającego Traktowania albo Karania (CPT) wydał Polsce zaleceni podniesienia normy mieszkaniowej na jednego więźnia do 4 m2.W każdym kolejnym raporcie Komitet podkreślał, że istniejąca w Polsce norma 3 m2 nie jest wystarczająca. Komitet wezwał Polskę do respektowania standardu minimalnego.
- W czasie ostatniej wizyty w 2013 r. Komitet zalecił polskim władzom tak szybko, jak to możliwe, zmianę przepisów, tak, by we wszystkich jednostkach penitencjarnych na jednego osadzonego przypadały co najmniej 4 m2 w celach wieloosobowych i co najmniej 6 m2 w celach jednoosobowych, nie wliczając w to powierzchni zajmowanej przez kąciki sanitarne znajdujące się w celi.
- 15 grudnia 2015 r. CPT w raporcie Living space per prisoner in prison establishments znowu rekomendował polskim władzom minimalny standard 4 m2 .
Komitet przeciwko torturom (CAT) ONZ:
- Komitet Przeciwko Torturom (CAT), który rozpatrując V i VI sprawozdanie okresowe Polski z realizacji postanowień Konwencji w sprawie zakazu stosowania tortur, wskazał, że polski standard 3 m2 na jedną osobę nie jest zgodny z europejskim standardem przewidującym co najmniej 4 m2.
- CAT uznał, że problem przeludnienia zakładów karnych w Polsce nie został jeszcze rozwiązany. Wezwał Polskę do zapewnienia, by warunki panujące w zakładach karnych odpowiadały co najmniej Standardom Minimalnym Postępowania z Więźniami z dnia 31 lipca 1957 r.
Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu:
- Zajmował stanowisko w kontekście spraw dotyczących m.in. przeludnienia jednostek penitencjarnych i w wielu sprawach uznawał przeludnienie za samodzielną i wystarczającą przesłankę do uznania, że nastąpiło naruszenie art. 3 Konwencji: Orzeczenia w sprawach: Orchowski przeciwko Polsce oraz Sikorski przeciwko Polsce .
- Zawierają one zasady którymi kieruje się Trybunał przy ocenie, czy nastąpiło naruszenie art. 3 Konwencji.
- W sprawie Orchowski przeciwko Polsce Trybunał powołał się na rekomendacje CPT wydane polskim władzom. Podkreślił także, że Trybunał będzie stale powtarzać, iż według norm zalecanych przez Konwencję o zapobieganiu torturom oraz nieludzkiemu lub poniżającemu traktowaniu albo karaniu przestrzeń przydzielana każdemu więźniowi w polskich zakładach karnych powinna być większa niż krajowe minimum ustawowe, a więc 4 m2.
- Z kolei w sprawie w sprawie Sikorski przeciwko Polsce Trybunał wskazał, że standardem przekraczającym normę prawa krajowego w kwestii powierzchni mieszkalnej w jednostkach penitencjarnych są 4 m2 rekomendowane przez Radę Europy.
-Przypomniał także, że nawet w sytuacjach, gdy osadzonemu była przyznana większa powierzchnia w celi, w tym także między 3m2 a 4 m2, to biorąc pod uwagę ciasnotę połączoną z brakiem świeżego powietrza i odpowiedniego oświetlenia, Trybunał orzekł naruszenie artykułu 3 Konwencji.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ ale/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 12.04.2016, 11:46 |
Źródło informacji | PAP Legislacja |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |