Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- CIR informuje:
Podczas dzisiejszych obrad rząd podjął uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”.
Przyjęto:
- projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw;
- projekt ustawy o umowach koncesji na roboty budowlane lub usługi;
- projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Szkole Administracji Publicznej.
Rząd podjął uchwały:
- w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2015 r. wraz ze Sprawozdaniem z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2015 r.,
- w sprawie zamknięcia rachunków budżetu państwa za rok 2015.
Zaakceptowano Informację o realizacji ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych. Stan na dzień 31 grudnia 2015 r.
Rada Ministrów zapoznała się z Informacją na temat stanu wdrożenia dyrektyw Unii Europejskiej. Premier Beata Szydło zobowiązała ministrów do monitorowania i przyspieszenia procesu legislacyjnego, który umożliwi sprawniejsze wdrażanie dyrektyw unijnych.
# # #
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”, przedłożony przez ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Wykonanie programu umożliwi połączenie Zalewu Wiślanego z Zatoką Gdańską. Program będzie realizowany w latach 2016-2022 r. Jego koszt oszacowano na 880 mln zł w okresie 2017-2022. Zostanie sfinansowany z budżetu państwa. Inicjatywa ta wpisuje się w plan odtworzenia transportu morskiego zapowiedziany przez premier Beatę Szydło w exposé.
Budowa drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną i Zalew Wiślany umożliwi swobodną i całoroczną żeglugę statków morskich wszystkich bander do portu w Elblągu i innych portów Zalewu Wiślanego będących portami Unii Europejskiej. Spowoduje to szybszy rozwój gospodarczy Elbląga, obszaru Zalewu Wiślanego i odblokowanie portów Trójmiasta, a także zapewni wzrost bezpieczeństwa w regionie przez wprowadzenie swobodnej żeglugi polskich okrętów marynarki wojennej i straży granicznej do portu w Elblągu. W efekcie inwestycja ta zapewni bezpieczeństwo granic zewnętrznych Unii Europejskiej i Zalewu Wiślanego (żegluga po nim znajduje się poza kontrolą UE). Jest to szczególnie ważne w kontekście istniejących zagrożeń geopolitycznych.
Przedsięwzięcie to uniezależni żeglugę po Zalewie Wiślanym od Rosji. Obecnie swobodna żegluga po Zalewie Wiślanym jest utrudniona ze względu na ograniczenia wprowadzone przez Rosję. Swobodny i niezakłócony ruch statków uniemożliwia także płytki tor wodny (możliwe maksymalne zanurzenie 2 m) i brak akcji lodołamania w zimie po rosyjskiej stronie Zalewu Wiślanego.
Realizacja programu, zapewniając połączenie Elbląga i pozostałych portów Zalewu Wiślanego z Morzem Bałtyckim, zwiększy możliwości przeładunkowe portów, przyczyni się znacząco do rozwoju ruchu pasażerskiego oraz żeglarstwa i turystyki na Zalewie Wiślanym. Powstanie także niezależny korytarz transportowy, który umożliwi komunikację między portami leżącymi na terytorium Unii Europejskiej. Nastąpi rozwój transportu intermodalnego (wykorzystującego więcej niż jeden rodzaj transportu), co zapewni oszczędności finansowe i będzie korzystne dla środowiska. Oceniono też, że zostanie wzmocniony potencjał gospodarczy regionu oraz zwiększy się liczba miejsc pracy w sektorach transportu morskiego, logistyki i turystyki.
Program będzie aktualizowany. Jego realizację ma nadzorować minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Wykonawcą programu będzie Urząd Morski w Gdyni.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
# # #
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra finansów.
Przede wszystkim wprowadzono przepisy, które będą zapobiegać wyłudzaniu podatku VAT w wewnątrzwspólnotowym obrocie paliwami ciekłymi oraz ograniczą negatywny wpływ tego procederu na funkcjonowanie rynku paliw płynnych (zmniejszy się szara strefa) i dochody budżetu państwa (będą wyższe wpływy z podatku od towarów i usług). Uszczelnienie systemu podatkowego, a zwłaszcza ograniczenie wyłudzeń podatku VAT premier Beata Szydło zapowiadała w exposé.
Szara strefa w obrocie paliwami płynnymi szacowna jest na kilkanaście procent, a straty budżetu państwa na co najmniej 2,5 mld zł rocznie. W 2015 r. nieprawidłowości w podatku VAT w obrocie paliwami, stwierdzone przez kontrolę skarbową, wyniosły 5,8 mld zł. Oszustwa w podatku VAT w obrocie paliwami to główny problem rzetelnych producentów i dystrybutorów paliw, którzy odnotowują straty spowodowane nieuczciwą konkurencją ze strony firm działających w szarej strefie. Nowe rozwiązania zdecydowanie ograniczą możliwość dokonywania oszustw podatkowych w obrocie wewnątrzwspólnotowym i przyczynią się do zwiększenia legalnej sprzedaży paliw oraz bezpieczeństwa ich nabywców.
Zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług – uszczelnienie poboru VAT w obrocie paliwami ciekłymi z zagranicą
Obecnie wewnątrzwspólnotowe nabycie paliw płynnych nie powoduje obowiązku zapłaty podatku VAT, a opodatkowaniu podlega dopiero jego odsprzedaż w Polsce, co stwarza pole do nadużyć. Po zmianach obowiązek zapłaty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw płynnych zasadniczo będzie powstawał w ciągu 5 dni od momentu wprowadzenia paliwa do kraju. Zapłacony w ten sposób podatek będzie pomniejszał podatek należny do zapłaty wynikający z deklaracji podatkowej.
W przypadku nabyć wewnątrzwspólnotowych paliw płynnych – realizowanych z wykorzystaniem składu podatkowego lub zarejestrowanego odbiorcy – podmioty te będą płatnikiem podatku VAT.
Zmiany w ustawie Prawo energetyczne – uszczelnienie systemu koncesjonowania obrotu paliwami płynnymi z zagranicą
Przewidziano przepisy zwiększające wymagania dotyczące wiarygodności podmiotów wykonujących działalność koncesjonowaną oraz uprawnienia prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w procesie badania rzetelności podmiotów ubiegających się o koncesję na obrót paliwami płynnymi.
Przyjęto, że koncesje na obrót paliwami z zagranicą będą przyznawane wyłącznie podmiotom mającym siedzibę w Polsce lub przedsiębiorstwom zagranicznym, które zarejestrowały oddział w naszym kraju i za jego pośrednictwem będą wprowadzać do Polski paliwa płynne. Pozwoli to na powiązanie obowiązku koncesjonowania obrotu paliwami płynnymi ze statusem podatnika podatku VAT oraz zwiększenie efektywności nadzoru państwowego.
Uzyskanie koncesji na wytwarzanie i obrót paliwami z zagranicą ma poprzedzać dokonanie wpisu do rejestru systemu zapasów obowiązkowych.
Założono, że z prawa do uzyskania koncesji na obrót paliwami z zagranicą będą wykluczone przedsiębiorstwa, w których osoby zarządzające (członkowie zarządów i rad nadzorczych) skazano prawomocnym wyrokiem również za przestępstwo skarbowe mające związek z prowadzoną działalnością.
Zmiany w ustawie o podatku akcyzowym – uniemożliwienie „obchodzenia” zabezpieczającej funkcji koncesji na obrót paliwami z zagranicą
Zaproponowano ograniczenie wykonywania funkcji usługowej przez składy podatkowe i zarejestrowanych odbiorców. W praktyce ma ono polegać na możliwości świadczenia usług wyłącznie na rzecz podmiotów mających siedzibę lub miejsce zamieszkania w Polsce lub podmiotów zagranicznych mających oddział z siedzibą w naszym kraju. Rozwiązanie to będzie dotyczyć wyłącznie nabywania paliw silnikowych i nie obejmie paliw zwolnionych z akcyzy.
Aby usprawnić kontrolę wywiązywania się przez składy podatkowe i zarejestrowanych odbiorców z obowiązku posiadania przez ich klientów koncesji paliwowej – informacja o podmiotach, na rzecz których dokonano w danym miesiącu nabyć wewnątrzwspólnotowych paliw silnikowych, będzie przekazywana nie tylko prezesowi Agencji Rezerw Materiałowych, ale również ministrowi finansów.
Nowe rozwiązania mają obowiązywać od 1 sierpnia 2016 r.
# # #
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o umowach koncesji na roboty budowlane lub usługi, przedłożony przez ministra rozwoju.
Przygotowano przepisy wprowadzające jasne i przejrzyste zasady oraz procedury zawierania umów koncesji na roboty budowlane lub usługi, które są zgodne z prawem unijnym.
Nowe regulacje wdrażają do polskiego prawa przepisy dyrektywy 2014/23/UE w sprawie udzielania koncesji (tzw. dyrektywa koncesyjna), której celem jest ograniczenie niepewności prawnej przy zawieraniu umów koncesji oraz ułatwienie realizacji projektów w formule partnerstwa publiczno-prywatnego w obszarach infrastruktury i usług strategicznych, przy jednoczesnym zapewnieniu najlepszego stosunku jakości do ceny. Ze względu na wynikającą z dyrektywy koncesyjnej skalę zmian opracowano projekt nowej ustawy. Zastąpi ona ustawę obowiązującą od 2009 r.
Najważniejsze proponowane rozwiązania:
- ustawa ma być obowiązkowo stosowana do umów koncesji na roboty budowlane i umów koncesji na usługi, których wartość jest równa lub przekracza 30 tys. euro (taki sam próg jest stosowany w przepisach o zamówieniach publicznych);
- koncesjonariusze nie będą musieli wybierać podwykonawców w trybie konkurencyjnym;
- przewidziano trzy tryby wyboru koncesjonariusza: odpowiednik przetargu ograniczonego i nieograniczonego oraz negocjacje (do tej pory wybór koncesjonariusza odbywał się jedynie w drodze negocjacji);
- wprowadzono szeroki katalog możliwych zmian umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi, np. prawo interwencji (tzw. step-in-right), czyli podmiot publiczny będzie mógł zmienić koncesjonariusza bez konieczności przeprowadzania nowej procedury przetargowej, jeśli nie będzie on sobie radził z realizacją umowy (musi to być jednak przewidziane na wstępnym etapie realizacji projektu; ma to duże znaczenie dla projektów realizowanych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego);
- ograniczono okres trwania umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi w celu wyeliminowania niekorzystnych zjawisk polegających na ograniczeniu konkurencji w dostępie do rynku (w praktyce umowa koncesji może być zawarta na dłużej niż 5 lat tylko wtedy, gdy koncesjonariusz nie jest w stanie wcześniej odzyskać swoich nakładów);
- tak jak w przypadku zamówień publicznych wykonawcy będą mogli odwołać się od decyzji zamawiającego do Krajowej Izby Odwoławczej, a następnie będą mogli też wnieść skargę do sądu okręgowego na orzeczenie KIO, co znacznie przyspieszy rozpatrywanie skarg (procedura ta zastąpi obecny tryb administracyjno-prawny, czyli składanie skarg do sądu administracyjnego);
- uwzględniono w opisie przedmiotu koncesji na roboty budowlane lub usługi szczególne warunki związane z realizacją umów koncesji m.in. odnoszące się do aspektów gospodarczych, środowiskowych, społecznych i innowacyjnych;
- zamawiający będą mogli zastrzec w ogłoszeniu o koncesji, że o zawarcie umowy koncesji mogą ubiegać się wyłącznie zakłady pracy chronionej lub inni wykonawcy, których statutowym celem jest społeczna i zawodowa integracja osób niepełnosprawnych; zamawiający będzie mógł określić minimalny procentowy wskaźnik zatrudnienia tych osób, nie mniejszy niż 30 proc. osób zatrudnionych przez zakłady pracy chronionej lub wykonawców;
- rozszerzono zakres podmiotowy stosowania umów koncesji na roboty budowlane lub usługi o zamawiających sektorowych (np. podmioty zajmujące się wydobywaniem gazu ziemnego i węgla oraz świadczące usługi publiczne w zakresie produkcji i dystrybucji energii elektrycznej), a także rozszerzono zakres przedmiotowy przez wprowadzenie odrębnych regulacji dotyczących umów mieszanych;
- wprowadzono nowe zasady szacowania wartości umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi;
- wprowadzono szczegółowe regulacje służące zapobieganiu i wykrywaniu konfliktu interesów przy zawieraniu umów koncesji na roboty budowlane lub usługi;
- powierzono prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych kompetencje dotyczące umów koncesji na roboty budowlane lub usługi oraz określono zakres współpracy w tym obszarze z ministrem rozwoju.
Dzięki nowym rozwiązaniom powinien zwiększyć się udział małych i średnich firm w wykonywaniu umów koncesji na roboty budowlane lub usługi. Z udziału w realizacji umów koncesji zostaną wykluczeni przedsiębiorcy, którzy naruszyli obowiązki wynikające z prawa pracy i przepisów o zabezpieczeniu społecznym oraz ochrony środowiska. W praktyce zwiększy się liczba pracowników zatrudnianych na etat i za których odprowadzane będą składki na ubezpieczenia społeczne.
Nowe regulacje mają obowiązywać po 14 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
# # #
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Szkole Administracji Publicznej, przedłożony przez szefa Służby Cywilnej.
W projektowanej nowelizacji przewidziano następujące regulacje dotyczące Krajowej Szkoły Administracji Publicznej:
- KSAP ma realizować szkolenia dla pracowników administracji publicznej;
- dysponenci części budżetowej będą mogli zlecać KSAP realizację szkoleń dla pracowników urzędu obsługującego dysponenta lub jednostek mu podległych albo przez niego nadzorowanych;
- stworzone zostają podstawy prawne umożliwiające szefowi Służby Cywilnej zlecenie KSAP realizacji szkoleń centralnych w służbie cywilnej;
- warunkiem zlecenia KSAP szkoleń centralnych, nadzorowanych przez szefa Służby Cywilnej, ma być wcześniejsze zawarcie porozumienia między dyrektorem KSAP a szefem Służby Cywilnej, w którym określone zostaną zakres, warunki i tryb realizacji szkoleń;
- szkolenia powierzane KSAP będą finansowane w formie dotacji celowej lub ze środków pochodzących z części budżetowej państwa będącej w dyspozycji właściwego dysponenta.
Rozwiązania te stwarzają warunki do optymalnego wykorzystania potencjału dydaktycznego i organizacyjnego KSAP oraz pełnej realizacji jej zadań statutowych związanych z kształceniem kadry urzędniczej. Efektem tych regulacji powinna być większa liczba szkoleń realizowanych przez KSAP, racjonalizacja samego procesu szkoleń w administracji rządowej i jego ujednolicenie. Przyjęcie trybu dotacji celowej oznacza uproszczenie i skrócenie procedury powierzania szkoleń KSAP.
Znowelizowana ustawa ma obowiązywać po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
# # #
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2015 r. i przyjęła również sprawozdanie z wykonania budżetu za ten okres, oba dokumenty przedłożył minister finansów.
W 2015 r. do budżetu państwa wpłynęły dochody w wysokości 289,1 mld zł, wydatki wyniosły 331,7 mld zł i zrealizowano deficyt na poziomie 42,6 mld zł.
# # #
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie zamknięcia rachunków budżetu państwa za rok 2015, przedłożoną przez ministra finansów.
Rząd zdecydował o zamknięciu rachunków budżetu państwa za 2015 r. Przygotowanie uchwały stanowi wykonanie art. 146 ust. 4 pkt 6 konstytucji, w myśl którego Rada Ministrów podejmuje uchwałę o zamknięciu rachunków państwowych.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
# # #
Rada Ministrów przyjęła Informację o realizacji ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych. Stan na 31 grudnia 2015 r., przedłożoną przez ministra rozwoju.
W Polsce istnieje 14 specjalnych stref ekonomicznych (kamiennogórska, katowicka, kostrzyńsko-słubicka, krakowska, legnicka, łódzka, mielecka, pomorska, słupska, starachowicka, suwalska, tarnobrzeska, wałbrzyska i warmińsko-mazurska). Strefy mają funkcjonować do końca 2026 roku.
W dokumencie omówiono następujące zagadnienia:
- Lokalizacja i stopień zagospodarowania specjalnych stref ekonomicznych
W 2015 r. łączna powierzchnia stref wyniosła 19 836,9 ha (wzrost o 1 702,9 ha). Zmieniły się granice 11 stref. SSE obejmowały tereny zlokalizowane w 173 miastach i 248 gminach. Średni stopień ich zagospodarowania wyniósł 59,5 proc. Najwyższy stopień zagospodarowania miała strefa krakowska (76,7 proc.) i łódzka (75,4 proc.), a najmniejszy – legnicka (18,2 proc.).
- Efekty funkcjonowania specjalnych stref ekonomicznych
W 2015 r. wydano 218 zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w strefach. Najwięcej ich uzyskali przedsiębiorcy w strefach: mieleckiej (32), katowickiej (31) i wałbrzyskiej (27). Na te trzy strefy przypadło ponad 41 proc. zezwoleń wydanych w ub.r.
Od początku istnienia stref do końca 2015 r. nakłady inwestycyjne w sse wyniosły ok. 111,7 mld zł. W stosunku do 2014 r. inwestycje wzrosły o ponad 9,7 mld zł, tj. o 9,5 proc. Największą dynamikę odnotowano w strefie krakowskiej, w której nakłady inwestycyjne zwiększyły się o 24,6 proc. w stosunku do 2014 r., w strefie suwalskiej wzrost inwestycji przekroczył 19 proc.
Na koniec 2015 r. inwestorzy strefowi zatrudniali ponad 312 tys. osób, w tym 72,2 proc. stanowiły nowo utworzone miejsca pracy. W stosunku do 2014 r. zatrudnienie zwiększyło się o 16,5 tys. osób, tj. o 5,6 proc.
Największą dynamikę zatrudnienia odnotowano w strefie suwalskiej – wzrost o 26,7 proc. Pod względem przyrostu liczby miejsc pracy wyróżniały się także strefy: warmińsko-mazurska i pomorska. Najwyższą dynamikę w tworzeniu nowych miejsc pracy miały strefy: starachowicka i krakowska. W pierwszej ich liczba wzrosła o 22,0 proc., przede wszystkim dzięki spółce MAN BUS, w drugiej – o 18,4 proc., m.in. za sprawą UBS Kraków, Fideltronik Poland i Nidec Motors & Actuators (Poland).
Nakłady inwestycyjne piętnastu największych inwestorów na koniec 2015 r. wyniosły ok. 26,9 mld zł. W czołówce była branża motoryzacyjna: General Motors Manufacturing Poland i Volkswagen Poznań sp. z o.o. (awans z siódmej pozycji na drugą w związku z budową fabryki samochodów we Wrześni).
Kapitał zainwestowany w strefach w 75 proc. pochodził z 6 krajów, tj. Polski, Niemiec, USA, Holandii, Japonii i Włoch. Najwięcej inwestował sektor motoryzacyjny (26,8 proc.). Kolejne miejsca zajęli producenci wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych oraz producenci wyrobów z pozostałych mineralnych surowców niemetalicznych. Największa koncentracja branżowa inwestycji dotyczyła stref: legnickiej i katowickiej (najwięcej kapitału napłynęło do branży motoryzacyjnej).
- Działalność spółek zarządzających specjalnymi strefami ekonomicznymi
W 2015 r. najwyższy zysk wypracowała Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna SA – 17,2 mln zł. Na budowę infrastruktury w strefach wydano 446,4 mln zł, w tym nakłady spółek zarządzających stanowiły 33,6 proc. W 2015 r. spółki zarządzające sse przeznaczyły na ich promocję 8,3 mln zł. Kwota zwolnienia podatkowego spółek zarządzających strefami od początku ich funkcjonowania do końca 2015 r. wyniosła 241,41 mln zł.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ pd/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 24.05.2016, 17:32 |
Źródło informacji | CIR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |