Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MIB informuje:
Raport Najwyższej Izby Kontroli obejmuje okres od początku 2013 r. do I półrocza 2015 r. Kontrolą zostały objęte działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu, czyli pieszych i rowerzystów na drogach publicznych.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zgadza się z diagnozą przedstawioną w wynikach kontroli. W latach objętych kontrolą system zarządzania brd na poziomie centralnym (Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego) i regionalnym (Wojewódzkie RBRD) pozostawał na poziomie niezadowalającym. Mogło się to w realny sposób przyczynić do nieosiągnięcia celów wyznaczonych w dokumentach strategicznych na rzecz poprawy brd w Polsce (m.in. program GAMBIT, zakładający redukcję liczby ofiar śmiertelnych o 50 proc.).
Kolejną nieprawidłowością, na jaką wskazuje NIK, jest brak współpracy pomiędzy KRBRD i regionalnymi WRBRD. Niezwłocznie po objęciu funkcji przewodniczącego KRBRD przez ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka została przeprowadzona szczegółowa analiza, która wykazała wiele nieprawidłowości w funkcjonowaniu struktur zarządczych w zakresie brd. W efekcie tego, w sprawozdaniu „Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2015 r.”, podsumowującym obszar brd w Polsce, po raz pierwszy zostały zawarte rekomendacje na przyszłość. Są one wynikiem ankiet ewaluacyjnych rozesłanych do członków KRBRD, WRBRD i ekspertów na przełomie roku 2015/ 2016 oraz wniosków z raportów instytucji opisujących stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w ostatnich latach.
Jako jeden z priorytetów ujętych w rekomendacjach wskazana została aktywizacja WRBRD i ich sekretariatów, jako odpowiedników KRBRD na poziomie województw, a także zwiększenie zaangażowania w realizację celów strategicznych i wdrażanie Narodowego Programu BRD przez wszystkie instytucje na poziomie centralnym i regionalnym. Rekomendacje przedstawione w sprawozdaniu są obecnie sukcesywnie wdrażane.
Ponadto kluczową rekomendację w sprawozdaniu „Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2015 r.” stanowi „Reforma systemu zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, w tym formuły funkcjonowania i zakresu kompetencji KRBRD”.
Bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu jest priorytetem dla MIB i KRBRD. Pomimo podejmowanych do tej pory wysiłków ryzyko udziału w wypadku pieszych i rowerzystów jest wciąż zbyt wysokie.
Oprócz realizowanych do tej pory działań, w tym kampanii społecznych i edukacyjnych, KRBRD rozpoczęła prace nad zadaniami, które obejmują:
- przeprowadzenie badań skuteczności wybranych urządzeń bezpieczeństwa pieszych oraz opracowanie wytycznych wyznaczania przejść dla pieszych,
- opracowanie wytycznych organizacji bezpiecznego ruchu rowerowego.
Opracowania te pozwolą na wdrożenie katalogu dobrych praktyk inżynieryjnych w zakresie budowy infrastruktury przeznaczonej dla pieszych i rowerzystów, a także związanych z tym przepisów. Będą z nich mogli korzystać zarządcy dróg, w tym samorządowych, w stosunku do których NIK zgłaszał najwięcej zastrzeżeń.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ mkz/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 15.07.2016, 17:10 |
Źródło informacji | MIB |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |