Pobierz materiał i Publikuj za darmo
W skali całej UE liczba przechwyconych towarów wzrosła o 15 proc., co oznacza, że celnicy zatrzymali o pięć milionów podrobionych przedmiotów więcej niż w 2014 r. Z szacunków przedstawionych przez KE wynika, że wartość 40 mln przejętych przez celników państw unijnych towarów, które mogą naruszać prawa własności intelektualnej, sięga 650 mln euro.
Z danych udostępnionych przez Komisję wynika, że celnicy najczęściej przechwytują nielegalne papierosy, które stanowią 27 proc. konfiskowanych artykułów. Co czwarty przedmiot (25,8 proc.), jaki chciano przeszmuglować do "28", można zakwalifikować do kategorii artykułów codziennego użytku. Chodzi o żywność, napoje, artykuły toaletowe, leki, zabawki i elektryczne AGD.
Podobnie jak w poprzednich latach podróbki pochodzą głównie z Chin (41 proc.), jednak w zależności od tego, jaki rodzaj towaru jest przemycany, kraj jego pochodzenia się zmienia.
I tak z afrykańskiego Beninu pochodziło najwięcej podrobionych artykułów spożywczych, z Meksyku - alkoholu, a z Malezji - artykułów toaletowych.
W 91 proc. przypadków produktów, które przechwycili celnicy, niszczono je lub we współpracy z podmiotem mającym prawa do znaku towarowego wszczynane było postępowanie o jego naruszenie.
Z raportu wynika, że w Polsce w 2015 r. celnicy przejęli 1,074 mln przedmiotów, w porównaniu do 555 tys. rok wcześniej. Oznacza to wzrost o 93 proc. Nie jest to jednak rekord w UE. Ten należy do Grecji, której służby poprawiły swój wynik o 775 proc., konfiskując w ubiegłym roku 6,3 mln podróbek, w porównaniu do 728 tys. w 2014 r.
Z Brukseli Krzysztof Strzępka (PAP)
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 23.09.2016, 17:34 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |