Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Chociaż większość rodziców deklaruje, że wybór kariery zawodowej zależy od samego dziecka, to najchętniej widzieliby synów w roli programistów (26,6%), a córki w roli lekarzy (31,8%) - wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez BIOSTAT na zlecenie inicjatywy Znane Ekspertki.
Ogólnopolskie badanie "Jak widzisz przyszłość zawodową Twoich dzieci?" miało na celu zbadanie stosunku rodziców do rozwoju kompetencji matematyczno-logicznych i do edukacji swoich dzieci w tym zakresie. Wyniki badań zostały przedstawione w środę 12 października w Warszawie podczas debaty w ramach Ada Lovelace Festival 2016.
Jak wynika z badania, zdecydowana większość rodziców (89%) zadeklarowała, że umiejętności matematyczne i logiczne nie są uzależnione od zdolności wrodzonych, a oni sami rozwijają je u dzieci poprzez gry i zabawy, jak i naukę w domu. Nawet jeśli rodzice dziewczynek częściej uważają, że kompetencje nie są związane z płcią dziecka (81,6%), a dziewczynki przejawiają w tym zakresie takie same zdolności jak chłopcy, to jedynie nieco ponad 10% rodziców uważa, że odpowiednim zawodem dla ich córki byłby zawód programisty.
Autorzy badania zwracają uwagę, że wybór dobrego zawodu dla dzieci jest ściśle związany z tym, który zawód rodzice uważają za najbardziej prestiżowy. Przy wyborze studiów, oprócz zainteresowań swoich dzieci, dorośli biorą pod uwagę też inne czynniki - dla 36,1% rodziców synów ważna jest sytuacja rynkowa, natomiast dla 35,9% rodziców córek wysokie zarobki. Niezależnie od płci dziecka, rodzice uważają, że znajomość języków obcych i wiedza specjalistyczna są najbardziej poszukiwanymi kompetencjami na rynku pracy.
Podczas omówienia wyników badań, Joanna Pruszyńska-Witkowska, inicjatorka projektu Znane Ekspertki, zwróciła uwagę na to, jak duże jest zapotrzebowanie na specjalistów i wykwalifikowanych pracowników: "Szacuje się, że tylko w samej Polsce brakuje już ok. 50 tys. programistów, a według badań, w całej Unii Europejskiej zabraknie niedługo 2 milionów specjalistów od IT. W ciągu najbliższych 20 lat, 30% zawodów zniknie, a na ich miejsce pojawią się nowe - ściśle związane z nowymi technologiami. To jest wyzwanie, ale również przyszłość. Dlatego też w ramach Ada Lovelace Festival zachęcamy kobiety oraz dziewczynki do przełamywania barier oraz wchodzenia w świat technologii".
Publikacja wyników badania odbyła się 12 października 2016 r. w Warszawie podczas debaty organizowanej w ramach Ada Lovelace Festival 2016 organizowanego przez Znane Ekspertki. W spotkaniu wzięli udział eksperci z zakresu edukacji, nowych technologii oraz rozwoju biznesu i gospodarki: dr Barbara Pastuszek-Lipińska z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Cecylia Szymańska-Ban z Microsoft, Beata Jarosz z CodersTrust Polska oraz Piotr Bartosiak i Tomasz Kulasa z Ministerstwa Edukacji Narodowej. Debatę poprowadziła dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek z Konfederacji Lewiatan.
W ramach dyskusji nad najbardziej pożądanymi kompetencjami na rynku pracy, uczestnicy debaty zgodnie zwrócili uwagę, jak ważne jest rozumienie nowych technologii. "Nowe technologie są wszędzie - są integralną częścią naszego życia. Nie trzeba być programistą aby z nich korzystać, trzeba jednak rozumieć po co i w jaki sposób funkcjonuje technologia" - stwierdziła Cecylia Szymańska-Ban z Microsoft. Dr Barbara Pastuszek-Lipińska zwróciła uwagę na rolę rodziców, którzy mają duży wpływ na rozwój kompetencji swoich dzieci - "Trudno powiedzieć, że zawód programisty jest zawodem dziedziczonym, jak lekarz czy prawnik. Rodzice nie chcą popychać dzieci w kierunku czegoś, czego sami nie znają. Niestety jeśli dzieci nie otrzymają wsparcia, wiele talentów może zostać zaprzepaszczonych".
Przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej podkreślili, jak ważne jest nauczanie kompetencji technologicznych już od najmłodszych lat. "MEN planuje wprowadzić programowanie do podstawy programowej. 1 września ruszył projekt pilotażowy, który ma wprowadzić rodziców i nauczycieli do nowego zadania” - zapowiedział Tomasz Kulski. Jak dodał Piotr Bartosiak: "Wiele kompetencji powinniśmy zdobywać w sposób przekrojowy, a nacisk powinien być kładziony na takie umiejętności, które współpracują z innymi zawodami".
Uczestnicy debaty zwrócili uwagę również na rozwój innych kompetencji. Beata Jarosz z CodersTrust Polska podkreśliła konieczność nauki języka angielskiego i rozwijania logicznego myślenia, które ułatwiają naukę i rozumienie nowych technologii. Szymańska-Ban wskazała na rozwój kompetencji miękkich - "Firmy technologiczne poszukują osób, które prócz wiedzy merytorycznej posiadają kompetencje miękkie, takie jak praca w grupie czy dostosowywanie się do zmian. Osoby nieelastyczne są mniej atrakcyjne dla pracodawcy".
Ada Lovelace Festival 2016 trwa od 12 do 15 października. Celem wydarzenia jest rozbudzanie w dziewczynkach zainteresowania naukami ścisłymi oraz rozwijaniem umiejętności logicznych, a także zachęcenie ich do wejścia w świat IT i programowania. W ramach festiwalu odbędą się warsztaty z programowania dla dzieci i dla kobiet, spotkania i wydarzenia towarzyszące. Festiwal jest organizowany z inicjatywy "Znane Ekspertki". Został objęty patronatem m.in. Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Cyfryzacji, Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Partnerami wydarzenia są: Mastercard, Microsoft, CodersTrust Polska, Efigence, Kids Code Fun, Instytut Innowacyjna Gospodarka.
Ada Lovelace Festival - program warsztatów:
Bezpłatne warsztaty z programowania dla kobiet (16+). Zgłoszenia należy wysyłać do Marty Krężelewskiej: m.krezelewska@headlines.pl
UWAGA: W związku z ograniczoną liczba miejsc, obowiązuje kolejność zapisów! Przy zapisach prosimy o podanie: imienia, nazwiska oraz wieku uczestniczki warsztatów.
13.10.2016 (czwartek) - Muzeum POLIN
18:00 - 19:30 Efigence - warsztaty z Front-End
14.10.2016 (piątek) - Muzeum POLIN
18:00 - 19:30 CodersTrust Polska - warsztaty z programowania
Bezpłatne warsztaty z programowania dla dziewczynek. Zgłoszenia należy wysyłać do Marty Krężelewskiej: m.krezelewska@headlines.pl
UWAGA: W związku z ograniczoną liczba miejsc, obowiązuje kolejność zapisów! Przy zapisach prosimy o podanie: imienia, nazwiska oraz wieku uczestniczki warsztatów.
15.10.2016 (sobota) - Muzeum POLIN
16:00 - 18:00 ICM UW - Zajęcia w SCRATCH’U
Wiek 8-12 - Zapisy do 15.10.2016
Więcej informacji na:
www.znaneekspertki.pl/pl/ada-lovelace-festival
www.facebook.com/ZnaneEkspertki
Znane Ekspertki to ogólnopolski projekt, którego głównym celem jest zwiększenie reprezentacji kobiet w programach informacyjnych i publicystycznych, zwłaszcza o tematyce ekonomicznej oraz na strategicznych konferencjach gospodarczych, relacjonowanych przez polskie media. Beneficjentkami tych działań są nie tylko ekspertki m.in. z różnych instytucji naukowych, firm doradczych, administracji publicznej, a także kobiety zasiadające w zarządach i radach nadzorczych spółek, zwłaszcza w kluczowych dla Polski obszarach, takich jak energetyka, finanse, czy nowe technologie. Jesteśmy przekonani, że zwiększenie widoczności kobiet w publicznej debacie podniesie jej jakość merytoryczną, kulturę, a ponadto jest zachętą dla młodych osób w dążeniu do rozwoju
i awansu zawodowego.
KONTAKT:
Hanna Mochoń-Pater
koordynator
ZNANE EKSPERTKI
tel. +48 506 361 691
e-mail: h.mochon@headlines.pl
www.znaneekspertki.pl
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 13.10.2016, 15:55 |
Źródło informacji | Znane Ekspertki |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ