Newsletter

MR: program gospodarczy dla polskich przedsiębiorców w ramach ASTANA EXPO 2017 (komunikat)

06.04.2017, 18:43aktualizacja: 06.04.2017, 18:43

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MR informuje:

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) razem z Ministerstwem Rozwoju przygotowała program gospodarczy dla przedsiębiorców, który jest elementem udziału naszego kraju w Astana EXPO 2017. Działania obu instytucji będą skoncentrowane na wsparciu polskich przedsiębiorców przy poszukiwaniu kazachskich partnerów gospodarczych oraz rozwoju nowych obszarów współpracy. Program ma też służyć promocji polskich osiągnięć naukowych i technologicznych.

Kazachstan jest najważniejszym partnerem gospodarczym Polski w Azji Centralnej. Znaczenie Kazachstanu dla polskich firm wynika z jego strategicznego położenia (na szlaku prowadzącym z Chin do Europy), przynależności do Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej, chłonności rynku wewnętrznego oraz szerokiego programu inwestycji publicznych.

– Kulminacyjnym punktem programu gospodarczego realizowanego w ramach EXPO będzie Polsko-Kazachstańskie Forum Gospodarcze, które odbędzie się w Astanie 6 września 2017 r. Do udziału w tym wydarzeniu, połączonym z giełdą kontaktów gospodarczych, zaprosiliśmy polskich przedsiębiorcyów zainteresowanych nawiązaniem lub rozszerzeniem kontaktów gospodarczych z Kazachstanem – powiedziała Nina Dobrzyńska, Zastępca Prezesa PARP.

Inne komponenty programu gospodarczego towarzyszącego wystawie EXPO stanowią:

- promocja potencjału polskiej gospodarki oraz firm w ramach ekspozycji polski na Wystawie,

- organizacja stoisk narodowych podczas najważniejszych targów wystawienniczych w Kazachstanie,

- wydanie publikacji – katalogu polskich firm skierowanego do kazachskich przedsiębiorców.

W polskim eksporcie do Kazachstanu ważną rolę odgrywają towary przemysłowe, klasyfikowane w grupie wyrobów przemysłu elektromaszynowego, chemicznego (w tym produkty farmaceutyczne) oraz artykuły rolno-spożywcze. Głównymi partnerami gospodarczymi Kazachstanu są państwa WNP (szczególnie Rosja i Białoruś) oraz Chiny. Spośród krajów UE więcej od Polski do Kazachstanu eksportują jedynie Niemcy, Włochy, Francja i Wielka Brytania.

Udział naszego kraju w Międzynarodowej Wystawie Astana EXPO 2017 daje szansę na pogłębienie polsko-kazachskiej współpracy gospodarczej zarówno w obszarze handlu, jak i wzajemnych inwestycji.

Polska będzie promowana podczas wystawy EXPO również jako kierunek turystyczny. Wraz z uruchomieniem bezpośrednich połączeń lotniczych pomiędzy Warszawą i Astaną, przyczyni się to do zwiększenia liczby kazachskich turystów odwiedzających nasz kraj.

Po raz pierwszy w historii udziału Polski w EXPO, polskie firmy mogą skorzystać ze wsparcia na działania promocyjne realizowane w Kazachstanie, równolegle do Wystawy EXPO. Źródłem finansowania takich działań mogą być fundusze unijne pochodzące z poddziałanie 3.3.3 „Wsparcie MŚP w promocji marek produktowych – Go to Brand” Programu Inteligentny Rozwój.

Ze wsparcia mogą skorzystać przedsiębiorcy reprezentujący 12 priorytetowych branż wskazanych przez Ministerstwo Rozwoju. Przedsiębiorcy mogą ubiegać się o dofinansowanie udziału w imprezach wystawienniczych i promocyjnych na terenie Kazachstanu, w tym w:

- Targach „KazComac”, odbywających się w Ałmacie we wrześniu 2017, 2018 i 2019 r. (branża budowlana i przemysłowa);

- Targach „Mining Week Kazakhstan”, odbywających się w Karagandzie w czerwcu 2017, 2018 i 2019 r. (branża maszynowa);

- Targach „MiningWorld Central Asia /Metaltech Central Asia”, odbywających się Ałmacie we wrześniu 2017, 2018 i 2019 r. (branża maszynowa);

- Targach „AgroWorld Kazakhstan / World Food Tech”, odbywających się w Ałmacie w listopadzie 2017, 2018 i 2019 r. (branża maszynowa);

- Targach „Kazbuild/ WorldBuild Almaty”, odbywających się w Ałmacie we wrześniu 2017, 2018 oraz 2019 r. (branża budowlana oraz materiałów budowlanych);

- Targach „Power – KAZ- Industry”, odbywających się w Ałmacie w maju 2017, 2018 i 2019 r. (branża budowlana oraz materiałów budowlanych);

- Targach „Kazakhstan International Healthcare Exhibition (KIHE)”, odbywających się w Ałmacie w maju 2017 r, 2018 i 2019 r. (branża urządzeń medycznych oraz usług zdrowotnych);

- Targach „Central Asia Fashion”, odbywających się w Ałmacie w marcu i wrześniu 2017, 2018 i 2019 r. (branże: tekstylna, obuwnicza i jubilerska);

- Targach „Aru Almaty”, odbywających się w Ałmacie w kwietniu 2017, 2018 i 2019 r. (branże: tekstylna, obuwnicza i jubilerska);

- Targach „Aru Astana EXPO”, odbywających się w Astanie w grudniu 2017, 2018 i 2019 r. (branże: tekstylna, obuwnicza i jubilerska);

- Wystawach „Homedeco”, odbywających się w Ałmacie w marcu 2017, 2018 oraz 2019 r. (branża meblarska);

- Wystawach „Furniture Interior”, odbywających się w Ałmacie w czerwcu 2017, 2018 i 2019 r. (branża meblarska);

- Targach „World Food Kazachstan”, odbywających się w Ałmacie w listopadzie 2017, 2018 i 2019 r. (branża spożywcza);

- Wystawach „Astana Zdorovie/Healthcare Exhibition”, odbywających się w Astanie w sierpniu 2017, 2018 i 2019 r. (branża usług zdrowotnych).

Konkursy organizowane przez PARP w ramach działania „Go to Brand”, w ramach których można finansować działania promocyjne realizowane na terenie Kazachstanu, cieszą się ogromnym zainteresowaniem polskich przedsiębiorców. Przykładowo, w konkursie odbywającym się w styczniu i lutym br. przedsiębiorcy złożyli łącznie 778 wniosków na kwotę ok. 430 mln zł.

Ponadto Ministerstwo Rozwoju wraz z PARP przygotowało specjalną ofertę skierowaną do firm zainteresowanych udziałem w programie promocji gospodarczej, realizowanym równolegle do wystawy EXPO w 2017 r. Z tej szansy skorzystało 12 firm, które aplikowały o środki w dodatkowym konkursie realizowanym w ramach działania „Go to Brand”, zorganizowanym przez Agencję.

Przedsiębiorcy, którzy nie zdecydują się na przygotowanie własnych stoisk podczas targów odbywających się w Kazachstanie, mogą dla celów promocji wykorzystać stoiska narodowe organizowane przez PARP.

Stoiska narodowe zostaną przygotowane w ramach programu gospodarczego podczas:

- Międzynarodowych targów „Mininig Week” w Karagandzie, w dniach 27-29 czerwca 2017 r.;

- Międzynarodowych targów budowlanych „Kazbuild/Aqua Therm” w Ałamacie, w dniach 5-7 września 2017 r.;

- Międzynarodowych targów „Mininig World Central Asia Exhibition” w Ałmacie, w dniach 20-22 września 2017 r.;

- Międzynarodowych targach Power/ReEnergy/Lighting w Ałmacie, w dniach 24-26 października 2017 r.

Podczas każdej z wymienionych imprez PARP oferuje zainteresowanym firmom miejsce do spotkań biznesowych na stoisku, możliwość ekspozycji materiałów promocyjnych w formie papierowej oraz multimedialnej jak również udział w spotkaniach b2b.

Kolejną szansą na promocję w Kazachstanie polskim firmom daje katalog wydawany przez PARP. Firmy reprezentujące branże zbieżne z tematyką EXPO mogą w nim zamieścić nieodpłatnie informacje na temat swojej oferty skierowanej na rynek kazachski.

Przedsiębiorcy zainteresowani udziałem w programie promocji gospodarczej podczas Międzynarodowej Wystawy EXPO powinni kontaktować się z Departamentem Promocji Gospodarczej PARP za pośrednictwem strony internetowej EXPO o adresie www.expo.gov.pl lub telefonicznie pod numerem 22 432 72 01 oraz 22 432 83 74.

Więcej informacji:

Katarzyna Jaroszewicz, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, katarzyna_jaroszewicz@parp.gov.pl, tel.: 22 432 89 61

Oficjalna strona poświęcona udziałowi Polski w EXPO 2017: www.expo.gov.pl

Oficjalna strona EXPO 2015: www.expo2017Astana.com

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ mż/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 06.04.2017, 18:43
Źródło informacji MR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ