Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia Rada Ministrów przyjęła projekty ustaw:
- zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych oraz zmianie niektórych innych ustaw;
- zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw.
Rząd przyjął uchwałę w sprawie realizacji Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej „100 Mega na 100-lecie”.
# # #
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
W ramach przeprowadzonej nowelizacji przepisów ustawowych:
- stworzono podstawy prawne niezbędne do wdrożenia od roku szkolnego 2017/2018 nowego programu dostarczania owoców i warzyw oraz mleka i jego przetworów do placówek oświatowych
W wyniku reformy unijnych programów Wspólnej Polityki Rolnej, wspierających dystrybucję mleka i przetworów mlecznych oraz owoców i warzyw wśród dzieci i młodzieży – od roku szkolnego 2017/2018 dotychczasowe programy dla szkół: „Mleko w szkole” oraz „Owoce i warzywa w szkole” zastąpi jeden wspólny program – program dla szkół.
Ponadto, od 1 września 2017 r. agencją płatniczą, realizującą zadania Unii Europejskiej w Polsce, będzie jedynie Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR). Od 1 września 2017 r. zacznie także działać Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR), który zastąpi zlikwidowane: Agencję Rynku Rolnego (ARR) i Agencję Nieruchomości Rolnych (ANR).
Oznacza to, że od 1 września 2017 r. ARiMR będzie odpowiedzialna za nowy program dla szkół, ale zadania agencji płatniczej dotyczące realizacji tego programu, od 1 września 2017 r. będą wykonywane przez KOWR jako zadania delegowane (zgodnie z ustawą o ARiMR).
Minister rolnictwa i rozwoju wsi będzie odpowiedzialny za przygotowanie i przekazanie Komisji Europejskiej strategii dotyczącej wdrażania nowego programu dla szkół.
- doprecyzowano przepisy dotyczące obowiązku zawierania pisemnych umów na dostarczanie produktów rolnych, mających na celu wzmocnienie pozycji producenta rolnego
Zmieniono przepisy dotyczące obowiązkowego zawierania umów między producentem (rolnikiem) a nabywcą produktów rolnych przy każdej transakcji.
Z obowiązku zawierania umowy pisemnej wyłączono sprzedaż bezpośrednią (dotyczy małych transakcji), dostawy bezpośrednie, rolniczy handel detaliczny oraz producentów będących członkami zorganizowanych osób prawnych (grup producentów i organizacji producentów oraz spółdzielni) – po spełnieniu określonych warunków.
Oprócz formy pisemnej zawarcia umowy między producentem (rolnikiem) a nabywcą, dopuszczono formę elektroniczną i dokumentową. Umowy te trzeba będzie przechowywać 2 lata.
Zróżnicowano także wysokość kar za nabycie produktów rolnych: bez umowy (pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej) – 10 proc. wartości transakcji i do 5 proc. wartości transakcji, ale tylko wtedy, gdy umowa będzie wadliwa.
- zmieniono przepisy ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa, aby lepiej podzielić zadania realizowane przez agencje rolne
Chodzi o podział kompetencji między Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.
Po zmianach zadaniem KOWR będzie: monitorowanie rynku mleka w Polsce (np. prowadzenie rejestru pierwszych podmiotów skupujących mleko krowie), a także realizacja programu wsparcia pszczelarstwa w ramach Wspólnej Polityki Rolnej oraz wykonywanie czynności związanych z kwotowaniem produkcji mleka i przekroczeniem kwot produkcyjnych w roku kwotowym 2014/2015.
- doprecyzowano przepisy określające przypadki, w których nie stosuje się zasady konkurencyjności przy ponoszeniu kosztów kwalifikowanych
Zmiany dotyczą ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszy Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Ustawa ta zobowiązuje beneficjentów PROW 2014-2020, którzy zawierają umowy o przyznaniu pomocy po 18 stycznia 2017 r. – do ponoszenia kosztów kwalifikowalnych, zgodnie z zasadą konkurencyjności (wcześniej zasadę tę określały jedynie umowy z beneficjentami). Dla dobra beneficjentów, w nowych przepisach jasno określono, w jakich przypadkach nie będzie stosowana zasada konkurencyjności przy ponoszeniu kosztów kwalifikowanych.
Zasadniczo nowe regulacje mają wejść w życie po 14 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem przepisów dotyczących Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, które zaczną obowiązywać od 1 września 2017 r.
# # #
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra zdrowia.
Projekt przewiduje, że administratorami danych związanych z rejestrami medycznymi będą podmioty, które prowadzą te rejestry. Rejestry medyczne są wykorzystywane m.in. na potrzeby prowadzenia działalności naukowej oraz badawczo-rozwojowej.
Obecnie minister zdrowia może tworzyć i prowadzić rejestry medyczne lub tworzyć i zlecać ich prowadzenie podmiotom wykonującym działalność leczniczą, jednostkom podległym lub nadzorowanym przez siebie. W praktyce, w większości przypadków, minister zdrowia zleca prowadzenie rejestrów innym podmiotom, co wiąże się z koniecznością dokonania zmian w ich funkcjonowaniu.
Katalog podmiotów, którym można powierzyć prowadzenie rejestrów medycznych rozszerzono o Narodowy Fundusz Zdrowia.
Zgodnie z projektem, na żądanie ministra zdrowia podmioty prowadzące rejestry medyczne będą musiały nieodpłatnie przekazywać dane z tych rejestrów.
Zaproponowano, aby administratorem danych przetwarzanych w systemie RUM–NFZ był Narodowy Fundusz Zdrowia. System RUM–NFZ jest systemem teleinformatycznym, który m.in. przetwarza dane o udzielonych i planowanych świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Jednocześnie NFZ będzie przekazywał nieodpłatnie ministrowi zdrowia, na jego wniosek, dane zawarte w systemie RUM–NFZ. Będzie to robił w sposób uniemożliwiający identyfikację osoby, której dane dotyczą.
Doprecyzowano również definicję elektronicznej dokumentacji medycznej. Projekt nowelizacji ustawy jednoznacznie przesądza, że elektroniczna dokumentacja medyczna może być prowadzona również poza Systemem Informacji Medycznej, tj. niezależnie od uruchomienia platformy P1, służącej m.in. wymianie elektronicznej dokumentacji medycznej.
Konsekwencją przesunięcia terminu realizacji Projektu P1 „Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i udostępnienia Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych” jest ustalenie nowych terminów na wypełnienie przez podmioty prowadzące działalność leczniczą obowiązku elektronicznego wystawiania recept (tj. od 1 stycznia 2020 r.) i skierowań (tj. od 1 stycznia 2021 r.) oraz prowadzenia pozostałej elektronicznej dokumentacji medycznej (tj. od 1 stycznia 2019 r.) i jej wymiany, za pośrednictwem P1 (tj. od 1 stycznia 2021 r.).
Zaproponowano, aby nowe prawo obowiązywało po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem jednego przepisu, który wejdzie z życie 1 maja 2018 r.
# # #
Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie realizacji Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej „100 Mega na 100-lecie”, przedłożoną przez ministra cyfryzacji.
Jednym z priorytetów rządu będzie zapewnienie wszystkim szkołom w Polsce możliwości bezpłatnego dostępu do szybkiego Internetu. Inicjatywa ta wpisuje się w obchody 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości w 1918 r.
Rząd postanowił, że w latach 2018-2020 tworzona będzie Ogólnopolska Sieć Edukacyjna (OSE). Będzie to telekomunikacyjna sieć łącząca jednostki oświatowe, która zapewni im powszechny i bezpłatny dostęp do usług i zasobów cyfrowych. Kolejne szkoły będą sukcesywnie podłączane do sieci OSE:
- w 2018 r. – 1,5 tys. lokalizacji;
- w 2019 r. – do 12,7 tys. lokalizacji;
- w 2020 – do 19,5 tys. lokalizacji – wartość docelowa.
W ramach OSE możliwy ma być dostęp do szybkiego Internetu o przepustowości 100 Mb/s.
Koszty utworzenia oraz funkcjonowania OSE (w tym dostarczania usług szkołom) zostaną pokryte z budżetu państwa oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.
Inicjatywa rządu wpłynie na wyrównanie szans edukacyjnych wszystkich uczniów w Polsce, w szczególności zamieszkujących tereny o niskiej gęstości zaludnienia i uczących się w szkołach o małej liczbie uczniów, dla których dostęp do wiedzy i nowoczesnych technologii jest podstawowym elementem podnoszenia ich potencjału edukacyjnego.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ march/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 13.06.2017, 16:10 |
Źródło informacji | CIR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |