Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MON informuje:
Komentarz MON do wypowiedzi posła Tomasza Siemoniaka na temat sposobu wykonania przez MON budżetu za 2016, opublikowanych przez portal Wirtualna Polska.
Nieprawdziwe informacje podane przez posła T. Siemoniaka świadczą o braku elementarnej wiedzy zawartej w dostępnych sprawozdaniach budżetowych z wykonania budżetu MON za 2016 rok, a także o nieznajomości treści zawartych w protokole pokontrolnym NIK. Być może też mamy do czynienia po prostu z kłamstwem.
NIK nie stwierdził „oszustw” i „fikcyjnych” wydatków, a wskazał na stronie ósmej dokumentu, że budżet został zrealizowany w sposób celowy i gospodarny, a system kontroli zapewnił kontrolę prawidłowości sprawozdań finansowych. Izba wykonanie budżetu zaaprobowała. Zastrzeżenia dotyczące drobnych nieprawidłowości systemu rachunkowości, wskazane przez Izbę, nie rzutowały na wiarygodność i poprawność sprawozdań budżetowych. Dlatego Sejmowa Komisja Obrony Narodowej wydała pozytywną opinię dla sprawozdania z realizacji budżetu MON w 2016 roku.
Zrealizowane zaliczki wydatkowano zgodnie z prawem i na zadania ujęte w Planie modernizacji technicznej, a więc na zadania, które będą z roku na rok budować potencjał techniczny SZ.
Minister obrony narodowej w odróżnieniu od poprzedników podjął trudne decyzje o dostawach dla wojska, które będą zrealizowane w latach 2017-2021. Przykładem namacalnym jest choćby to, że do 17 Wielkopolskiej Brygady Zmechanizowanej trafiły dzisiaj pierwsze egzemplarze długo oczekiwanego moździerza RAK.
W 2016 roku zawarto ponad 100 umów na dostawy sprzętu zasadniczego, co w latach poprzednich było zawieszone w próżni, w tym także na samolot VIP, na który czekano 23 lata.
Nieprawdą jest również, że budżet roku 2014 został w pełni zrealizowany. Poziom realizacji wyniósł 98,3%. Podkreślić należy, że przez osiem lat funkcjonowania poprzedniego rządu nie wydano na obronność ponad dziewięciu miliardów złotych, a teraz krytykuje się zaliczki wydatkowane zgodnie z prawem na ważne zadania modernizacyjne lokowane głównie w polskim przemyśle zbrojeniowym. W żadnym roku nie zbliżono się nawet do ustawowego poziomu wydatków tj. 1,95 % PKB roku poprzedniego (2008 – 1,69%; 2009- 1,81%, 2010 – 1,88%; 2011 – 1,89%; 2012 – 1,84%, 2013 – 1,76%, 2014 – 1,93%).
Niewiarygodnym kłamstwem jest informacja, że przyjęta przez Radę Ministrów nowelizacja ustawy o przebudowie i modernizacji ustawy zakłada mniejszą liczbę etatów żołnierzy zawodowych niż poprzednio. Poprzednie dokumenty planistyczne MON zatwierdzane przez poprzednich ministrów obrony narodowej określały te stany w proporcji: 120 tys. żołnierzy zawodowych, 20 tys. NSR, 5 tys. słuchaczy szkół wojskowych i 5 tys. żołnierzy na kursach przygotowawczych. W żadnym roku nie osiągnięto jednak liczby 100 tys. żołnierzy zawodowych, a nawet nie planowano środków na uposażenia dla 120 tys. żołnierzy, co wprost oznacza, że nie czyniono nawet prób ukompletowania przewidywanego stanu. Nowelizacja ustawy natomiast zakłada osiągnięcie 130 tys. żołnierzy zawodowych w przeciągu 3-4 lat i 70 tys. żołnierzy niezawodowych.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy Prawo prasowe. (PAP)
kom/ march/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 30.06.2017, 23:36 |
Źródło informacji | MON |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |