Pobierz materiał i Publikuj za darmo

W roku 2011 zaledwie cztery podmioty zdecydowały się na zmianę sprzedawcy gazu, w kolejnych latach liczba zmian wyniosła odpowiednio - 206 w roku 2012, 223 w roku 2013 i 6578 w roku 2014. Przełomowym rokiem okazał się rok 2015, w którym na zmianę dostawcy gazu zdecydowało się 23 742 podmiotów. W roku 2016 nastąpił dalszy ponad stuprocentowy wzrost tej wartości. W obecnym roku już prawie 30 tys. klientów dokonało zmiany sprzedawcy gazu i liczba ta ciągle rośnie.
Gotowanie, ciepła woda, ogrzewanie - ile to kosztuje?
W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie klientów rynkiem energetycznym, w październiku 2017 Polski Instytut Badań Jakości przeprowadził test taryf gazu ziemnego oferowanych przez 15 dostawców. Badanie odbyło się we współpracy z renomowanym niemieckim instytutem DtGV - Deutsche Gesellschaft für Verbraucherstudien, który na podstawie wieloletnich doświadczeń na rynku niemieckim, dostarczył metodologię i narzędzia badawcze użyte podczas testu.
Oferta każdego z 15 dostawców gazu ziemnego została poddana szczegółowej analizie za pomocą modelu opracowanego we współpracy z ekspertami z Niemiec, obejmującego 79 zmiennych podzielonych na trzy kategorie: cena, ogólne warunki oferty oraz przejrzystość oferty. Ze względu na specyfikę rynku oraz różnice regionalne w badaniu nie uwzględniono kosztów dystrybucji gazu.
Uczestnicy testu i metodologia badawcza
W badaniu „Dostawcy gazu 2017”, Polski Instytut Badań Jakości porównał oferty w 15 polskich firmach zajmujących się sprzedażą gazu ziemnego odbiorcom detalicznym. Do przedsiębiorstw tych należą:
- Audax,
- Błękitna Energia,
- Energa,
- Energy Match,
- Eniga,
- Fortum,
- Gaspol Energy,
- Green SA,
- Ineon,
- Konerg,
- PGE Obrót SA,
- PGNiG,
- Plus,
- Tauron
- Vervis.
Dane na temat oferty każdej z firm zostały zebrane na podstawie informacji dostępnych w cennikach, lub podczas rozmowy telefonicznej z biurem obsługi klienta. Ostateczne wyniki wyrażone zostały jako średnia ważona z następujących kategorii:
1. Cena - waga 70%,
2. Ogólne warunki oferty - waga 15%,
3. Przejrzystość oferty - waga 15%.
Wyniki badania
Spośród 15 sprzedawców gazu ziemnego biorących udział w badaniu, najlepszy wynik w klasyfikacji ogólnej uzyskała firma Tauron, która z wynikiem 89% wyprzedziła nieznacznie Fortum (wynik 86%). Na trzecim miejscu uplasowała się Eniga z wynikiem na poziomie 85%.
Na ostateczny wynik w badaniu największy wpływ miała zmienna „cena”, którą zdecydowano się podzielić według trzech kryteriów taryfowych tj. taryfy W1, taryfy W2 i taryfy W3. I tak zwycięzcą w taryfie W1 okazała się firma Fortum, w taryfie W2 Błękitna Energia, a w taryfie W3 Audax.
W kategorii „Ogólne warunki oferty” zwycięzcą okazał się Tauron z wynikiem 90%, wyprzedzając Ineon i Gaspol Energy. W ostatniej testowanej kategorii - „Przejrzystość oferty” najwyższym wynikiem również może pochwalić się Tauron z niewielką przewagą nad Plusem i Green S.A.
Szczegółowe wyniki badania zostały przedstawione na stronie internetowej Instytutu (bezpośredni link: http://www.badaniajakosci.pl/tests/polsko-niemiecki-test-dostawcy-gazu-2017/). Zwycięzcy poszczególnych kategorii testu mają możliwość zawarcia umowy licencyjnej na wykorzystywanie znaku jakości.
KONTAKT:
Polski Instytut Badań Jakości
Cyryl Życki
Kierownik projektu
ul. Wierzbowa 9/11
00-094 Warszawa
www.badaniajakosci.pl
tel. +48 22 382 16 80
e-mail: cyryl.zycki@pibja.pl
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 20.10.2017, 13:47 |
Źródło informacji | Polski Instytut Badań Jakości |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Main sponsor Schüco thrilled by sporting success. Schüco dresses Germany's tallest statue in a football jersey of Arminia Bielefeld
Bielefeld. Schüco, the specialist in windows, doors and façades, has kitted out the tallest statue in Germany in the football jersey of DSC Arminia Bielefeld. It is the long-time sponsor's way of giving a gift to all the fans upon the team reaching the final of the German Cup. In fact, Arminia Bielefeld has reached the final of the German Cup for the first time in the club's 120-year history - and has done so as a third division team.- 19.05.2025, 13:39
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: APA-OTS
-
Image
W ramach współpracy z Meteomatics KISTERS wprowadza sprawdzony w USA system wykrywania gradu do Europy
- 19.05.2025, 10:50
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PR Newswire
-
Image
Huawei prezentuje rozwiązanie dla centrów danych AI, wprowadzając branżę w nową erę inteligentnego przetwarzania danych
- 19.05.2025, 10:12
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ