Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Komitet Sterujący X Kongresu Bankowości Detalicznej skierował do Ministerstwa Finansów i Związku Banków Polskich cztery rekomendacje, od spełnienia których może zależeć sukces walki z fraudami, oszustwami i nadużyciami.
Pierwsza rekomendacja zaleca wykorzystanie potencjału rozwiązań aktualnie stosowanych do ewolucyjnego budowania mechanizmów wymiany informacji. "To ma się skupić na uniknięciu powoływania kolejnych instytucji, które miałyby taką wymianą się zajmować" - wyjaśnił Patryk Choroś, Business Development Director w SAS Institute. Przypomniał, że zajmują się tym od pewnego czasu m.in. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny oraz Biuro Informacji Kredytowej.
W kolejnych rekomendacjach zaleca się umożliwienie wymiany danych pomiędzy wszystkimi przedstawicielami sektora finansowego, wykorzystanie izby rozliczeniowej do pośredniczenia w wymianie danych i przeciwdziałania naruszeniom interesów uczestników obrotu gospodarczego także poza sektorem finansowym oraz utworzenie przy Związku Banków Polskich komitetu odpowiedzialnego za rekomendowanie kierunków rozwoju mechanizmów współpracy pomiędzy różnymi sektorami (złożonego z przedstawicieli MF, KIR, BIK, UFG, banków, ZBP, instytucji pożyczkowych i ubezpieczeniowych).
Według Patryka Chorosia bardzo ważne jest, aby wszyscy uczestnicy wymiany informacji o nadużyciach finansowych skupili się na działaniach prospołecznych, na informowaniu klientów o zagrożeniach oraz na pokazywaniu im "wzorców bezpiecznych zachowań", zwłaszcza podczas korzystania z usług cyfrowych.
Bank 4.0 - usługi wszędzie, tylko nie w banku
Płacenie przy użyciu telefonu to dopiero początek rewolucyjnych zmian technologicznych i organizacyjnych w sektorze finansowym. Wkrótce będziemy mogli zapytać komputer bądź telefon "Czy stać mnie na zakup tego urządzenia, samochodu, nowego domu czy programu emerytalnego?", a wzmocniona sztuczną inteligencją aplikacja będzie w stanie błyskawicznie udzielić takiej odpowiedzi i poradzi, co należy robić dalej. O wizjach usług finansowych w niedalekiej przyszłości opowiadał gość specjalny X Kongresu Bankowości Detalicznej Brett King, zaproszony do Polski przez firmę Deloitte.
Autor znanych na całym świecie bestsellerów o ewolucji biznesu przypomniał, że w banku 1.0 klient musiał przyjść do oddziału i rozmawiał z kasjerem przez niewielki otwór. Takie banki działały przez 750 lat. Bank 2.0 oznacza wyprowadzenie bankowości poza oddziały banków. Stało się to możliwe dzięki bankomatom. Te z kolei mogły działać w trybie 24/7 dzięki Internetowi, a Internet mógł działać dzięki komputerom. Czyli ten etap rozwoju bankowości miał swoje źródła w połowie lat ’50 ub. wieku. Jednak bankowość samoobsługowa ruszyła dopiero w latach ’80. Natomiast bank 3.0 powstał w latach dwutysięcznych, wraz z pojawieniem się mobilności (smartfonów). W ten sposób usługi bankowe oderwały się od fizycznej lokalizacji banku. Za pomocą „komórki” można dokonywać transakcji z każdego miejsca na świecie. A im więcej jest zaawansowanych technologii do dyspozycji, tym oddział banku staje się dla klienta mniej ważny.
"Bardzo prawdopodobne jest, że wkrótce klienci będą rozpoczynać relacje z bankiem i przez całe swoje życie nie trafią do jego oddziału" - powiedział Brett King.
Pojawia się więc pytanie, czy w takim systemie oddziały banków w ogóle będą komuś potrzebne? Zdaniem prelegenta odpowiedź nie jest oczywista, gdyż oddziały mogą okazać się pewną wartością i wyróżnikiem w zdygitalizowanym świecie. Polska pod tym względem ma opinię kraju, w którym "ludzie wciąż lubią chodzić do oddziałów", jednak kierunek zmian w bankowości pokazuje, że w przyszłości może być inaczej.
"Jeżeli w tym kontekście chcemy utrzymać kontakt klienta z oddziałem bankowym, to jest to dla was problemem strategicznym, należałoby się z tym zmierzyć w przyszłości, głównie ze względu na poziom przychodów i pozyskiwanie klientów" - powiedział.
Jako przykład wskazał na Singapur, który chętnie odwiedzają turyści z Chin i nie rozumieją dlaczego za wszystko muszą płacić kartą. Jest to dla nich powrót do przeszłości, bo w chińskich miastach dominują płatności mobilne, a ich wartość sięga w tym roku 5,5 biliona dolarów. W takim systemie zanika znaczenie oddziałów bankowych. Stają się one wręcz kosztownym obciążeniem.
"Docieranie do klienta poprzez oddziały jest znacznie droższe niż dotarcie cyfrowe i żaden inwestor nie poprze dzisiaj pomysłu tworzenia nowych oddziałów banku" - stwierdził Brett King.
Jednocześnie na rynku finansowym pojawia się coraz więcej firm technologicznych, co świadczy o tym, że przechodzimy już do świata cyfrowego, a w nim banki ze zbyt dużą liczbą oddziałów, przestają być efektywne.
"Mamy 1,4 mld ludzi, którzy nie korzystają z usług bankowych, a przyszliby oni do bankowości nie korzystając z oddziałów" - poinformował ekspert. Jest to według niego rewolucja, która już się dokonuje, a to dzięki temu, że coraz powszechniejszy jest dostęp do bankowości na przykład poprzez telefony oraz technologie, które pozwalają identyfikować klienta bez fizycznego z nim kontaktu, a także bez tradycyjnych dokumentów tożsamości. Na tym według niego polega świat banków 4.0.
O wyzwaniach związanych z rewolucją, która już dokonuje się w bankowości i doprowadzi do ogromnych zmian w ciągu najbliższych kilku lat dyskutowali także uczestnicy wielu debat podczas X Kongresy Bankowości Detalicznej. Tylko drugiego dnia obrad odbyły się eksperckie panele dyskusyjne pod takimi tytułami "Nowa era bankowości cyfrowej", "PSD2 - krajobraz na miesiąc przed…", "Cyberprzestępczość zagrożeniem dla nowoczesnej bankowości - prawda czy fałsz" i "Banki kontra firmy technologiczne - walka na śmierć i życie?".
Przeprowadzano także głosowania, po których okazywało się, że w opinii uczestników nic jeszcze nie jest przesądzone, a zdanie są podzielone i nie są stałe. Tak było w sondażu z pytaniami 1) "Czy banki utracą swoją pozycję jako zaufany partner utrzymujący bezpośrednią relację z klientem?" oraz 2) "Czy banki czeka rola dostawcy usług typu commodity i /lub white label dla nie-bankowych graczy (FinTech)".
Przed wymianą argumentów twierdząco na obydwa pytania odpowiedziało 58 proc. osób , a przecząco 42 proc. Po zakończeniu dyskusji ekspertów wzrósł odsetek osób przekonanych, że banki nie utracą pozycji zaufanego partnera swoich klientów. Dwa razy "NIE" odpowiedziało 63 proc. głosujących, a 37 proc. dwa razy „TAK".
O kongresie
Kongres Bankowości Detalicznej jest cyklicznym forum dyskusyjnym przedstawicieli banków, regulatorów, doradców i ekspertów z zakresu bankowości detalicznej. KBD stanowi istotną część Europejskiego Kongresu Finansowego, otwartej debaty o bezpieczeństwie finansowym i zrównoważonym rozwoju Europy i Polski.
KBD jest wspólnym przedsięwzięciem Gdańskiej Akademii Bankowej i PKO Banku Polskiego. Partnerami przedsięwzięcia są BIK, Deloitte, SAS Institute, Accenture i VISA. Jednym z patronów medialnych przedsięwzięcia jest Centrum Prasowe PAP.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 24.11.2017, 10:57 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |