Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Mówiąc o innowacjach w PGNiG, wiceprezes spółki ds. rozwoju, Łukasz Kroplewski, podkreślił, że grupa intensywnie współpracuje ze światem nauki; ma również własny obszar badań i rozwoju, gdzie pracuje nad innowacyjnymi rozwiązaniami pod kątem jej głównej działalności.
„Branża energetyczna jest bardzo innowacyjna. Nie może być inaczej, bo to rynek globalny. Nie możemy pozwolić sobie na pozostanie w tyle, dlatego nie ustajemy w poszukiwaniu nowych rozwiązań dla każdego segmentu działalności naszej grupy kapitałowej. W wielu obszarach już stosujemy najnowocześniejsze technologie: big data, analizę danych, customizację czy internet rzeczy. Wykorzystujemy i tworzymy przełomowe technologie w poszukiwaniu i rozpoznawaniu złóż oraz przy odwiertach. Liczy się efektywność. Innowacje muszą przynosić grupie kapitałowej PGNiG zysk, a naszym klientom tanie paliwo” - dodał.
Wśród konkretnych przykładów innowacyjnych rozwiązań, które wypracowano niedawno w spółce wymienił m.in. SMOK - zaprojektowane przez specjalistów PGNiG mobilne stanowisko do odmierzania skroplonego gazu ziemnego (LNG). Umożliwia ono mniejszym odbiorcom skorzystanie tylko z części ładunku gazu przewożonego przez standardowej wielkości cysterny. Zdaniem Kroplewskiego, może to zrewolucjonizować rynek tzw. LNG małej skali w Polsce i doprowadzić do wzrostu jego wartości.
Kolejna innowacyjna technologia stosowana w PGNiG to wypracowane z inżynierami z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie rozwiązanie „mini drill”, umożliwiające realizację wstępnych odwiertów badających warunki, przed dokonaniem odwiertu właściwego. PGNiG realizuje także wraz z jednym ze start-upów prace nad technologią pozwalającą na przewidywanie usterek dużych maszyn za pomocą analizy Big Data.
Wiceprezes PGNiG przypomniał, że w ubiegłym roku z inicjatywy PGNiG powstał inkubator InnVento, który stał się centrum start-upowym. Jest to projekt kierowany do młodych przedsiębiorców i naukowców, którego celem jest wspieranie rozwoju start-upów z branży energetycznej i poszukiwanie nowych technologicznych rozwiązań. InnVento jest pierwszą tego typu inicjatywą w sektorze naftowym w Polsce. Kroplewski poinformował, że budżet PGNiG na badania i rozwój do roku 2022 wynosi blisko 700 mln zł, a z finansowaniem zewnętrznym - 1 mld zł.
Paweł Vogtt z PKN Orlen mówił, że zmiany obecnie obserwowane w branży należy postrzegać w kontekście odpowiedzialności społecznej spółek. „Dekarbonizacja to też część działań CSR. Energetyka to nie tylko biznes, ale też służba społeczeństwu. Z kolei bez digitalizacji nie wprowadzimy energetyki prosumenckiej i elektromobilności” - zaznaczył.
Leszek Hołda z zarządu PKP Energetyki mówił, że spółka poszukuje takich innowacyjnych rozwiązań, które umożliwią jej poprawę efektywności. Poinformował, że wspólnie z inżynierami z Politechniki Warszawskiej specjaliści PKP Energetyki wypracowali technologię pozwalającą na unikanie oszronienia zimą sieci trakcyjnych, a tym samym, przestojów w ruchu pociągów.
Zdaniem Małgorzaty Miki-Bryskiej ze spółki Veolia Energia Polska, zmiany w branży ciepłowniczej również zmierzają w takim kierunku, aby oferować klientom lepsze produkty, a także biorąc pod uwagę kwestie środowiskowo-klimatyczne. „Zmierzamy w kierunku gospodarki niskoemisyjnej” - mówiła. W tym zakresie podobne zdanie wyrazili wszyscy uczestnicy panelu. Jak podkreślili, dekarbonizacja, digitalizacja i decentralizacja pozwolą branży stać się bardziej efektywną, a także odpowiedzieć na wyzwanie współczesnego świata w obszarze zmian klimatycznych.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji | 17.05.2018, 10:41 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |