Newsletter

Rozwój nowoczesnych technologii wyzwaniem dla banków

06.09.2018, 13:08aktualizacja: 06.09.2018, 13:08

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/M.Kmieciński fot.1
PAP/M.Kmieciński fot.1
Sektor finansowy od kilku lat mierzy się ze zmianami wynikającymi z rozwoju technologii. O tym jak im sprostać nie rezygnując z dalszego rozwoju rozmawiali uczestnicy panelu „Usługi finansowe w cyfrowym świecie”, który odbył się podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy.

Zdaniem Tomasza Czechowicza, prezesa MCI Capital S.A. po digitalizacji takich branż jak media i handel dynamicznie postępuje cyfryzacja usług finansowych. Jego zdaniem widać to m.in. po rozwoju fintechów.

Czechowicz wskazał jednak, że rozwój usług finansowych następuje obecnie poza systemem finansowym. Wymienił tu m.in. przykład Ant Finanial, czyli fintechowej części Alibaby, której kapitalizacja wynosi już 150 mld dolarów. Z polskich globalnych firm fintechowych działających w segmencie płatności na cały świecie wymienił PayU.

„Oczywiście wszystkie te kolosy reagują, próbują się transformować, ale udanych przykładów transformacji jest niewiele” - mówił Czechowicz.

Według Michała Bornego, prezesa Britenet rewolucję cyfrową w sektorze finansowym można zaobserwować po stale rosnących nakładach banków i firm ubezpieczeniowych na usługi IT.

„Informatyzacja społeczeństwa jest procesem postępującym i to dotyczy nie tylko bankowości, czy branży ubezpieczeniowej. Inwestycje i nakłady, które muszą być poczynione w związku z rozwojem technologii będą dotyczyć wszystkich firm, które chcą w najbliższych latach liczyć się na rynku” - mówił Borny.

Jedną z takich inwestycji, które pozwalają m.in. instytucjom finansowym nadążać za szybko zmieniającymi się technologiami jest inwestycja w usługi typu „managed services”. „To nowy trend na rynku usług outsourcingu IT, który pomaga firmom budować przewagi konkurencyjne. Główna korzyść dla klienta jest taka, że nie musi on myśleć o szybko zmieniających się technologiach, tylko może skupić się na swoim głównym biznesie, a całość procesu np. opieki nad aplikacją, jej rozwojem, powierzyć wyspecjalizowanej firmie” - podkreślił prezes Britenet.

Zdaniem Tomasza Górskiego, prezesa Idea Banku polski sektor bankowy, który należy do najnowocześniejszych w całej Europie póki co nie musi obawiać się konkurencji ze strony fintechów świadczących nowoczesne usługi finansowe.

„W ciągu ostatnich lat widać, że sam sektor bankowy w aspekcie technologicznym jest naszym towarem eksportowym. Polskie banki są nowoczesne i są wzorem dla innych” - mówił Górski. Jego zdaniem tę różnicę szczególnie widać na tle tradycyjnego sektora bankowego w zachodniej Europie, gdzie nadal zdarza się, że „wniosek kredytowy ma 120 stron, a za konto płaci się 10 funtów”.

Według Górkiego rozwój fintechów w takim otoczeniu jakie mamy w Polsce, gdzie wszystko w bankowości jest łatwe, przyjemne i proste jest utrudniony. „Klient ma tu niską motywację by szukać rozwiązań finansowych poza bankiem” - zaznaczył prezes Idea Banku.

Według Bartosza Ciołkowskiego, prezesa Mastercard Polska sektor finansowy jest „skazany” na kooperację z firmami technologicznymi. Jego zdaniem banki jej potrzebują „bo tak duże organizacje nie są w stanie w kilka lat zmienić myślenia na startupowe”.

W tegorocznym Forum Ekonomicznym w Krynicy uczestniczy ponad 4 tys. gości z Europy, Azji i USA - wśród nich polski premier, ministrowie, parlamentarzyści, szefowie wielkich firm i eksperci, ludzie kultury i nauki.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 06.09.2018, 13:08
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii