Newsletter

Wartość transakcji zbliżeniowych wzrosła o 16 proc. do 44,5 mld zł

03.11.2018, 11:36aktualizacja: 03.11.2018, 11:36

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Wartość transakcji zbliżeniowych w drugim kwartale tego roku wzrosła o 16 proc. do 44,5 mld zł w porównaniu do kwartału poprzedniego, kiedy to wartość takich transakcji wyniosła 38,3 mld zł - wynika z danych Narodowego Banku Polskiego.

Jak informuje bank centralny, w drugim kwartale br. kartami płatniczymi w formie zbliżeniowej przeprowadzono 869,2 mln transakcji bezgotówkowych. W porównaniu do poprzedniego kwartału, kiedy takich transakcji było 755,7 mln, odnotowano wzrost o 15 proc.

Z danych NBP wynika, że karty zbliżeniowe stanowią 81,7 proc. wszystkich płatniczych w Polsce. Na koniec czerwca 2018 r. wydanych było 32,9 mln kart płatniczych z funkcją płatności zbliżeniowej.

Bank podał też, że w drugim kwartale br. średnia wartość pojedynczej transakcji zbliżeniowej wyniosła 51,2 zł. W poprzednim kwartale wskaźnik ten wynosił 50,7 zł.

"Biorąc pod uwagę dłuższy horyzont czasowy, do trzeciego kwartału 2016 r. widoczna była tendencja ustabilizowania średniej wartości w granicach 38-42 zł, natomiast w ostatnich trzech analizowanych kwartałach wartość ta przekroczyła granicę 50 zł. Zaobserwowana zmiana, czyli wzrost średniej wartości transakcji zbliżeniowych przeprowadzanych przez klientów, może wynikać z faktu, że transakcje zbliżeniowe rozpowszechniły się ponad model detalicznych płatności niskokwotowych, tj. ograniczonych górnym limitem 50 zł bez konieczności użycia PIN" - informuje NBP.

Dodano, że "powszechność wykorzystywania płatności zbliżeniowych odnosi się zatem zarówno do płatności niskokwotowych (o wartości poniżej 50 zł), jak i płatności o wartości wykraczającej poza limit 50 zł dokonywanych przy użyciu karty". (PAP)

autor: Łukasz Pawłowski

pif/ amac/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 03.11.2018, 11:36
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ