Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Jak zaznaczył szef KGHM, warto sobie zadać pytanie, dlaczego miedź jest surowcem strategicznym. "Odpowiedź jest bardzo prosta – dlatego, że jest bardzo ograniczona ilość tego metalu w strukturze geologicznej" – podkreślił.
Jak wskazywał Chludziński, prognozy 5-letnie, 10-letnie i 15-letnie pokazują, że na świecie będą potrzebne coraz większe ilości miedzi. "Niedawno podpisaliśmy kontrakt z Chinami, w których Chiny gwarantują sobie o 30 proc. większy odbiór surowca, więc też widzą to optymistycznie" – zaznaczył.
W ocenie szefa KGHM wpływ na zapotrzebowanie na miedź będzie miał rozwój przemysłu elektronicznego, elektrotechnicznego oraz energetyki, zwłaszcza jeśli chodzi o magazynowanie energii, odnawialne źródła energii, a także elektromobilność.
"W dużej turbinie wiatrowej, która jest posadowiona na morzu, potrzeba 30 ton miedzi, w samochodzie elektrycznym trzeba ok. 100 kg, w standardowym ok. 25-30" - wyliczył Chludziński.
Jak powiedział, górnictwo może się kojarzyć z archaicznie, jednak przemysł wydobywczy jest prekursorem innowacyjnych rozwiązań. "W lekturach szkolnych czytało się, że to jest praca mięśni ludzkich. Nic bardziej mylnego. W tej chwili przemysły wydobywcze są jednymi z najbardziej innowacyjnych, dlatego że chodzi o bezpieczeństwo ludzi, o jak największą efektywność kosztową" – zaznaczył prezes KGHM.
Zauważył, że w kopalniach powszechna stała się telekomunikacja oparta o światłowody. "Powszechne są systemy, gdzie z ziemi - z centrum dowodzenia - kieruje się wszystkimi systemami pod ziemią, widzi się wszystkie odcinki, te miejsca, gdzie ludzie pracują, można włączyć i wyłączyć linię produkcyjną czy przenośnik" – wyjaśnił.
Wskazał także na zastosowanie Big Data w przemyśle wydobywczym, które polega np. na analizie danych historycznych z czujników i ostrzeganiu o niebezpieczeństwie pod ziemią. "To też jest już praktyka właściwie już codzienna" – podkreślił Chludziński.
Zwrócił uwagę na znaczący wpływ ekonomiczny KGHM na otocznie. Za sprawą spółki do kasy samorządów trafia rocznie ponad 350 mln zł z tytułu udziału w podatkach PIT i CIT. Do tego dochodzą działania spółki związane z profilaktyką zdrowotną, inwestycjami w sport, w kulturę, stowarzyszenia lokalne czy NGO. Jak wyliczył, na działania sponsoringowe i fundacyjne spółka wydaje ok. 40 mln zł rocznie.
"Przekazujemy środki w tych miejscach, w których działamy, bo społeczna odpowiedzialność biznesu jest elementem pejzażu" – zaznaczył.
Do piątku w Jasionce k. Rzeszowa trwa Kongres 590, który jest jednym z najważniejszych tego typu wydarzeń w Polsce. Dwudniowe spotkanie obejmuje panele dot. m.in. kwestii gospodarczych i środowiskowych. Honorowy patronat nad III edycją Kongresu objął prezydent RP Andrzej Duda.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 16.11.2018, 16:09 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Wzmacnianie cyberbezpieczeństwa w czystej energii: podejście SolaXCloud zgodne z dyrektywą NIS2
- 16.05.2025, 09:20
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych
DPD Polska osiągnęła kolejny kamień milowy w rozwoju sieci DPD Pickup. Firma zainstalowała już ponad 10 tys. automatów paczkowych, które razem z punktami tworzą najbardziej dostępną sieć OOH (OOH - out-of-home, dostawy poza domem) w Polsce - DPD Pickup. To odpowiedź na potrzeby klientów, którzy coraz chętniej wybierają wygodne i elastyczne formy odbioru przesyłek poza domem. To również inwestycja w rozwój dostępności usług logistycznych i wsparcie dostaw e-commerce.- 16.05.2025, 09:09
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: DPD Polska
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ