Pobierz materiał i Publikuj za darmo

„Patriotyczna kolej nie oznacza drożej, gorzej i z dużymi niedociągnięciami; to przede wszystkim docenienie własnych możliwości” – mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk w trakcie panelu z udziałem przedstawicieli samorządów, producentów taboru i spółek z Grupy PKP S.A.
W ocenie ministra, w najbliższych latach spółki PKP Intercity i PKP Cargo przeznaczą duże środki na zakup nowego taboru i trzeba tutaj brać pod uwagę przede wszystkim polskich producentów, np. Fabrykę Pojazdów Szynowych im. H. Cegielskiego z Poznania. „Dla nas powstają istotne pytania: czy kolej dużych prędkości, czy szybka kolej też mają wymiar patriotyczny? W tym kontekście musimy myśleć o korytarzach komunikacyjnych. Bursztynowy szlak kolejowy z Węgrami i Słowacją; Transkaspijski Korytarz Transportowy, czyli możliwość transportu kolejowego z wyłączeniem terytorium Rosji; połączenie Warszawa - Budapeszt, które ma być jeszcze wydłużone” – mówił minister Adamczyk.
„Pojawia się pytanie, czy szukać elementów wyposażenia poza Polską, czy dajemy szansę naszym producentom, by rozwijali skrzydła, mogli wychodzić ze swoimi produktami poza Polskę? Czy uznajemy, że polska myśl technologiczna nie nadąża; i że producenci z innych państw są lepsi?” – mówił Hubert Stępniewicz, prezes zarządu spółki Fabryka Pojazdów Szynowych im. H. Cegielskiego. Podkreślił on, że polscy inżynierowie są w stanie produkować nowoczesne wagony, a także elementy sterowania ruchem kolejowym i inne produkty kolejowe. ”Nowoczesny patriotyzm to koncentracja na tym, co warto rozwijać u nas” – zaznaczył.
Członek Zarządu PKP Intercity S.A. Jarosław Oniszczuk podkreślił, że konieczne jest myślenie przez pryzmat potrzeb pasażera. „Chcemy, by tabor był nowoczesny, szybki; by pociągi jeździły z prędkością 250 km/h. Jeżeli czasy przejazdów z miasta A do miasta B będą konkurencyjne dla transportu kołowego, to pasażerowie oczywiście dobrze zastanowią się, czy warto wsiadać do samochodu czy autobusu, zamiast do pociągu” - tłumaczył. Jego zdaniem, nowoczesna kolej, o jakiej jest mowa, dobrze wpisuje się w pojęcie holdingu PKP. „Już widzimy korzyści, bo już zaczęliśmy współpracę. Holding to m.in. wspólne zakupy, a więc możliwość uzyskania korzystniejszych cen. Chcemy się rozwijać, im więcej włożymy w tę kolej, tym więcej otrzymamy. Ludzie chcą jeździć koleją. Razem stwarzamy jeszcze lepsze warunki ku temu. Trzeba im stworzyć warunki” – zaznaczył.
Minister Adamczyk nawiązując do holdingu PKP podkreślił, że nie jest to próba „powrotu do PKP, jaki pamiętamy z lat 90. To holding spółek kolejowych, które szukają potencjału rozwojowego w ścisłej współpracy ekonomicznej ze sobą. Będzie wspólny interes zakupowy, wspólne przedsięwzięcia w zakresie projektowania inwestycji. To jest podstawa tej koncepcji, by zmniejszyć koszty i być bardziej konkurencyjnym” – wyjaśnił.
Maciej Martyniuk, dyrektor Działu Rozwoju Innowacyjnych Metod Zarządzania Programami w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, mówił, że NCBiR współpracuje z producentami taboru. „Będziemy mieli okazję rozmawiać ze wszystkimi uczestnikami rynku; intencją jest, by rozpoznać, co nowego możemy zrobić. W związku z ideami rozwijającymi się wokół Centralnego Portu Komunikacyjnego, badamy możliwości nieoczywistych usług, które mogłoby się wiązać z kolejami, np. możliwość odprawy bagażu dla pasażerów kolei z większych ośrodków jadących w kierunku portu lotniczego (CPK)” – mówił.
Członek zarządu Województwa Śląskiego, Michał Woś mówił, że kolej patriotyczna to również taka, która uwzględnia mniejsze miejscowości i nie pomija ich. „Kolej musi stanowić trzon, który ma być spójnie połączony z całym systemem transportowym państwa; pamiętajmy o połączeniach regionalnych, z mniejszych miast do stolic województwa, a stamtąd – do stolicy i np. do CPK” – podkreślił.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 29.01.2019, 12:44 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
MAK Re na EKF Ubezpieczenia: luka ubezpieczeniowa to miliardowe straty dla całego społeczeństwa PAP
„Na tym kongresie wielokrotnie wybrzmiał fakt, że luka ubezpieczeniowa to nie jest tylko brak konkretnej polisy czy podpisanej umowy. Są to miliardy złotych strat, które później muszą być pokryte przez społeczeństwo i samorządy. Aby zagospodarować tę lukę, nasz sektor musi skoncentrować się na rozszerzaniu świadomości ubezpieczeniowej i stałym pokazaniu klientom, że oferowane zabezpieczenia oznaczają realne wparcie oraz korzyści” - wyjaśnia Ewa Siniarska-Parkot, członek zarządu MAK Ubezpieczenia, prezes zarządu MAK Re.- 08.10.2025, 14:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Już blisko 50 proc. polskich przedsiębiorców deklaruje plany nowych inwestycji na rynkach zagranicznych PAP
- 08.10.2025, 13:39
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Hanwha Ocean daje 100 mln dolarów na rozwój przemysłu stoczniowego i gospodarki morskiej w Polsce
Hanwha Ocean ogłasza bezprecedensową inwestycję 100 mln USD w ramach programu Orka, która ma stać się motorem rozwoju przemysłu stoczniowego i gospodarki morskiej w Polsce. Program ma stworzyć ponad 1300 miejsc pracy, wzmocnić lokalne stocznie i łańcuchy dostaw, a także wygenerować środki dla sektora publicznego.- 08.10.2025, 09:56
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Hanwha Ocean
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ