Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MPiT informuje:
"Szkoła dla innowatora. Kształtowanie kompetencji proinnowacyjnych" to raport przygotowany na zlecenie Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii w 2017 roku. Wnioski wynikające z tego opracowania posłużyły za rekomendacje do projektu pilotażowego MPiT i MEN "Szkoła dla innowatora", realizowanego jako element Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
Opracowanie powstało z myślą o wsparciu nauczycieli i kadry zarządzającej oświatą w tworzeniu na poziomie szkoły i klasy praktycznych strategii dla rozwoju kompetencji proinnowacyjnych u polskich uczniów. Jego celem jest również wypracowanie propozycji zmian systemowych, które przyczynią się do promowania tego rodzaju kompetencji jako wartościowego elementu edukacji.
Z kolei zainspirowany raportem projekt – "Szkoła dla innowatora" ma za zadanie rozwinięcie praktycznych umiejętności pracy z uczniami, kształtowania kompetencji proinnowacyjnych uczniów oraz opracowanie rekomendacji w tym zakresie. Będzie on realizowany w roku szkolnym 2020/2021 w 20 szkołach w całej Polsce.
Efektem przedsięwzięcia będzie przygotowanie praktycznych strategii (propozycji działań) i narzędzi dla szkół, które mają wspierać rozwój kompetencji proinnowacyjnych uczniów oraz nauczycieli. Istotne ma być również wypracowanie propozycji zmian systemowych, których wdrożenie sprzyjałoby uczynieniu ze szkół innowacyjnych środowisk pracy (nauczania – uczenia się).
Przejście z gospodarki imitacyjnej do gospodarki innowacyjnej to główna oś polityki gospodarczej rządu wyrażona w SOR. Przyswojenie innowacyjności jako podstawy rozwoju gospodarczego jest wyzwaniem dziejowym w obliczu rozgrywającej się na naszych oczach czwartej rewolucji przemysłowej. Jak wynika z praktycznie wszystkich raportów eksperckich publikowanych w ostatnich latach na świecie, w realiach gospodarki zautomatyzowanej gwałtownie wzrasta zapotrzebowanie na umiejętności interpersonalne oraz na pracę opartą na wiedzy i jej kreatywnym wykorzystaniu w celu zmierzenia się z niestandardowymi problemami i nowymi sytuacjami. Dalszy rozwój polskiej gospodarki musi opierać się na wiedzy i danych, co z kolei wymaga kształtowania – tak u uczniów, jak i nauczycieli - kreatywności, zdolności rozwiązywania problemów, podejmowaniu ryzyka, wytrwałości czy umiejętności współpracy w grupie projektowej.
Raport "Szkoła dla innowatora" prezentuje, jak inne państwa o uznawanych za przyjazne innowacyjności modelach edukacji – Izrael, USA, Dania, Finlandia, Japonia, Korea Południowa, Niemcy, Wielka Brytania - radzą sobie z przełamywaniem filozofii nauczania pochodzącej jeszcze z XIX w., która w realiach współczesnego świata uległa dezaktualizacji. Autorzy raportu na podstawie przeglądu sposobów funkcjonowania systemu edukacji w tych wybranych państwach zarekomendowali rozwiązania zasługujące na rozważenie, jeśli chodzi o możliwość wdrożenia w polskim systemie edukacji.
Przypomnijmy, że już od 2016 roku Ministerstwo Edukacji Narodowej podejmuje szereg działań na rzecz podniesienia kompetencji cyfrowych uczniów i wykorzystania nowych technologii w procesie kształcenia, w tym kształtowania innowacyjności, kreatywności i przedsiębiorczości wśród młodych ludzi.
Zmieniona została podstawa programowa z informatyki, zwiększając liczbę godzin informatyki o 70. W zakresie matematyki nowa podstawa programowa kładzie nacisk na wyrobienie u uczniów intuicji matematycznych: rozwinięcie umiejętności wnioskowania, zdolności analitycznych, myślenia strategicznego oraz umiejętności krytycznego spojrzenia na rozwiązanie zadania. Z kolei zmiany w edukacji przyrodniczej, wdrażane sukcesywnie od roku szkolnego 2017/2018, ukierunkowane są na uczenie się przez doświadczenia i obserwacje oraz zastosowanie wiedzy w praktyce.
W polskich szkołach wprowadzamy prawdziwą rewolucję cyfrową. Wspólnie z Ministerstwem Cyfryzacji budujemy Ogólnopolską Sieć Edukacyjną. Do 2021 roku wszystkie szkoły w Polsce będą miały dostęp do szerokopasmowego internetu.
Wprowadzony został rządowy program "Aktywna Tablica", który pozwoli w ciągu trzech lat za kwotę 279 mln zł wyposażyć szkoły w urządzenia multimedialne zastępujące tradycyjne tablice w klasach lekcyjnych. Uruchamiane są też Centra Mistrzostwa Informatycznego. Za 50 mln zł w całej Polsce stworzonych zostanie minimum 700 kół zainteresowań dla 7 tysięcy uczniów wybitnie uzdolnionych w zakresie informatyki.
Pracownie do przedmiotów przyrodniczych są sukcesywanie doposażane (biologia, chemia, geografia i fizyka) – na ten cel przeznaczono ok. 320 mln zł w ciągu 4 lat. Stale wzbogaca się baza publicznych, bezpłatnych e-zasobów edukacyjnych przeznaczonych do kształcenia ogólnego i zawodowego. Dostępne są one na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej do tworzenia i dystrybucji e-podręczników i e-materiałów www.epodreczniki.pl.
W ciągu ostatnich dwóch lat ponad 55 tys. nauczycieli uczestniczyło w konferencjach i szkoleniach z zakresu stosowania nowych technologii w nauczaniu. W ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa realizowane są również duże projekty rozwijające kompetencje nauczycieli.
MEN kładzie również nacisk na nabywanie przez uczniów kompetencji społecznych, takich jak: komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych lub indywidualnych oraz organizacja i zarządzanie projektami.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ agzi/ wus/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 29.03.2019, 16:46 |
Źródło informacji | MPiT |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |