Pobierz materiał i Publikuj za darmo
"Jeśli nie stworzymy odpowiedniego ekosystemu, którzy będzie absorbował opracowane w laboratoriach pomysły, to nie znajdą one ujścia w gospodarce" - powiedział PAP Kwieciński.
Zaznaczył, że nie zgadza się hasłami niektórych decydentów w Unii Europejskiej, którzy za podstawowy wskaźnik innowacyjności gospodarki uważają poziom wydatków na badania i rozwój (B+R). "Co z tego, że naukowcy mają świetne pomyły i fajnie się bawią, skoro brakuje narzędzi, które pomogłyby wcielić je w życie" - wskazał.
W opinii ministra problem ten dotyczy nie tylko Polski, ale większości krajów Unii Europejskiej. Jako przykład podał Francję, która znajduje się na siódmym miejscu pod względem wysokości wydatków na B+R w UE (w 2017 roku przeznaczyła na to ok. 2,3 proc. PKB, podczas gdy średnia unijna wyniosła 2,07 proc. - PAP). "Jednak wiele powstałych tam startupów ucieka do Stanów Zjednoczonych, które oferują im lepsze warunki rozwoju, sprawniej wdrażają ich pomysły do produkcji" - powiedział. Dodał, że z UE do Stanów Zjednoczonych czy Izraela "ucieka" ok. 1/4 tzw. innowacyjnych firm.
Z danych Eurostatu wynika, że w 2017 roku łączne nakłady UE na B+R wyniosły 318,11 mln euro. Najwięcej przeznaczyła na to Szwecja (3,33 proc. PKB), Austria (3,16 proc.), następnie Dania (3,06 proc.) i Niemcy (3,02 proc.). Osiem krajów UE zanotowało poziom wydatków na B+R poniżej 1 proc. PKB, najmniej: Rumunia (0,5 proc.), Łotwa (0,51 proc.) i Cypr (0,56 proc.) Polska przeznaczyła na B+R w 2017 roku 1,03 proc. PKB, czyli 4,83 mld euro. Dziesięć lat temu przeznaczaliśmy na to 0,56 proc. PKB. (PAP)
ewes/ pad/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 02.05.2019, 10:31 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |