Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Mimo dyskusji nad zagrożeniami związanymi z wpływem algorytmów na prawa człowieka, w Polsce nie opracowano całościowej polityki gwarantującej bezpieczeństwo ich wdrażania, a wiedza na temat ich funkcjonowania pozostaje niejawna.
Państwa biorące udział w badaniu wprowadziły już narzędzia technologiczne wpływające na prawa i obowiązki obywateli. Algorytmy funkcjonują w wielu obszarach działalności państwa, m.in. w kontroli prędkości i wystawianiu mandatów, przydzielaniu sędziów i innych urzędników publicznych do konkretnych spraw, dystrybucji świadczeń socjalnych, wykrywania oszustw skarbowych czy wstępnego wyboru wykonawców w zamówieniach publicznych.
Zarówno obywatele, jak i sami sędziowie mają problem z dostępem do informacji dotyczących funkcjonowania losowych systemów przydzielania ich do spraw, a dodatkowo – jak ustaliła Fundacja ePaństwo – polski system zawiera błędy. Podobne sytuacje występują również w Serbii, Słowacji, Gruzji i w Czechach, gdzie algorytmy wykorzystuje się m.in. do preselekcji oferentów w zamówieniach publicznych.
Często, wyłącznie firmy, które opracowały narzędzia dla instytucji publicznych mają pełną wiedzę o ich funkcjonowaniu i nie podlegają zewnętrznej kontroli w zakresie poprawności działania algorytmów. Na Słowacji i Węgrzech odmówiono nam udostępnienia algorytmów z uwagi na ochronę tajemnicy przedsiębiorstwa lub ze względu na ochronę praw autorskich.
Polskie Ministerstwo Finansów poinformowało, że system teleinformatyczny automatycznie blokujący podejrzane przepływy finansowe (STIR) należy do zewnętrznego podmiotu, a umowa na jego wykonanie jest dokumentem prywatnym.
W żadnym z badanych państw nie wyznaczono instytucji, która koordynuje wdrażanie i nadzoruje automatyczne podejmowanie decyzji. Wyłącznie w Serbii dokonano niezależnego audytu działania algorytmu losującego sędziów w ramach projektu UE, ale jego wyniki pozostają niedostępne.
W żadnych z badanych przypadków nie wykryliśmy, by urzędnicy odpowiedzialni za wdrażanie systemów rozważali etyczne podstawy takich rozwiązań. Nie istnieją systemy instytucjonalne i prawne, które wyraźnie wskazują kto jest odpowiedzialny za działanie algorytmów, a ewentualne problemy z ich funkcjonowaniem, w tym wpływ na prawa obywateli, poddane są kontroli sądowej na warunkach ogólnych.
Przedstawiliśmy rekomendacje, które należy niezwłocznie wdrożyć w krajach regionu. Wraz z rozwojem tego typu narzędzi i wykorzystywaniem w nich elementów sztucznej inteligencji, opisane w raporcie problemy jeszcze się pogłębią. Należy m.in. wprowadzić:
• politykę wdrażania systemów automatycznego podejmowania decyzji określającą m.in. przejrzystość działania narzędzi i nadzór nad ich wdrażaniem,
• ocenę skutków wprowadzenia algorytmów na wzór Oceny Skutków Regulacji, w której instytucja wdrażająca wykaże m.in. niezbędność stosowania narzędzia, jego wpływ na prawa obywateli, określenie ryzyk i sposoby ewaluacji,
• mechanizmy niezależnej kontroli funkcjonowania algorytmów,
• prawne gwarancje przeciwdziałania dyskryminacji przez algorytmy i skuteczne środki ochrony prawnej.
Raport (w jęz. ang.) oraz szczegółowe rekomendacje (w jęz. pol. i ang.) dostępne będą na stronie: https://epf.org.pl/en/projects/algovrithms/.
RSVP: 13 maja do godz. 12 na adres: marta.skotnicka@epf.org.pl.
Projekt sfinansowany przez Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 09.05.2019, 18:40 |
| Źródło informacji | Fundacja ePaństwo |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Pożyczka hipoteczna a kredyt hipoteczny – różnice i podobieństwa
W świecie finansów wiele pojęć brzmi podobnie, ale kryje za sobą zupełnie inne mechanizmy działania. Tak właśnie jest w przypadku dwóch popularnych produktów zabezpieczonych hipoteką: pożyczki hipotecznej i kredytu hipotecznego. Choć obie formy finansowania opierają się na zastawie nieruchomości i mogą być źródłem znaczących środków, różnią się przeznaczeniem, warunkami oraz charakterem zobowiązania. Dla osób poszukujących sposobu na sfinansowanie marzeń lub realizację ważnych planów życiowych, wiedza o tych produktach ma kluczowe znaczenie.- 18.12.2025, 15:03
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: kasastefczyka.pl
-
Image
Ważny komunikat Przedsiębiorstwa Usługowo-Handlowego „CHEMIROL“ sp. z o.o. dotyczący naruszenia bezpieczeństwa danych osobowych
Zarząd spółki Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe „CHEMIROL“ sp. z o.o. z siedzibą w Mogilnie, ul. Przemysłowa 3, 88-300 Mogilno [1], (dalej: Spółka), na podstawie art. 34 w zw. z art. 33 ust. 3 lit. b, c i d rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (RODO) [2] informuje, że w dniu 26 listopada 2025 r. Spółka stwierdziła wystąpienie ataku cybernetycznego na swoją infrastrukturę informatyczną.- 18.12.2025, 13:34
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Zarząd Przedsiębiorstwa Usługowo-Handlowego „CHEMIROL“ sp. z o.o.
-
ZEISS concludes fiscal year 2024/25 with solid growth
Revenue totaled almost 12 billion euros, with EBIT at 1.552 billion euros. The segments once again presented a mixed picture. Targeted resilience measures and investments in innovative strength are the key to the future.- 18.12.2025, 11:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: APA-OTS
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ