Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Traktat z Lizbony wzmocnił pozycję Parlamentu Europejskiego, czyniąc tę instytucję współodpowiedzialną – na równi z Radą UE – za uchwalanie przepisów w zakresie handlu i inwestycji. Międzynarodowe umowy handlowe nie mogą wejść w życie bez uzyskania zgody Parlamentu. Parlament może też wpływać na negocjacje poprzez przyjmowanie rezolucji.
Wspólna polityka handlowa należy do wyłącznych kompetencji Unii Europejskiej, co oznacza, że to UE, a nie państwa członkowskie, uchwala prawo w dziedzinie handlu i zawiera międzynarodowe umowy handlowe. Wynika to z art. 207 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Polityka handlowa na poziomie UE wzmacnia pozycję w negocjacjach dwustronnych oraz w międzynarodowych organizacjach, np. w Światowej Organizacji Handlu. Głównym celem polityki handlowej UE jest zwiększenie możliwości handlowych dla europejskich firm poprzez usuwanie barier handlowych, takich jak cła lub kontyngenty, oraz gwarantowanie uczciwej konkurencji.
Polityka handlowa jest niezbędna dla europejskiej gospodarki, ponieważ wpływa na jej wzrost oraz na stopę zatrudnienia. Według danych za rok 2017, ponad 36 milionów miejsc pracy w UE było zależnych od eksportu poza Unię Europejską. Ponadto, polityka handlowa UE chroni obywateli UE zapewniając, że importowane towary i usługi są zgodne z prawami konsumenta.
UE używa polityki handlowej również do promowania praw człowieka, standardów społecznych i bezpieczeństwa, poszanowania środowiska naturalnego i zrównoważonego rozwoju.
Polityka handlowa UE obejmuje handel towarami i usługami, bezpośrednie inwestycje zagraniczne, komercyjne aspekty własności intelektualnej (np. patenty) i zamówienia publiczne. Jej trzy główne elementy to: umowy handlowe z krajami spoza UE dla otwarcia nowych rynków i zwiększenia możliwości handlowych dla europejskich przedsiębiorstw; przepisy handlowe chroniące producentów z UE przed nieuczciwą konkurencją; członkostwo UE w WTO, która ustala zasady handlu międzynarodowego. Państwa UE są również członkami WTO, ale to Komisja Europejska negocjuje w imieniu Wspólnoty.
Umowy handlowe są negocjowane z krajami spoza UE by zapewnić lepsze możliwości handlowe. Dzielą się na: umowy o partnerstwie gospodarczym z krajami rozwijającymi się z Afryki, Karaibów i Pacyfiku; umowy o wolnym handlu zawierane z krajami rozwiniętymi i gospodarkami wschodzącymi; układy o stowarzyszeniu, wzmacniające szerzej zakrojone porozumienia polityczne, takie jak Unia na rzecz Regionu Morza Śródziemnego z Tunezją. Celem wszystkich typów umów jest zmniejszanie barier taryfowych i zapewnienie inwestycji.
UE ma również przepisy chroniące europejskie przedsiębiorstwa przed nieuczciwymi praktykami handlowymi. Takie praktyki mogą obejmować dumping lub subsydia sztucznie zaniżające ceny w porównaniu do produktów z UE. Produkty europejskie mogą również napotkać bariery celne lub kontyngenty. Jeśli nie udaje się rozstrzygnąć sporów handlowych, mogą one prowadzić do wojny handlowej.
Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w UE są również regulowane. W lutym 2019 r., posłowie do PE zatwierdzili nowy mechanizm monitorowania, zapewniający, że inwestycje zagraniczne w sektorach strategicznych nie szkodzą interesom i bezpieczeństwu Europy.
Światowa Organizacja Handlu składa się ze 164 członków reprezentujących 98 proc. światowego handlu i ma na celu utrzymywanie przewidywalności i uczciwości światowego systemu handlowego poprzez uzgadnianie i monitorowanie wspólnych zasad handlu pomiędzy krajami.
UE jest zdecydowanym zwolennikiem WTO i odegrała kluczową rolę w rozwoju międzynarodowego systemu handlu. Jest ściśle zaangażowana w wielostronne rozmowy handlowe WTO. Parlament Europejski uważnie śledzi takie negocjacje i przyjmuje sprawozdania oceniające ich stan.
Obecny cykl negocjacji w ramach WTO - runda dauhańska (uruchomiona w 2001 r.) - utknął w martwym punkcie z powodu braku porozumienia w sprawie kluczowych polityk, w tym rolnictwa.
UE korzysta również z pomocy WTO w zakresie rozwiązywania sporów i egzekwowania wydanych decyzji w sytuacji sporu handlowego i należy do stron najczęściej korzystających z systemu rozstrzygania sporów.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 11.06.2019, 12:48 |
Źródło informacji | EuroPAP News |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Branża recyklingu drewna istotnym elementem silnego sektora drzewnego w Polsce PAP
Polska jest ósmym w Unii Europejskiej producentem odpadów drzewnych i drewnopochodnych - rocznie w kraju powstaje ich ok. 1,3 mln ton. Jednak brak kompleksowych rozwiązań prawnych ogranicza potencjał rozwoju sektora recyklingu tych odpadów - konkludują autorzy raportu „Więcej drewna z drewna. Jak usprawnić system recyklingu drewna w Polsce?”.- 17.09.2025, 12:46
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Engineered for Whatever: nowa, odważna platforma marki Columbia Sportswear przedstawia ekstremalne przygody na świeżym powietrzu
Nowa kampania odświeża wizerunek marki, a także przywraca niekonwencjonalność i humor, charakterystyczne dla Columbia Sportswear. Kampania będzie prowadzona w kanałach cyfrowych, outdoorowych, sprzedaży detalicznej i innych.- 17.09.2025, 11:07
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Columbia Sportswear
-
Image
Gwiazda koszykówki Marcin Gortat ambasadorem marki LOTTO PAP
Marcin Gortat, łodzianin i najsłynniejszy polski koszykarz, utytułowany zawodnik ligi NBA, dołączył do grona ambasadorów marki LOTTO. Będzie promował zdrowy styl życia, aktywność fizyczną i produkty Totalizatora Sportowego, który od 70 lat hojnie wspiera sport i kulturę - powiedział Szymon Gawryszczak, członek zarządu Totalizatora Sportowego.- 17.09.2025, 10:27
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ