Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MC informuje:
Nie lubię poniedziałku?
Polacy coraz chętniej korzystają z e-administracji. Jakie e-usługi upodobali sobie najbardziej i kiedy najchętniej z nich korzystają?
Tylko jednego dnia Polacy wysłali online 2102 pism do urzędów, złożyli przez Internet niemal 554 wniosków o nowy dowód osobisty, 95 razy zgłosili online utratę dowodu tożsamości, 225 razy skorzystali z e-usługi meldunkowej, zgłosili (także bez wizyty w urzędzie) narodziny niemal 200 maluchów i założyli ponad 6400 profili zaufanych (PZ). Co to za dzień? Poniedziałek – 24 czerwca. Początek tygodnia to zdecydowanie nasz ulubiony czas, kiedy załatwiamy sprawy urzędowe przez Internet.
Nowy tydzień, nowe wyzwania
Szybkie spojrzenie na statystyki korzystania z e-usług na przestrzeni miesięcy potwierdzają tę regułę.
Skąd to upodobanie do poniedziałków? Nie mamy na to żadnych dowodów, ale być może w weekendy po prostu przypominamy sobie, co powinniśmy załatwić. A może poniedziałkowe poranki w... pracy wykorzystujemy na załatwienie tego, co najważniejsze... ;-)
"Każdy kto ma profil zaufany ma też swój urząd na wyciągnięcie ręki, otwarty 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Z miesiąca na miesiąc widać, że Polacy coraz bardziej doceniają i wykorzystują ten sposób kontaktu z urzędnikami" – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Dowody? Te akurat mamy.
"Tylko przez pierwszych pięć miesięcy tego roku Polacy założyli niemal 1 150 000 profili zaufanych. To prawie 3 razy więcej, niż liczba właścicieli PZ w 2016 r. Wtedy korzystało z niego ok. 400 tysięcy osób, z czego w większości byli to urzędnicy. Do końca 2017 r. – założyło go ponad 1,3 miliona osób. Ilu właścicieli profilu zaufanego mamy obecnie? Niemal 3 800 000" – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Rekordowe miesiące dla profilu zaufanego to tegoroczne luty, marzec i kwiecień. Tylko w te trzy miesiące przybyło ponad 931 tysięcy nowych właścicieli PZ. Jedną z pierwszych e-usług z jakiej skorzystali było sprawdzenie i wysłanie e-PITa.
Po pierwsze - PIT
Możliwość składania przez Internet deklaracji podatkowych (PIT) jest zdecydowanie najpopularniejszą e-usługą. Z uruchomionej w tym roku przez Ministerstwo Finansów usługi e-PIT skorzystało prawie 7 milionów Polaków. W sumie, w tym roku kilkanaście milionów osób online rozliczyło się z fiskusem.
Popularność tego rodzaju usług potwierdzają nasze badania, które przeprowadziliśmy w ramach projektu "Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechnienia korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych”*. Składanie online deklaracji podatkowych to najczęściej wykorzystywana usługa elektroniczna. Zna ją 83% zbadanych przez nas internautów, natomiast korzystało z niej 53%. Niemal każdy (92%) ocenia realizację tej usługi dobrze lub zdecydowanie dobrze".
Drugą najczęściej znaną e-usługą jest złożenie wniosku Rodzina 500+ . Tak wskazało 72 proc. naszych respondentów. I tu ważna informacja – już od 1 lipca rodzice ponownie będą mogli z niej skorzystać, składają wniosek o 500+ na pierwsze dziecko. Najlepiej i najszybciej – oczywiście przez Internet.
Trzecie miejsce na podium w kategorii "najbardziej znana e-usługa" zajmuje nasz wniosek online o dowód osobisty. Zadecydowało o tym 67% internautów.
Jak wynika z naszych badań usługą, z której mimo wysokiej znajomości (67 proc.), rzadko się korzysta (19 proc.) jest zakładanie działalności gospodarczej.
Nie zaszkodzi sprawdzić
Nasze kolejne "dziecko", czyli możliwość sprawdzenia online liczby punktów karnych, zajmuje za to drugie miejsce w kategorii "najczęściej wykorzystywana e-usługa". Korzystało z niej 30% zbadanych przez nas internautów.
Usługami, które są najlepiej oceniane - oprócz składania deklaracji podatkowych - są złożenie wniosku o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (85%) oraz sprawdzanie punktów karnych (83 prac.).
Generalne wnioski? Zacznijmy od e-usług publicznych w perspektywie internautów w wieku 18+.
Ich zdaniem z roku na rok poprawia się łatwość znalezienia potrzebnych informacji na stronach internetowych urzędów/instytucji. Poprawia się także zrozumiałość i?użyteczność informacji zamieszczanych na tychże stronach. Coraz więcej internautów korzysta z poszczególnych e-usług, zwłaszcza z wniosku o wydanie dowodu osobistego oraz wniosku Rodzina 500+.
A co o e-usługach publicznych myślą osoby niekorzystające z Internetu w wieku 45-64 lata?
Ta grupa – jak wynika z naszych badań – zna średnio trzy e-usługi. Przy czym podstawą ich znajomości jest głównie telewizja oraz rodzina i?znajomi. Osoby niekorzystające z Internetu najbardziej świadome są możliwości załatwienia online takich spraw, jak składanie deklaracji podatkowych, wniosku Rodzina 500+ oraz sprawdzania punktów karnych.
Inwestycja w przyszłość
Poziom wykorzystania mobilnych usług szerokopasmowych w Polsce jest najwyższy w skali UE. Łączność, korzystanie z usług internetowych i integracja technologii cyfrowej nadal stanowią obszary, z którymi związanych jest najwięcej wyzwań – przyznała Komisja Europejska w tegorocznym raporcie DESI (Digital Economy and Society Index).
"Jesteśmy w pierwszej piątce krajów UE o najlepszym wskaźniku postępu. Nasza dynamika jest większa, niż w całej Unii" – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. "Stawiamy na edukację, podnoszenie kompetencji cyfrowych społeczeństwa, wyrównywanie szans, a przede wszystkim na inwestycje. Dzięki nim pozycja Polski w tego typu raportach będzie rosła z roku na rok" – dodaje szef MC.
W ramach pierwszego badania rocznego w projekcie "Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechnienia korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych" zrealizowaliśmy dwa badania, tj. badanie z internautami w wieku 18 i więcej lat oraz badanie z osobami niekorzystającymi z Internetu w wieku 45-64 lat. Pierwsze z tych badań zrealizowaliśmy techniką CAWI, natomiast drugie - z zastosowaniem techniki CATI. W ramach pierwszego z modułów zrealizowano 4985 wywiadów, zaś w ramach drugiego 1000 wywiadów. Badania koncentrowały się na czterech obszarach tematycznych dotyczących korzystania z Internetu, widzianych oczami internautów oraz osób niekorzystających z Internetu w wieku 45-64 lat w Polsce. Na obszary te składały się przede wszystkim: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w Internecie oraz programowanie. Zakres tematyczny wynikał z?obszarów, których dotyczyły będą kampanie informacyjne promujące korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych. Badania zrealizowano w listopadzie i grudniu 2018 r.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ nmk/ mark/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 01.07.2019, 11:13 |
Źródło informacji | MC |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |