Newsletter

Batman: mroczna gwiazda rynku kolekcjonerskiego

03.07.2019, 18:31aktualizacja: 03.07.2019, 18:31

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Wydawnictwo Egmont/Batman Noir (1)
Wydawnictwo Egmont/Batman Noir (1)
80 lat temu pierwszy komiks o przygodach Batmana można było kupić za dziesięć centów. Obecnie ceny oryginałów sięgają rekordowych sum: od 500 tys. aż do 1 mln USD w zależności od jakości zachowanego numeru.

Amerykański rynek kolekcjonerów komiksów jest liderem w tej dziedzinie. W Polsce sukcesywnie rośnie zainteresowanie tematem - ceny aukcyjne komiksów sięgają u nas do 30 tysięcy złotych.

Do przedmiotów kolekcjonerskich zaliczyć można coraz więcej rzeczy. To już nie tylko znaczki pocztowe, autografy, biżuteria i dzieła sztuki. Ich lista regularnie się wydłuża i jest coraz bardziej zaskakująca.

Kolekcjonowane są oryginalne teksty piosenek, Urban Vinyle - znane również jako designer toys (winylowe figurki), fragmenty kartek papieru zapisane przez kogoś sławnego, samochody, którymi jeździł jeden z papieży, pióra z unikatowym grawerem, rekwizyty filmowe, a nawet włosy.

Nie ma reguły, która jasno mówi, w co warto zainwestować w taki sposób, aby zarobić. Pozostaje uważnie przyglądać się trendom na rynku kolekcjonerskim i cenom, jakie osiągają na aukcjach poszczególne przedmioty.

Inwestowanie w dzieła sztuki kojarzone jest z najbogatszymi odbiorcami, którzy dysponują wystarczającą ilością kapitału, niezależnie od uwarunkowań na rynku. Jednak kolekcjonerstwo popkulturowe staje się coraz bardziej popularnym sposobem pomnażania kapitału dla osób mniej zamożnych. Jest połączeniem pasji z nadziejami na znaczący przypływ gotówki w przyszłości

Coraz częściej kolekcje popkulturowych rzeczy trafiają do muzeów. Kilka z nich specjalizuje się w przygotowywaniu tego typu ekspozycji. Do najsłynniejszych, cieszących się popularnością nie tylko wśród znawców tematu, należą: amerykańskie Museum of Pop Culture w Seattle, Muzeum MIT w Cambridge (kolekcja związana z holografią i sztuczną inteligencją), Strong National Museum of Play w Rochaster (muzeum gier). W Europie znane są m.in. szwajcarskie Maison d’Ailleurs (muzeum science-fiction i futuryzmu).

Rok 2019 należy do Batmana. Kultowy bohater obchodzi 80. urodziny (pierwszym zeszytem komiksowym z wizerunkiem człowieka - nietoperza na okładce był 27. numer „Detective Comics”, który trafił do sprzedaży 30 marca 1939 r.). Z tej okazji wydawnictwo Egmont wydaje limitowaną kolekcję albumów komiksowych – „Batman Noir”. Powstała z myślą o wielbicielach oraz kolekcjonerach. „Batman Noir”, to licząca 5 tomów seria przygód Mrocznego Rycerza dostępna w księgarniach od połowy sierpnia br.

Nowa, kolekcjonerska seria komiksów, przygotowana przez Egmont, mogłaby również zasilić zbiory któregoś z muzeów popkultury, czy prywatnej kolekcji. Przemawiają za tym unikalny format i stylistka, w której została wydana.

Złożona jest z 5 wielkoformatowych tomów (każdy o wymiarach: 225x344 mm), wydrukowanych z niezwykłą starannością w twardej oprawie i na grubym papierze. Jej ekskluzywność podkreśla dodatkowo czarno-biały charakter grafiki oraz wykonane w ołówku i tuszu rysunki. Mistrzowska kreska nadaje kolekcji artystyczny wyraz.

Pięciotomowa publikacja, wydana w Polsce z okazji 80-lecia Batmana, będzie wydarzeniem w świecie kolekcjonerów komiksów. Wydawca zaznacza, że „Batman Noir” jest niskonakładowy. Nie przewidziano dodruków. Dlatego, za kilka lat, może doczekać się naprawdę wysokich cen wśród koneserów tego typu książek.

W skład kolekcji „Batman Noir” wchodzą komiksy: „Długie Halloween”, „Hush”, „Powrót Mrocznego Rycerza”, „Zabójczy żart”, „Pewnego dnia” arcymistrzów komiksu takich jak: Jeph Loeb, Tim Sale, Alan Moore, Jim Lee, Brian Bolland, Tom King i Lee Weeks.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 03.07.2019, 18:31
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ