Newsletter

Na rynku brakuje pracowników: firmy fundują stypendia dla uczniów i prowadzą własne klasy

05.09.2019, 09:04aktualizacja: 05.09.2019, 09:04

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/M. Kmieciński (1)
PAP/M. Kmieciński (1)
W wielu branżach pojawił się problem z pozyskaniem młodych i jednocześnie wykwalifikowanych pracowników. Jak sobie z tym radzą przemysł górniczo-hutniczy i tekstylny oraz sektory hotelarski i informatyczny – o tym dyskutowano podczas XXIX Forum Ekonomicznego w Krynicy.

„Podjęliśmy wraz z Ministerstwem Edukacji Narodowej w ubiegłym roku inicjatywę pod nazwą +Kompetentni w branży górniczo-hutniczej+. Prowadzimy klasy patronackie, w których jest już prawie 1,5 tys. młodych ludzi” – mówiła Magdalena Wróbel, dyrektor naczelna ds. zarządzania zasobami ludzkimi w KGHM Polska Miedź.

„Uczniowie, którzy są najlepsi w istotnych dla nas przedmiotach, zostają naszymi stypendystami. Zamierzamy z nimi współpracować po zakończeniu nauki” – podkreśliła Magdalena Wróbel.

Koncern KGHM postawił też na współpracę z nauczycielami. Okazało się, że nauczyciele i dyrektorzy szkół oczekują od przedsiębiorstw nie tylko finansowania klas patronackich i zachęt, ale także edukacji praktycznej.

„Zapraszamy uczniów i nauczycieli do naszego przedsiębiorstwa, do naszych oddziałów, pokazujemy im ciąg technologiczny, dzięki czemu mają dostęp do najnowszej wiedzy o tym, co dzieje się w branży górniczo-hutniczej. Być może niedługo część tych młodych ludzi będzie studiować, bo chcemy, żeby rozwijali z nami wiedzę biznesową” – mówiła dyrektor Magdalena Wróbel.

KGHM od dawna analizuje rynek pracy i obserwuje, które zawody są w firmie niezbędne i potrzebne. Obecnie to nie tylko górnicy i hutnicy, ale również mechatronicy, elektronicy oraz analitycy.

W tej chwili współpraca obejmuje ponad 20 szkół i około 1,5 tys. osób. KGHM Polska Miedź będzie zachęcać kolejne szkoły do udziału w programie. „Monitorujemy, jakiego zawodu nam brakuje, z jakich zawodów pracownicy odejdą niebawem na emeryturę i w konkretnej gminie szukamy szkół do współpracy” – podkreśla dyrektor Wróbel.

Jarosław Jurzak, prezes Przedsiębiorstwa Usług Hotelarskich i Turystycznych w Krakowie zaznaczył podczas debaty w Krynicy, że szkolnictwo zawodowe było mało popularne wśród młodych ludzi. Do tej pory szkoły zawodowe były przedstawiane w niekorzystnym świetle.

Jego zdaniem samorząd i szkoły jemu podlegle powinny być w bardzo ścisłej współpracy z przedsiębiorcami, aby przywrócić atrakcyjność szkolnictwa zawodowego i pokazać, że tacy uczniowie są pożądani przez rynek.

Przemysł tekstylny to branża, która staje się coraz bardziej atrakcyjna dla ludzi młodych – uważa z kolei Bogusław Słaby, członek Rady Sektorowej ds. Kompetencji Sektora Przemysłu Mody i Innowacyjnych Tekstyliów.

„Nabór do szkół w tej branży wzrósł kilkukrotnie na przestrzeni ostatnich lat. Od nowego roku mamy budżety wynoszące ponad 6 mln zł na kursy zawodowe. Jednak z obawą patrzę na +wykruszającą się+ z każdym rokiem kadrę nauczycielsko-instruktorską w tym zawodzie. Bez dodatkowych szkoleń będzie brakowało w tej kadrze kompetencji. Trzeba w to inwestować” – stwierdził Bogusław Słaby.

W opinii Filipa Kaczyńskiego, radnego sejmiku województwa małopolskiego liczba uczniów wybierających szkoły branżowe wykazuje tendencję wzrostową. 60 proc. absolwentów gimnazjów wybiera szkoły branżowe I stopnia. Tworzone są też centra kształcenia zawodowego. Jego zdaniem są to szkoły na najwyższym poziomie.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 05.09.2019, 09:04
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ