Newsletter

PIE: Polska wyprzedza Wielką Brytanię i jest szóstym partnerem handlowym Niemiec

02.10.2019, 14:59aktualizacja: 02.10.2019, 14:59

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

W pierwszych pięciu miesiącach 2019 r. Polska wyprzedziła Wielką Brytanię i stała się szóstym, pod względem wielkości, partnerem handlowym Niemiec - informuje Polski Instytut Ekonomiczny w raporcie "Nowe oblicze handlu Polski z Niemcami".

Dodano, że wśród krajów Unii Europejskiej w tym okresie tylko z Holandią, Francją i Włochami Niemcy miały większe obroty handlowe niż z Polską.

W raporcie wskazano, że Niemcy są największym zagranicznym dostawcą półproduktów i usług dla polskiego eksportu, a także największym zagranicznym odbiorcą polskich półproduktów i usług ponownie eksportowanych przez ich nabywców.

Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) przypomina, że od początku lat 90. XX wieku największym partnerem handlowym Polski są Niemcy. W 2018 r. eksport za Odrę stanowił 28,2 proc. polskiego eksportu towarów, a import – 22,4 proc. Nadwyżka w obrotach z Niemcami sięgnęła w 2018 r. 13,7 mld euro.

PIE wskazuje jednocześnie, że udział Niemiec w polskim handlu mierzony wartością dodaną był jednak o kilka punktów procentowych mniejszy, niż wskazywały na to tradycyjne statystyki w ujęciu brutto. Zatem w świetle analizy w kategoriach wartości dodanej polski eksport jest uzależniony od koniunktury w gospodarce niemieckiej w mniejszym stopniu, niż wynikało to z dotychczasowych analiz.

Polski Instytut Ekonomiczny to publiczny think tank gospodarczy. Zajmuje się dostarczaniem analiz i ekspertyz do realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, a także popularyzacją polskich badań naukowych z zakresu nauk ekonomicznych i społecznych w kraju oraz za granicą.(PAP)

autor: Łukasz Pawłowski

pif/ pad/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 02.10.2019, 14:59
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ