Newsletter

Bittel: w ciągu ostatnich czterech lat inwestycje na kolei mocno przyspieszyły

08.10.2019, 11:12aktualizacja: 08.10.2019, 11:12

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/S. Leszczyński (1)
PAP/S. Leszczyński (1)
Na polskiej kolei trwa szeroko zakrojony program inwestycyjny, który do 2023 roku pochłonie ponad 100 mld zł. O tym na co trafią te środki i jak usprawnią transport towarów i pasażerów dyskutowali podczas Kongresu 590 w Jasionce uczestnicy panelu „Polska kolej przyspiesza”.

Otwierając debatę wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel podkreślił, że w ciągu ostatnich czterech lat inwestycje na kolei mocno przyspieszyły. „Nadrobiliśmy bardzo wiele zaległości i ten wysiłek inwestycyjny wszystkich spółek kolejowych jest widoczny” – zaznaczył Bittel.

Dodał przy tym, że wszystkie te działania służą temu, „aby kolej przyspieszała i ona przyspiesza, co widać choćby w liczbie pasażerów, która od 2015 r. zwiększyła się o 30 mln osób”.

Wiceszef resortu infrastruktury podkreślił jednak, że rząd w dalszym ciągu musi inwestować w główne ciągi komunikacyjne na kolei oraz w nowe korytarze towarowe i pasażerskie. „Musimy wyjść z ofertą do tych miejscowości, w których kolej została albo zlikwidowana, albo jej nigdy nie było” – wskazał Bittel dodając, że zidentyfikowano 100 miast powyżej 10 tys. mieszkańców, których dotyczy ten problem.

Wiceminister zapowiedział, że w poprawie dostępności tych obszarów ma pomóc nowy program Kolej Plus. Bittel poinformował, że ustawa regulująca zasady programu oraz określająca ramy finansowe jest już w Sejmie. Zajmuje się nią także rząd.

Zaznaczył jednak, że program będzie w 85 proc. finansowany ze środków państwowych, a w 15 proc. przez samorządy. „Chcemy odtwarzać kolej wspólnie z samorządami. Są one oczywistym partnerem w kwestii rozwoju transportu zbiorowego” – wskazał Bittel.

O modernizacji i rozwoju transportu towarów mówił z kolei Witold Bawor, członek Zarządu PKP Cargo. „Z punktu widzenia naszej spółki przyspieszenie polega na poważnym potraktowaniu pojęcia operator logistyczny” – podkreślił.

Zaznaczył, że do tego konieczne jest stworzenie przejrzystej i funkcjonalnej sieci terminali logistycznych. „To już się dzieje. Wspólnie z PKP S.A. prowadzimy projekt rozwoju sieci terminali, którego finalnym etapem będzie stworzenie jednolitej i przewidywalnej oferty obsługi terminalowej dla wszystkich klientów” – wyjaśnił Bawor.

Zaznaczył przy tym, że równolegle prowadzony jest projekt rozbudowy tych terminali, czego przykładem jest rozbudowa terminala z Zduńskiej Woli. Według Bawora ma on szansę stać się centralnym portem kontenerowym w Europie Wschodniej i będzie istotnym dla Jedwabnego Szlaku oraz dla całego obszaru Trójmorza.

Bawor podkreślił również, że oprócz inwestycji infrastrukturalnych dla PKP Cargo kluczowe są zakupy nowoczesnego i funkcjonalnego taboru. „W przeciągu najbliższych trzech lat PKP Cargo wzbogaci się o prawie 1,4 tys. platform kontenerowych. Będą to najnowocześniejsze i najefektywniejsze platformy, jakie funkcjonują w Europie” – zapewnił wiceprezes PKP Cargo.

Kongres 590 to wydarzenie, którego głównym celem jest promowanie polskiej gospodarki. Swoją nazwę wziął od prefiksu kodu kreskowego, którym oznaczane są towary wytwarzane lub dystrybuowane przez polskie firmy. W tym roku odbywa się po raz czwarty.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 08.10.2019, 11:12
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ