Pobierz materiał i Publikuj za darmo
![PAP/S. Leszczyński (1)](/sites/default/files/styles/open_article_750/public/2019-10/20191011/34358946_wh1_3805.jpg?itok=HThos6nZ)
Rynek autobusów o napędzie alternatywnym jest dziś jednym z najbardziej perspektywicznych kierunków w rozwoju branży automotive. Choć Polska jest wiodącym producentem i największym unijnym eksporterem tego typu pojazdów, to potencjalna operacja wymiany krajowego taboru stanowi wyzwanie – nie tylko dla producentów, ale również firm energetycznych.
„Polscy producenci autobusów elektrycznych, a jest ich kilku, posiadają 36 proc. udziału w rynku europejskim. Analizy wskazują, że do 2025 roku zapotrzebowanie na te pojazdy będzie rosło rocznie o ok. 17 proc.” – podkreślił Paweł Kolczyński. Z tego też względu Agencja Rozwoju Przemysłu podjęła decyzje o zaangażowaniu się w ten „bardzo istotny, innowacyjny obszar działalności”.
Owocem tego przedsięwzięcia, które ARP S.A. podjęła wspólnie z RAFAKO, jest – zaprezentowany podczas Impact Mobility Revolution – prototyp autobusu elektrycznego. Ma on odpowiadać na zapotrzebowanie jednostek samorządowych, ale również być mocnym fundamentem floty gimbusów.
„Według analiz rynkowych, które są prowadzone wśród jednostek samorządu terytorialnego, 62 gminy z terenu Polski zgłosiły zapotrzebowanie na 800 autobusów" – poinformował wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu.
Perspektywy współpracy ARP S.A. z RAFAKO S.A. obejmują przygotowanie pojazdów o długości 10, 12 i 18 metrów. Zaprezentowany ebus jest relatywnie mały (8,5 m), a jednocześnie niezwykle efektywny: może nim podróżować aż 65 osób. Autobus w wersji podmiejskiej i szkolnej może pokonać dystans ponad 140 km, po czym następuje ładowanie za pośrednictwem umieszczonych na pokładzie ładowarek. W wersji miejskiej autobus pokona ponad 70 km, jednak imponujący jest czas ładowania za pośrednictwem pantografu – w ok. 15 minut do 90 proc. pojemności baterii.
„Wzrost liczby autobusów elektrycznych wymaga dostosowania infrastruktury energetycznej w naszym kraju. To problem, który w szczególności dotyczy dużych aglomeracji” – przyznał Paweł Kolczyński. Według niego, przedstawiciele firm energetycznych zdają sobie sprawę z wyzwania, które stoi przed nimi i które wiąże się z olbrzymimi nakładami.
Wiceszef ARP dodał, że jest to również wyzwanie dla polskich samorządów. „Ekologia kosztuje – nowoczesne, ekologiczne, elektryczne autobusy zwykle są droższe od tych tradycyjnych pojazdów” – powiedział Paweł Kolczyński. Jego zdaniem, musi istnieć pełen system wsparcia dla jednostek samorządu terytorialnego, który pozwoli sprostać wymogom finansowym – tak, żeby swoją działalnością samorządy mogły wspierać ochronę środowiska.
Spółki ARP, RAFAKO i RAFAKO Ebus razem wystartowały w konkursie NCBiR „Niskoemisyjny transport publiczny”. Celem podjętej współpracy jest produkcja seryjna autobusu. Pojazd jest obecnie na etapie homologacji.
Zmiany na rynku autobusów elektrycznych są optymistyczne. Jeszcze w 2016 r. na łączną liczbę 1942 szt. wszystkich nowych autobusów tylko 42 konstrukcje (czyli 2,2 proc. wszystkich pojazdów) miały napęd alternatywny. W ciągu pięciu pierwszych miesięcy 2019 r. na 522 wszystkich nowych autobusów aż 123 pojazdy miały eko-napęd (24 proc. udziału).
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 11.10.2019, 13:26 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Salonik biznesowy PLL LOT Polonez na lotnisku Chopina w Warszawie zyska zupełnie nowe wnętrze
- 03.07.2024, 13:33
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PLL LOT
-
Należąca do EIG spółka Pearl Pipelines finalizuje program refinansowania długu uprzywilejowanego o wartości ponad 11 mld USD
Całkowity kapitał zainwestowany w ramach 49% udziałów spółki w Aramco Oil Pipelines sięga ok. 13 mld USD; uzyskane środki zapewniają wsparcie bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Królestwie Arabii Saudyjskiej, których kapitał w blisko 65% pochodzi z inwestycji dokonanych poza Królestwem.- 03.07.2024, 12:50
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Business Wire
-
Image
T-Mobile wprowadza Cyber Know, autorskie rozwiązanie zapobiegające atakom socjotechnicznym
Intensywna cyfryzacja i powszechne korzystanie z, także prywatnych, urządzeń mobilnych w biznesie powoduje, że cyberprzestępcy nieustannie doskonalą swoje techniki ataków. Phishing i smishing, wykorzystujące wiadomości e-mail i SMS do wyłudzania danych, są wciąż jednymi z najczęściej stosowanych metod infiltracji systemów informatycznych. W odpowiedzi na te zagrożenia T-Mobile Polska wprowadza nową usługę - Cyber Know. Usługa ta została stworzona z myślą o podnoszeniu świadomości pracowników i zwiększaniu poziomu bezpieczeństwa w instytucjach oraz w biznesie.- 03.07.2024, 12:46
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: T-Mobile