Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Cyfryzacja, czyli zwiększenie zaangażowania nowych technologii w codzienne funkcjonowanie przedsiębiorstw, jest jednym z kluczowych tematów dyskusji o prowadzeniu biznesu w Polsce.
„Jedyna słuszna droga to cyfryzacja małych i średnich przedsiębiorstw. Nie ma alternatywy i większość firm z sektora MŚP to rozumie. Próby cyfryzacji są cały czas podejmowane, ale musimy zrozumieć, po co to robimy. Zmieniamy doświadczenie konsumenta i próbujemy go lepiej poznać. A to wymaga ostrożnego dobierania środków jakich używamy” - stwierdził rozpoczynający dyskusję Jarosław Antychowicz, prezes Infinity Group.
W opinii prezesa Sage Polska Piotra Ciskiego, źródłem problemów MŚP jest niejasny model biznesowy. Warto patrzeć na jego efektywność z punktu widzenia przepływu pieniężnego i zysku. „Czy mój model biznesowy stwarza możliwość komercjalizacji w innym kierunku? Cyfryzacja na pewno podnosi efektywność działania, ale trzeba wiedzieć, na czym zarabiamy i komu sprzedajemy” - podsumował.
Prezes franczyzowej sieci fitness Xtreme Fitness Gyms Łukasz Dojka podkreślał, że to właśnie od modelu i celu biznesowego zależy poziom koniecznej cyfryzacji. W przypadku jego działalności kluczowy okazał się wybór rynku i dokładna wiedza o tym, na czym firma ma zarabiać. Do skalowania biznesu, czyli zwiększenia skali działania firmy, niezbędne są jednak nowe technologie.
Jak zwiększać konkurencyjność polskich firm MŚP na rynkach lokalnych i międzynarodowych? Dyrektor Departamentu Rozwoju Biznesu w pionie MŚP Banku Pekao S.A. Arkadiusz Drzał stwierdził, że możliwe jest to wyłącznie za sprawą cyfryzacji i skalowalności – zwiększania skali działania. W tym względzie polski sektor MŚP ma wiele do nadrobienia.
„Tylko 20 proc. mikrofirm ponosi dziś nakłady inwestycyjne i wprowadza innowacje produktowe. Jedynie 15 proc. wprowadza innowacje procesowe. Musimy z tym przekazem docierać dużo szerzej. W rankingu DESI wskazującym wykorzystanie technologii Polska znajduje się daleko w tyle (25. miejsce na 28)” – podsumował Arkadiusz Drzał.
„Trudno dziś utrzymać pozycję stabilnego wzrostu, nawet mając świetny produkt. Istnieje duża powtarzalność produktów. Internet zaciera granice, nasz klient nie jest już 300 km od nas, tylko 2-3 kliknięcia. Równie dobrze może być klientem firmy konkurencyjnej” - zauważył ekspert Google Polska Dawid Prokopowicz.
W opinii eksperta PZU Jakuba Orlicza, polskie firmy z sektora MŚP rzadko biorą pod uwagę cyfrowe zagrożenia prowadzenia działalności.
„Ubezpieczamy się od pożaru, ale już nie od ataku hakerskiego, który może spowodować przestój w biznesie. Nasza konkurencja jest w stanie to wykorzystać. Jedynie 8-9 proc. firm jest przygotowanych na zagrożenia cyfrowe. Jako PZU wprowadzamy rozwiązania ubezpieczeniowe dla klienta na wypadek takich niebezpieczeństw” - informował.
„Dziś ważną umiejętność stanowi otwartość na przyglądanie się światu, adaptowanie się do zmian. Szansą na zwiększenie rentowności jest wyjście na nowe rynki, czyli eksport” - stwierdził Arkadiusz Drzał.
Zgodził się z nim Dawid Prokopowicz – „Otwartość i pokora to kluczowe czynniki wzrostu MŚP. Sami liderzy muszą rozumieć, co pracujący dla nich ludzie robią. Szef nie może wyłącznie zlecać, musi mieć też świadomość, co dzieje się pod nim w strukturze. Poza tym model biznesowy nie może być statyczny. Musimy cały czas poddawać go wyzwaniom”.
„Nie bójcie się cyfryzacji, ale też nie szukajcie w niej rozwiązań uniwersalnych. Skupcie się raczej na takich, które realizują konkretną potrzebę. Nie istnieje wdrożenie, które rozwiąże wszystkie problemy” - apelował do przedsiębiorców Jarosław Antychowicz, prezes Infinity Group.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 23.10.2019, 19:29 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Pokaz w RPA: zderzenie czołowe dwóch modeli Chery TIGGO9 demonstruje bezbłędne parametry bezpieczeństwa samochodu
- 22.08.2025, 13:38
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
FLEXDOG: dynamicznie rozwijająca się europejska platforma do wyszukiwania sneakersów i streetwearu wkracza na nowe rynki
FLEXDOG, czeska platforma online do wyszukiwania i porównywania ofert premium sneakersów, streetwearu i akcesoriów, zmienia sposób, w jaki miłośnicy mody odkrywają i kupują najgorętsze nowości. Od 2021 roku gromadzi w jednym, starannie wyselekcjonowanym katalogu oferty ponad 100 zweryfikowanych partnerów, w tym Footshop, PRM, Answear, Sizeer, BSTN, 11teamsports, Sportvision, StockX, Footdistrict, Buzz Sneakers i Tike!.- 22.08.2025, 11:07
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: FLEXDOG
-
Dagrofa Denmark joins EMD's Retail Group
Following Axfood in Sweden and a new group of Polish retailers, the international retail alliance can now extend its collaboration with the A-brand industry in Scandinavia to encompass the renowned Danish retailer.- 22.08.2025, 11:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: APA-OTS
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ