Pobierz materiał i Publikuj za darmo
FCA Poland to największa z 13 spółek Grupy FCA w Polsce, a jej tyski zakład znajduje się w gronie najnowocześniejszych fabryk samochodowych na świecie. W 2018 roku z linii produkcyjnych FCA Poland zjechało łącznie 259448 sztuk samochodów marek Fiat, Abarth i Lancia, z czego 99% znalazło odbiorców w 58 krajach na całym świecie. FCA Poland jest jednym z największych eksporterów w Polsce.
18 listopada 2019 roku FCA Poland świętowała wyprodukowanie 12-milionowego jubileuszowego samochodu w historii zakładu produkcyjnego w Tychach - model Fiat 500. Trzy dni wcześniej z linii produkcyjnej tyskiego zakładu zjechała 500-tysięczna, biała Lancia Ypsilon w wersji LPG.
„Lancia Ypsilon jest liderem sprzedaży w segmencie B, tj. małych samochodów kompaktowych we Włoszech, natomiast Fiat 500 jest liderem w Europie w segmencie A. Jest to samochód sprzedawany w ponad 100 krajach całego świata i jednocześnie najczęściej sprzedawany samochód europejski FCA” - powiedział podczas wydarzenia Luca Napolitano, dyrektor marek Fiat i Abarth na region EMEA.
W 2018 roku z linii produkcyjnej zjechał 2-milionowy Fiat 500. W ciągu 27 lat (1992 - 2019) Grupa FCA zainwestowała w Polsce 11,3 mld zł. Z tych środków zmodernizowano infrastrukturę zakładu, powstała nowa spawalnia wyposażona w zrobotyzowane linie produkcyjne, nowa lakiernia wodorozcieńczalna i nowa hala montażu samochodów. Inwestycja ta wpłynęła także na prace badawczo - rozwojowe, poprawę warunków pracy, umożliwiła organizowanie szkoleń, pozwoliła wprowadzić rozwiązania chroniące środowisko oraz dostosowanie produkcji i działalności firmy do światowych standardów. Obecnie FCA Poland jest jednym z najważniejszych inwestorów w Polsce oraz jednym z największych pracodawców w regionie, dając zatrudnienie prawie 2500 pracownikom. Zakład w Tychach nieustannie poszukuje innowacyjnych rozwiązań oraz pracuje nad udoskonaleniem organizacji pracy. Jednym z ważnych elementów wpływających na rozwój jest Plant Academy - projekt mający na celu rozwój praktycznych umiejętności technicznych oraz przywódczych pracowników. Jako jeden z niewielu na świecie osiągnął złoty poziom World Class Manufacturing - zintegrowanej metodologii zarządzania przedsiębiorstwem.
Samochody produkowane w Tychach od lat znajdują się w czołówce rankingów niezawodności, a aż dwa modele - Fiat Panda i Fiat 500 - zdobyły tytuł Car of The Year.
„Ten zakład jest symbolem dobrej jakości, świetnie zorganizowanej pracy, dobrej przyszłości, ponieważ wszyscy już myślimy, co będzie dalej i myślę, że następna okazja, przy której się spotkamy będzie związana z informacją o nowych modelach produkowanych w Tychach” - powiedziała Henryka Bochniarz, członek rady nadzorczej FCA Poland.
Za początek przemysłu motoryzacyjnego na Śląsku uznaje się rok 1971, kiedy to z linii montażowych FSM-u (Fabryki Samochodów Małolitrażowych) w Bielsku-Białej zjechały pierwsze samochody marki Syrena. Po tym jak w 1973 roku polski rząd wykupił licencję od Fiata, w bielskim zakładzie ruszyła produkcja pierwszych „Maluchów” jak powszechnie nazywano Fiaty 126p. W 1975 roku powstał nowoczesny zakład produkcyjny w Tychach, gdzie kontynuowano produkcję tego kultowego już modelu, którego posiadanie wyznaczało status ówczesnego polskiego społeczeństwa.
Przez 27 lat, w latach 1973-2000, w fabryce w Tychach i Bielsku-Białej wyprodukowano łącznie 3318674 Fiatów 126p. W 1991 roku w Tychach rozpoczęto produkcję Fiata Cinquecento, a w 1997 roku - Fiata Seicento. W międzyczasie - w 1992 roku - została zawarta umowa z włoskim Fiatem, w wyniku której powstał Fiat Auto Poland. Pod nową nazwą zakład produkował i montował takie samochody jak: Cinquecento, Seicento, Panda, Punto, Bravo, Brava, Marea, Ducato, Uno, Iveco, Siena i Palio Weekend oraz od 2011 roku - Lancię Ypsilon. Ponadto w latach 2008-2016 na zlecenie koncernu Ford, FCA w Tychach produkował także jeden z jego modeli - Forda KA (514288 sztuk).
Ilość samochodów wyprodukowanych w okresie 1971 - listopad 2019:
- Syrena - 344099,
- 126 - 3318674,
- Panda - 2168491,
- Seicento/600 - 1328973,
- Cinquecento - 1164525,
- Uno - 188190,
- Punto - 57026,
- Siena - 50151,
- Palio Weekend - 34138,
- Bravo/Brava - 22964,
- Ducato - 2893,
- Marea - 2846,
- Iveco - 2732,
- Fiat 127 - 380,
- Ford KA - 514288,
- Lancia Ypsilon - 500000,
- 500 - 2302362.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 22.11.2019, 11:15 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Prof. Jacek Sierak z SGH: miasta nie wiedzą, jakich usług zdrowotnych będą potrzebować w przyszłości PAP
Władze miast powiatowych mają ograniczoną wiedzę, jeśli chodzi o to, jakie usługo zdrowotne będą u nich realizowane w przyszłości - wskazuje prof. Jacek Sierak, kierownik Katedry Ekonomiki i Finansów Samorządu Terytorialnego Szkoły Głównej Handlowej. „Są to inwestycje bezpośrednio miejskie, jak i innych podmiotów. W ostatnich latach duże miasta funkcjonowały w warunkach bardzo dużej niepewności finansowej. Trudno jest też zidentyfikować prawdziwą liczbę mieszkańców tych miast” - mówi ekspert.- 22.11.2024, 15:32
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Projekt Baltica 2 przechodzi z fazy przygotowania inwestycji do realizacji PAP
„Trwają przygotowania lądowej części projektu. Rok 2027 to etap instalacji morskich turbin wiatrowych i oddanie całego przedsięwzięcia do eksploatacji. A późnej kilkadziesiąt lat efektywnej produkcji zielonej energii dla polskich odbiorców” – mówił Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica, podczas konferencji Offshore Wind Poland 2024. Baltica 2 jest wspólnym projektem PGE i Ørsted.- 22.11.2024, 14:04
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Kraj kontrastów. Kazachstan stawia na rozwój turystyki i zaprasza do odwiedzin
Od kosmopolitycznej stolicy Astany przez spokojny region Ałmaty z malowniczymi górami, rwącymi rzekami i krystalicznie czystymi jeziorami po mistyczne pustynie Mangystau oraz starożytne miasta Jedwabnego Szlaku - Kazachstan ma wiele do zaoferowania. I doskonale zdaje sobie z tego sprawę.- 22.11.2024, 13:16
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Ambasada Kazachstanu