Pobierz materiał i Publikuj za darmo
W 2019 r. wartość eksportu z Polski produktów tego sektora przekroczy 4,1 mld euro, a importu - 1 mld euro - dodali.
Jak zaznaczyli analitycy PIE, w ostatniej dekadzie eksport polskiej branży tytoniowej znacząco wzrósł. "Między latami 2009 i 2018 jego wartość w euro zwiększyła się o 218,7 proc." - czytamy w najnowszym wydaniu "Tygodnika Gospodarczego PIE".
Eksperci zwrócili uwagę, że nasz kraj jest obecnie 3. w świecie i 2. w Europie eksporterem wyrobów tej branży. "Należymy również do grona największych producentów tytoniu w UE, obok Włoch, Bułgarii, Grecji i Hiszpanii" - podkreślili.
Według danych International Trade Center, na które powołuje się PIE, w 2018 r. klienci zagraniczni kupili w Polsce wyroby branży tytoniowej za około 3,4 mld euro - było to o 13 proc. więcej niż rok wcześniej i stanowiło 8,7 proc. wartości ich światowego eksportu. "Większy udział osiągnęły jedynie kraje sytuujące się na pierwszych dwóch pozycjach światowej listy eksporterów, tj. Zjednoczone Emiraty Arabskie (9,9 proc.) oraz Niemcy (9,1 proc.)" - napisali.
W strukturze polskiego eksportu wyrobów tytoniowych dominujące znaczenie, z udziałem 97,7 proc., mają papierosy (2,9 mld euro, 85,4 proc.) oraz tytoń przetworzony (413,3 mln euro, 12,3 proc.).
Głównymi odbiorcami wyrobów tytoniowych "made in Poland" były w 2018 r. państwa Unii Europejskiej. "Najwięcej zakupili Niemcy (754,5 mln euro), Holendrzy (452 mln euro), Włosi (361,5 mln euro), Brytyjczycy (243,7 mln euro), Belgowie (225,2 mln euro), Hiszpanie (164,2 mln euro) i Czesi (154 mln euro)" - czytamy. (PAP)
maja/ amac/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 05.12.2019, 08:14 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |