Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MPiT informuje:
Według wstępnych danych GUS, sprzedaż detaliczna (w cenach stałych) w listopadzie 2019 r. była o 5,2 proc. wyższa w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku. W ujęciu narastającym w okresie I-XI 2019 roku sprzedaż detaliczna wzrosła o 5,5 proc. Po wyeliminowaniu wpływu czynników sezonowych, listopadowa sprzedaż była wyższa o 2,4 proc. wobec poziomu z października br.
Listopadowe dane były znacznie lepsze od oczekiwań rynkowych zakładających wzrost o ok. 4 proc. Przerosły także szacunki Ministerstwa Rozwoju, według których sprzedaż detaliczna miała być o ok. 4,3 proc. wyższa niż przed rokiem.
Wśród ważniejszych grup przedsiębiorstw największy wzrost sprzedaży w listopadzie odnotowano w podmiotach „prowadzących pozostałą sprzedaż detaliczną w niewyspecjalizowanych sklepach” – o 13,6 proc. Ponadto, wyższy niż przeciętnie wzrost nastąpił w następujących kategoriach przedsiębiorstw: „meble, rtv, agd” – o 11,9 proc, „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” – o 7,9 proc. oraz „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” – o 7,6 proc. Jednocześnie nieznaczne spadki sprzedaży odnotowano w podmiotach handlujących „żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi” (o 0,1 proc.) oraz tych klasyfikowanych do grupy „pozostałe” (o 0,4 proc.).
W grudniu 2019 roku oczekujemy przyspieszenia tempa wzrostu sprzedaży detalicznej do ok. 6-proc. (r/r). Poprawa dynamiki sprzedaży będzie w dużym stopniu efektem wzrostu wydatków na zakupy świąteczne. Na dobry wynik wpłynie także korzystny układ kalendarza w postaci 1 dnia roboczego więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wg badań koniunktury (SI) GUS poprawy w tym obszarze oczekują również same przedsiębiorstwa specjalizujące się w handlu detalicznym. Wskaźnik koniunktury dla tej branży wzrósł z grudniu do 100,3 pkt. z 99,9 pkt. w listopadzie.
Lepsze od wstępnie prognozowanych dane nt. listopadowej sprzedaży detalicznej wraz z oczekiwanym przyspieszeniem jej dynamiki w grudniu wspierać będą komponent konsumpcyjny PKB w całym IV kw. 2019 r.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ sic
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 20.12.2019, 13:41 |
Źródło informacji | MPiT |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |