Newsletter

MC: e-Polak i statystyka – czego dowiedzieliśmy się z raportu GUS (komunikat)

29.01.2020, 19:03aktualizacja: 29.01.2020, 19:03

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MC informuje:

e-Polak potrafi! – to nie tylko hasło naszej kampanii. O tym, że to prawda świadczą też wyniki jednego z najnowszych badań GUS, którym się przyjrzeliśmy.

„Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2015–2019” – to pełen tytuł raportu Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). Eksperci chcieli się dowiedzieć, jak Polacy wykorzystują technologie informacyjno-komunikacyjne. Przyjrzeliśmy się wynikom ich badań…

Mamy sukces!

Na pierwszy ogień wzięliśmy oczywiście e-administrację. Zacznijmy od wyjaśnienia, co w badaniu GUS mieści się pod hasłem „korzystanie z e-administracji”. To, jak czytamy w raporcie, przeglądanie stron internetowych dotyczących obywatelskich obowiązków i praw, publicznych usług edukacyjnych czy zdrowotnych, a także oficjalnych dokumentów. Tyle definicji, a jak wygląda praktyka?

W najnowszych badaniach (2019 r.) 40,4% Polaków (w wieku od 16 do 74 lat) zadeklarowało, że w ciągu dwunastu miesięcy od badania korzystało z e-administracji. To o niemal 5 punktów procentowych więcej, niż w 2018 r. W porównaniu z - nie tak odległym przecież rokiem 2015 - to wzrost o niemal 14 punktów procentowych!

- To świetny wynik. Badania GUS udowadniają to, co w Ministerstwie Cyfryzacji widzimy na co dzień. Polacy coraz chętniej korzystają z e-administracji. Dowodem na to jest m.in. niespotykany dotąd wzrost liczby nowych profili zaufanych. Już niemal 5 milionów Polaków ma swojego PZta – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Aby zachęcić kolejnych tworzymy nowe, coraz bardziej intuicyjne e-usługi. Uruchomiliśmy portal www.GOV.pl. Znając ten adres zyskujemy łatwy dostęp do wszystkich e-usług – dodaje szef MC.

Dziękujemy Śląsk!

Teraz mała porcja szczegółów. W jakim celu korzystaliśmy online z usług administracji publicznej?

Z badania GUS możemy się dowiedzieć, że niemal jedna czwarta ankietowanych wyszukiwała informacje (2015 – 19,1%). Podobna grupa pobierała urzędowe formularze (2015 – 16,8%), nieco ponad 31% wysyłało już wypełnione formularze (2015 – 15,7%). Tłumacząc to na język laików – korzystali z e-usług.

Najczęściej, z organami administracji publicznej, kontaktowali się online mieszkańcy dużych miast (ponad 55%). Rzadziej robiły to osoby mieszkające na wsi (przeszło 31%) – o 24 punkty procentowe mniej.

A jak to wygląda w poszczególnych województwach? Najaktywniejszymi e-Polakami jak do tej pory są mieszkańcy Śląska – 50,3%. Do e-administracji musimy bardziej przekonywać za to mieszkańców Warmii i Mazur – 31,5% z nich zadeklarowało załatwianie online spraw urzędowych.

- Tworząc nowe e-usługi nie zapominamy ani o tych, którzy mieszkają na wsiach, ani o tych mieszkających w większych miejscowościach. Pamiętamy i o starszych, i o młodszych. To m.in. dlatego prowadzimy kampanię „e-Polak potrafi!”, w ramach której nieprzekonanych przekonujemy, że internet skutecznie ułatwia życie. A tych, którzy to wiedzą zachęcamy do załatwiania online kolejnych spraw urzędowych – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Sprawy urzędowe przez internet? e-Polak potrafi – obejrzyj spot. https://www.youtube.com/watch?v=QGFPhzSokew&feature=youtu.be

Jak działamy?

Co najchętniej załatwiamy przez internet? Składamy rozliczenia podatkowe i składamy wnioski o… 500+.

Według danych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (stan na koniec września 2019) Polacy złożyli ich niemal 4,4 miliona. Aż dwie trzecie wniosków złożono online. I tu znowu liderem okazuje się Śląsk, gdzie w 2018 r. 40,2% wniosków o to świadczenie, a w 2019 r. – 76,6 %, złożono przez internet. Nieco słabszy, choć nadal dobry, wynik odnotowano w województwach świętokrzyskim i podkarpackim.

Więcej ciekawostek znajdziecie w raporcie GUS. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-wyniki-badan-statystycznych-z-lat-2015-2019,1,13.html

A teraz garść naszych statystyk:

- Tylko w ubiegłym roku dokładnie 2 114 370 osób założyło sobie profil zaufany. A to oznacza, że w ci±gu 12 miesięcy 2019 roku Polacy założyli tyle profili, co przez niemal… siedem lat. Załóż profil zaufany. https://pz.gov.pl/pz/index

- W 2019 roku dokładnie 160 486 Polaków wniosek o nowy dowód osobisty złożyło przez internet. Najwięcej - 20 289 osób - zrobiło to w marcu, czyli w miesiącu, w którym wdrożyliśmy e-dowód. Złóż online wniosek o nowy dowód osobisty. https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-dowod-osobisty

- Narodziny dokładnie 45 004 maluchów urodzonych w poprzednim roku rodzice zgłosili bez wychodzenia z domu, korzystając z profilu zaufanego i naszej e-usługi. Zgłoś online urodzenie dziecka. https://www.gov.pl/web/gov/zglos-urodzenie-dziecka

- Na popularności zyskała też bardzo e-usługa umożliwiająca zameldowanie lub wymeldowanie się. W 2019 roku Polacy skorzystali z niej 63 237 razy. Zamelduj się na pobyt stały lub czasowy. https://www.gov.pl/web/gov/zamelduj-sie-na-pobyt-staly-lub-czasowy-dluzszy-niz-3-miesiace

- Przez internet możemy także wnioskować o akty stanu cywilnego. Z tej e-usługi Polacy w ubiegłym roku skorzystali 52 882 razy. Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego. https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-odpis-aktu-stanu-cywilnego-urodzenia-malzenstwa-zgonu

- Kierowcy to jedna z grup, które najchętniej korzystają z naszych cyfrowych usług. Absolutną rekordzistką jest e-usługa umożliwiająca sprawdzenie historii pojazdu. W 2019 roku Polacy skorzystali z niej… 129 859 339 razy! www.historiapojazdu.gov.pl

- Kolejna „ukochana” e-usługa kierowców to możliwość sprawdzenia online liczby punktów karnych. Przez 12 miesięcy 2019 roku Polacy skorzystali z niej dokładnie 535 814 razy.

Sprawdź swoje punkty karne. https://www.gov.pl/web/gov/sprawdz-swoje-punkty-karne

Sprawdź online swoje punkty karne. e-Polak potrafi! – obejrzyj spot. https://www.youtube.com/watch?v=K5gi3esvxNg&feature=youtu.be

- Ubiegły rok był dla nas pod wieloma względami rekordowy. Wprowadziliśmy nowe e-usługi, te istniejące ulepszyliśmy. To tylko wybrane przykłady naszych działań, bo udało nam się naprawdę wiele. Polacy to docenili. Nigdy wcześniej tak chętnie nie korzystali z e-administracji – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – W 2020 roku liczymy na kolejne rekordy – dodaje szef MC.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ mom/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 29.01.2020, 19:03
Źródło informacji MC
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii