Newsletter

MR: Relacje gospodarcze z USA, udział Polski w pracach G20 oraz Inicjatywa Trójmorza – tematami rozmów minister Emilewicz i sekretarza Rossa (komunikat)

13.02.2020, 18:52aktualizacja: 13.02.2020, 18:52

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Rozwoju informuje:

Polsko-amerykańskie relacje gospodarcze, Trójmorze oraz udział Polski w pracach G20 – to niektóre tematy dzisiejszego spotkania minister Jadwigi Emilewicz i sekretarza handlu USA Wilbura Rossa.

– Stany Zjednoczone to – tradycyjnie – nasz strategiczny partner. Ostatnie lata to okres wzmocnienia naszej współpracy gospodarczej. Dzięki temu udało nam się m.in. istotnie zmniejszyć deficyt we wzajemnej wymianie handlowej. W 2018 r. wyniósł on 333 mln dolarów, gdy jeszcze w 2015 r. było to ok. 790 mln dolarów. Chcemy kontynuować ten trend – deklaruje minister rozwoju Jadwiga Emilewicz.

USA jednym z ważniejszych partnerów handlowych Polski

Stany Zjednoczone są jednym z naszych ważniejszych partnerów handlowych. Co więcej, ich rola w polskiej wymianie handlowej w ostatnich latach wyraźnie wzrosła. Według wstępnych danych GUS w 2018 r. USA na liście rynków eksportowych uplasowały się na 8. pozycji, z udziałem 2,8%, gdy w 2015 r. znajdowały się na pozycji 12. (z udziałem 2,2%).

8. miejsce Stany Zjednoczone zajęły także wśród naszych głównych rynków importowych (z udziałem 2,8%). To o jedną pozycję wyżej niż w 2015 r.

Biorąc pod uwagę wyłącznie kraje pozaunijne, w 2018 r. USA uplasowały się na 2. pozycji wśród polskich głównych rynków eksportowych (za Rosją) oraz na 3. wśród rynków importowych (za Chinami i Rosją).

Rosną polsko-amerykańskie obroty towarowe

Ostatnie lata to również okres dynamicznego wzrostu naszych obrotów towarowych z USA. W 2017 r. eksport polskich towarów na ten rynek wzrósł o ok. 28%, a w 2018 r. o ok. 19%.

Wynikało to głównie z dynamicznych wzrostów wywozu wyrobów elektromaszynowych, w tym kotłów, maszyn i urządzeń mechanicznych i ich części, maszyn i urządzeń elektrycznych i ich części oraz przyrządów i aparatury, optycznej, fotograficznej, kinematograficznej, pomiarowej, medycznej itp., ich części oraz akcesoriów.

Dobre wyniki eksportu do USA to m.in. efekt realizowanych na tym rynku branżowych programów promocji w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Dotyczy to m.in. takich branż, jak: sprzęt medyczny, IT/ICT, biotechnologia i farmaceutyka, moda polska, jachty i łodzie, meble i części samochodowe i lotnicze.

Po stronie importu towarów z USA odnotowaliśmy natomiast wzrosty na poziomie ok. 16,5% w 2017 r. oraz ok. 16% w 2018 r. Dynamicznie zwiększał się przywóz statków powietrznych, kosmicznych i ich części oraz paliw i olejów mineralnych.

Dzięki zdecydowanie szybszemu wzrostowi eksportu do USA, w ostatnich latach nastąpiła redukcja deficytu w naszej wymianie handlowej z USA - do ok. 333 mln USD w 2018 r. Jeszcze w 2015 r. wynosiła ona ok. 790 mln USD.

W 2018 r. Polska plasowała się na 44. pozycji wśród rynków eksportowych USA (z udziałem 0,3%) oraz 37. miejscu wśród rynków importowych (0,3% udziału).

Nasze obroty towarowe z USA dynamicznie rosły też w 2019 r. W pierwszych 11 miesiącach 2019 r. nasz eksport towarów wzrósł o 4,2% (r/r) - do blisko 7 mld USD, a import o 9,3% - do 7,7 mld USD.

Najważniejsze pozycje w polskim eksporcie do USA

W 2018 r. eksportowaliśmy do Stanów Zjednoczonych głównie: silniki turboodrzutowe, turbośmigłowe oraz inne turbiny gazowe – ok. 17,2% udziału w eksporcie do USA; meble – 6,3%; sprzęt i aparaty ortopedyczne, protezy, aparaty słuchowe – 5,3%; żurawie okrętowe, dźwignice, wózki z urządzeniami dźwigowymi – 4,2%; części szybowców i samolotów – 3,7%; części i akcesoria samochodów – 3,2%; mięso wieprzowe świeże, schłodzone lub zamrożone – 2,4%.

Kluczowe pozycje w polskim imporcie z USA

Z kolei Polska sprowadzała z USA w 2018 r. przede wszystkim: samoloty i śmigłowce – ok. 12,5%; silniki turboodrzutowe, turbośmigłowe oraz inne turbiny gazowe – 7,8%; ropę naftową i kondensaty gazu naturalnego, surowe – 5,6%; samochody osobowe – 3,1%; narzędzia i przyrządy lekarskie i weterynaryjne – 2,9%.

Współpraca inwestycyjno-kapitałowa

NBP szacuje, że wartość amerykańskiego kapitału zainwestowanego w Polsce na koniec 2018 r. wyniosła 4,8 mld USD wobec 5,9 mld USD rok wcześniej. Udział amerykańskiego kapitału w łącznej wartości kapitału zagranicznego w Polsce (228,5 mld USD) wyniósł 2,1%, co plasowało USA na 12. miejscu wśród największych zagranicznych inwestorów w naszym kraju.

Według ostatnich dostępnych danych GUS na koniec 2017 r. funkcjonowało u nas 667 podmiotów z udziałem amerykańskiego kapitału, z czego ponad połowa (368) zatrudniała do 9 osób.

Amerykańskie inwestycje w Polsce są zlokalizowane głównie w przetwórstwie przemysłowym (47,5%) oraz w handlu i naprawach pojazdów samochodowych (21,8%). Najwięcej, bo blisko 60% podmiotów z kapitałem amerykańskim, było zarejestrowanych w woj. mazowieckim. Następne w kolejności było woj. dolnośląskie, gdzie zarejestrowano 4,4% tego typu podmiotów.

W Polsce zainwestowały m.in. Pfizer, Ecolab (farmacja), Ford, Tenneco Automotive (motoryzacja), Pratt and Whitne, PZL-Mielec (Lockheed Martin, przemysł lotniczy), Can-Pack, Indesit Company, International Paper, Whirlpool Polska (wyroby przemysłowe), Philip Morris, Mondelez, Pepsi Cola, Avon, Johnson and Johnson, COTY, Procter & Gamble, Colgate – Palmolive, HJ Heinz, Levi Strauss, SC Johnson, Estee Lauder (dobra konsumpcyjne), IBM Polska, DELL, Hewlett Packard Enterprise, Intel Technology, Oracle, Microsoft, Cisco Systems, Google, Xerox (IT), CBRE Corporate Outsourcing (nieruchomości i budownictwo).

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ mom/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 13.02.2020, 18:52
Źródło informacji MR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ