Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Masowe włączanie tkanki miasta do Internetu rzeczy: liczniki, sensory, sterowniki służące lepszemu zarządzaniu miastem, które można zauważyć we wszystkich wielkich aglomeracjach świata, służą poprawie wydajności infrastruktury. W ostatnich latach w rozwoju aglomeracji można jednak zaobserwować nowe podejście do idei smart city, oparte o zaangażowanie mieszkańców. Nowe technologie mają przede wszystkim ułatwiać mieszkańcom codzienne funkcjonowanie. Dziać się ma to dzięki poprawie ich wygody i bezpieczeństwa oraz łatwemu dostępowi do danych.
Smart City 3.0 to etap multimedialnej transformacji miasta, która ma na celu nie tyle uławianie zarządzania nim, ale podnoszenie jakości życia w mieście i zaangażowania mieszkańców – to oni mają być najważniejszym beneficjentem zmian technologicznych. Dla samopoczucia mieszkańców bardzo ważne są nie tylko dobrze zaplanowane komunikacja, parkingi czy e-administracja, ale komfort funkcjonowania w przestrzeni, dzięki takim jej elementom jak system informacji wizualnej, siedziska, rozmaite dystrybutory czy stacje ładowania smartfonów i innych mobilnych urządzeń elektronicznych. To te elementy przestrzeni mogą stać się ważną częścią nowoczesnego miasta: pełniąc swe podstawowe funkcje (kwietnika, ławki, kosza na odpadki), mogą zarazem stać się składową całego systemu miejskiego przekazu multimedialnego, a także systemu ochrony i zapewnienia bezpieczeństwa w mieście. Jak tego dokonać?
Wiedzę tę posiedli projektanci z młodej polskiej firmy designersko-technologicznej Enovio – nowej marki na polskim rynku, która wdraża innowacyjne rozwiązania technologiczne zintegrowane z meblami miejskimi.
Sercem każdego produktu z portfolio firmy jest panel fotowoltaiczny, który zasila funkcje smart poszczególnych obiektów. Pamiętajmy, że autonomiczność energetyczna i wykorzystanie OZE, brak podłączenia publicznej sieci energetycznej to ważny element proekologicznego podejścia do współczesnych rozwiązań wykorzystywanych w codziennym życiu. Ekologiczność rozwiązań staje się dziś ważnym kryterium wyboru konkretnego rozwiązania, również ze strony zarządców i włodarzy miast.
Jedną z ciekawszych propozycji z oferty zespołu projektantów Enovio jest MIEJSKI KOSZ MULTIMEDIALNY (SMART BIN) wyposażony w czujnik jakości powietrza i informację o poziomie napełnienia. To produkt o wielu możliwościach. Wbudowany panel fotowoltaiczny o mocy 27 W może zasilać reklamę typu backlight (do dyspozycji jest ekran o wymiarach zbliżonych do formatu A2), sensor smogu, a także czujnik wypełnienia, który poinformuje służby miejskie o pełnym pojemniku. Pojemność baterii zamontowanej w urządzeniu to 30 000 mAh.
Ważnym aspektem dobrego funkcjonowania mieszkańców jest bezpieczeństwo w mieście. Dzięki zasilaniu, kosz jest podświetlany wieczorem i nocą, dzięki zaś sensorom obecności podświetlanie działa wtedy, gdy wokół znajdują się ludzie. Enovio opracowało również wersję kosza o odporności antyterrorystycznej. Dzięki opcjonalnemu systemowi gromadzenia odpadów w specjalnym pojemniku pod powierzchnią ziemi i specjalnemu układowi klap, kosz ograniczy szkody wybuchu ładunku i zwiększy bezpieczeństwo osób znajdujących się w jego bezpośrednim sąsiedztwie.
Warto dodać, że to nie jest jedyny produkt w obszarze bezpieczeństwa w ofercie Enovio. Szczególnie atrakcyjną propozycją w dobie pandemii Covid-19 może być Enovio Dyspenser – miejski dystrybutor płynu antybakteryjnego z bezdotykowym czujnikiem zbliżeniowym oraz sensorem napełnienia, który jest dostępny w bieżącej sprzedaży.
Jeśli chodzi o pracę służb miejskich, MIEJSKI KOSZ MULTIMEDIALNY został opracowany w taki sposób, by wybranie śmieci z pojemnika było szybkie i wygodne. Wszystkie wymienione cechy urządzenia sprawiają, że doskonale wpisuje się ono w potrzeby współczesnych aglomeracji. Zwłaszcza, że w parze z innowacjami technologicznymi idzie też wysokiej jakości wzornictwo. Enovio wdraża produkty, które poza dodatkowymi funkcjonalnościami, będą łatwo integrowały się z tkanką miejską, a przede wszystkim są przyjazne użytkownikom.
„Całe zadanie projektowe polegało na wykreowaniu obiektów, które będą łączyły pozornie sprzeczne rzeczy – będą nowoczesne i neutralne, personalizowane i dla każdego, konkurencyjne cenowo i wysokiej jakości, wyróżniające się i wkomponowane w otoczenie, proste technologicznie i zaskakujące” – mówi Jarosław Markowicz, projektant odpowiedzialny za design produktów Enovio.
W przypadku kosza na śmieci to się na pewno udało. Powstał ładny, wygodny, nowoczesny i bezpieczny pojemnik na odpady – obiekt, bez którego w mieście trudno się obejść, i który – jak się okazuje – oprócz tego, że pomaga utrzymać porządek, może być wizualną atrakcją miejskiej przestrzeni i elementem całego systemu zarządzania Smart miastem.
Ciekawym aspektem Smart Bin jest możliwość włączenia kosza w system reklamy miejskiej. Dzięki takim właśnie rozwiązaniom z naszego otoczenia znikają szpecące miasto tradycyjne reklamy papierowe, w zamian powstają zaś systemy komunikacyjne i ogłoszeniowe, wzbogacone o dodatkowe funkcjonalności.
Warto podkreślić, że kosz z wyświetlaczem reklam może pomóc sfinansować miastu inne, bardzo przydatne mieszkańcom i turystom elementy miejskiej przestrzeni, takie jak ławki z ładowarkami czy wspomniane dyspensery antybakteryjne.
Sukces projektantów KOSZA MULTIMEDIALNEGO potwierdzają przyznane nagrody, wśród nich prestiżowe wyróżnienie „Must Have”, nadawane rokrocznie podczas Łódź Design Festival. Znak Must Have to ceniony znak jakości, nadawany – co warto podkreślić –nieodpłatnie przez grono specjalistów branży wzorniczej najlepiej zaprojektowanym polskim produktom. Wyróżnienie jest rekomendacją dla przyszłych klientów: ten przedmiot rzeczywiście warto mieć!
Kosz z Enovio jest również laureatem prestiżowego A’ Design Award & Competition – jednego z wiodących na świecie, międzynarodowych konkursów designerskich. A’ Design Prize to obietnica prestiżu, rozgłosu i rozpoznawalności dla wszystkich nagrodzonych – miejmy nadzieję, że dotyczy to również polskiego KOSZA. Wiele jednak zależy teraz od decyzji samorządów.
W nowoczesnych miastach coraz ważniejsze staje się łączenie funkcji użytkowych, architektonicznych oraz informacyjnych i społecznych. KOSZ MULTIMEDIALNY, zaproponowany przez Enovio, jest dobrą odpowiedzią na ten postulat. Dzięki panelowi informującemu o stanie powietrza, zasilanemu energią słoneczną, doskonale wpisuje się we współczesne trendy. Jest nie tylko funkcjonalny (tworząc miejsce na odpadki i ich segregowanie oraz ułatwiając służbom miejskim gospodarowanie odpadami), ale zwiększa świadomość społeczną i nieustannie uzmysławia mieszkańcom miast, że warto podejmować rozmaite działania służące ochronie środowiska i przeciwdziałaniu smogowi. Dzięki panelom informacyjnym, ulokowanym na tylnej ścianie urządzenia, kosz „nie daje zapomnieć” o problemie zanieczyszczenia środowiska miejskiego i „złego” powietrza w mieście. Zielone światła na panelu – świadczące o dobrym stanie powietrza – będą stanowić swoistą nagrodę za wszelkie inicjatywy prośrodowiskowe i upewniać mieszkańców, co do celowości i sensowności takich działań.
„W Enovio od początku obraliśmy strategię kreowania zupełnie nowych rozwiązań. Staramy się opracowywać produkty, których wcześniej nie było na rynku lub nie były rozwijane. Myśląc o nowoczesnych miastach nie możemy zamykać się w prostym schemacie, jak ten, że na placu stawiamy ławkę, kosz, stojak na rowery i doniczki. Współcześni mieszkańcy korzystają z multimediów, potrzebują, więc ich również w przestrzeni miasta, czy parku. Informacja o napełnieniu powinna z kolei znacznie ułatwić pracę służbom miejskim. Projektując produkty w Enovio staramy się kompleksowo myśleć o wszystkich tych potrzebach” – podkreśla Jarosław Markowicz.
Pamiętajmy, że piękna, przyjazna i nowoczesna przestrzeń zawsze przynosi korzyści miastu, mieszkańcom, władzom miasta, a nawet biznesowi i przemysłowi. Może to dotyczyć nawet tak „banalnych” obiektów, jak kosze na śmieci, zwłaszcza, jeśli ich rozwiązania pozwalają na realizację postulatu wielozadaniowości, tak charakterystycznego dla współczesności. Warto zainteresować się MULTIMEDIALNYM KOSZEM z firmy Enovio, zwłaszcza, że od Smart City nie ma ucieczki. Bez konkretnych kroków nie będziemy przygotowani na zbliżającą się rzeczywistość. Z pewnością przed nami dużo wyzwań, ale już dziś możemy powiedzieć, że to wspaniałe pole do wielu działań biznesowych. Wszystko w myśl, aby żyło się lepiej.
Film prezentujący kosz multimedialny: https://vimeo.com/enovio
Informacja o nagrodzie A’ Design Award & Competition:
https://competition.adesignaward.com/design.php?ID=102668
Enovio – spółka technologiczna, specjalizująca się w dostarczaniu inteligentnych mebli miejskich. Misją jest tworzenie rozwiązań dla miast przyszłości: autonomicznych energetycznie produktów, łączących funkcje elektroniczne z przestrzenią miejską. Przykładem produktu są ławki fotowoltaiczne, umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych z funkcją oświetlenia i sensorami miejskimi. Obecnie firma wdraża do sprzedaży produkt kosza miejskiego o wysokiej odporności na wybuchy Enovio Radial, nagrodzony prestiżową nagrodą Must Have 2020 Łódź Design oraz miejski autonomiczny energetycznie miejski inteligentny bezdotykowy dozownik płynu antybakteryjnego Enovio Dyspenser. Spółka ma swoją infrastrukturę do prototypowania i realizacji krótkich serii: elektroniki, fotowoltaiki, konstrukcji z blachy i profili metalowych. Zespół inżynierski – to doświadczeni projektanci wzornictwa przemysłowego, elektronicy, konstruktorzy – eksperci od takich dziedzin jak Internet of Things, fotowoltaika rzeczy, Smart City.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 28.04.2020, 16:49 |
Źródło informacji | Enovio |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Firma Yutong Bus dostarczyła do Ameryki Łacińskiej już 500 szt. nowego modelu vana – V6
- 23.12.2024, 14:06
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
Bezpieczeństwo jest największym luksusem - światowa premiera flagowego modelu Chery TIGGO 9
- 23.12.2024, 13:14
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
FPP: paragonowa biurokracja kontra cyfrowa rzeczywistość
Pracownicy i pracodawcy muszą gromadzić papierowe paragony, by udokumentować wydatki na posiłki w ramach benefitów żywieniowych, mimo że firmy od dawna stosują znacznie prostszy i nowocześniejszy mechanizm kontroli. Ten zbędny – zdaniem FPP, wymóg szczególnie kontrastuje z podejściem państwa do innych świadczeń społecznych, gdzie beneficjenci nie muszą w jakikolwiek sposób dokumentować swoich wydatków. Federacja Przedsiębiorców Polskich apeluje o naprawę tych przestarzałych przepisów.- 23.12.2024, 12:52
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Federacja Przedsiębiorców Polskich