Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Polska kuchnia kojarzy się z mięsem, ziemniakami i drobną ilością surówki. Warzywa są w niej dodatkiem, a owoce nie mają żadnego stałego miejsca czy pory. Bariery i szanse zmiany tej sytuacji identyfikują „Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców”.
Mniej sezonowości, dużo rutyny
„Kiedyś w kuchni rządziła sezonowość. Dziś tracimy kompas. Cały rok można do kanapek dodać kawałek ogórka czy sałaty. Nie ma potrzeby wykonywania przetworów. Wszystko to zmniejszyło motywacje do jedzenia polskich warzyw i owoców” – mówi Agata Zadrożna, ekspert Kantar.
Badania pokazały, że kolejne posiłki praktycznie nie zawierają dań, w których warzywa i owoce byłyby wiodące. Jest odwrotnie. Często są one tylko opcjonalnym dodatkiem - może ich nie być - zawraca uwagę dr Barbara Groele, Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków.
Największą barierą wzrostu konsumpcji jest rutyna. Polacy do schabowego jedzą kapustę, na kanapkę kładą sałatę, przekąszają ogórkiem. Ważne jest, aby przy wszystkich posiłkach udział owoców i warzyw był wyższy. Powinny być elementem śniadania, kolacji i przekąską - mówi Mirosław Maliszewski, prezes Związku Sadowników RP.
Strategia małych kroków
„Droga do zwiększenia konsumpcji nie wiedzie przez pouczanie konsumentów. To budzi niechęć, a nawet sprzeciw. Rozwiązaniem jest pokazywanie jak z nudnej i mało urozmaiconej diety zrobić fajną i bardziej zbilansowaną. Sezon na owoce jagodowe ułatwi pokazanie radości z konsumpcji” - mówi Dominika Kozarzewska, Fundacja Promocji Polskiej Borówki.
Warto edukować dzieci. Włączać je do szykowania posiłków. Pokazać jaką wartość wnoszą do naszej diety. Wielu z nas słyszało przy obiedzie „zjedz chociaż to mięso”. A nie mówi się „zostaw resztę, a zjedz warzywa”. W diecie nie mamy niedoborów białka, zarówno dorośli jak i dzieci. Więc jeżeli dziecko grymasi przy stole, to lepiej powiedzieć: „zjedz chociaż surówkę!” – podpowiada dietetyk.
„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez KANTAR dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Projekt realizowany jest we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding.
Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Patronat honorowy: Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 28.04.2020, 18:07 |
Źródło informacji | Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Prawo.pl: kasowe rozliczenie PIT może nie cieszyć się zainteresowaniem przedsiębiorców PAP
W tym roku po raz pierwszy przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z opcji tzw. PIT-u kasowego. Nowe rozwiązanie miało ułatwić firmom rozliczenia z fiskusem, jednak wielu ekspertów wskazuje, że zostało ono obwarowane zbyt dużą liczbą ograniczeń i wymogów – podaje Prawo.pl.- 03.02.2025, 14:13
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Rammelburg Castle as a potential residence for Elon Musk - invitation to visit
Peter Karl Jugl refers to the Bild article from January 30, titled “This Could Be Elon Musk’s New European Headquarters”. Jugl, Managing Director of Deutsche Baukultur Dienstleistungs GmbH, which owns Rammelburg Castle, is offering the visionary entrepreneur Elon Musk the historic property as a weekend retreat, holiday residence, or company headquarters. As a great admirer of Musk’s innovative projects and his commitment to the future of humanity, Jugl would even be willing to gift him the castle.- 03.02.2025, 13:13
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: APA-OTS
-
Image
Efektywna logistyka dla e-commerce, przemysłu farmaceutycznego, kosmetycznego i odzieżowego: Asseco CEIT wprowadza AGV U800AR firmy Mushiny
Firma Asseco CEIT, wiodący dostawca zaawansowanych i solidnych rozwiązań technologicznych dla przemysłu, ogłasza rozpoczęcie współpracy z producentem nowoczesnych autonomicznych robotów mobilnych (AGV), firmą Mushiny Co., Ltd. W ramach tej współpracy Asseco CEIT poszerza swoje portfolio o nowy produkt - AGV U800AR.- 03.02.2025, 11:56
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Asseco CEIT
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ