Newsletter

Tarcza 4.0 - to pomoc również dla samorządów

15.06.2020, 11:58aktualizacja: 15.06.2020, 11:58

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PARP/ Tarcza Antykryzysowa dla Biznesu - grafika
PARP/ Tarcza Antykryzysowa dla Biznesu - grafika
Wsparcie dochodowe, poluzowanie reguł fiskalnych i pomoc w utrzymaniu płynności finansowej - takie rozwiązania przewiduje tzw. tarcza samorządowa. Mają one wspomóc samorządy terytorialne w związku z kryzysem spowodowanym epidemią COVID-19.

Nowym rozwiązaniom dla gmin, powiatów i samorządów województw (tzw. tarczy samorządowej) było poświęcone środowe webinarium z cyklu „Tarcza antykryzysowa dla biznesu”, który został zorganizowany przez Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Rozstrzygnięcia te są zawarte w ustawie o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19, zwanej tarczą antykryzysową 4.0. Ustawa została uchwalona przez Sejm i aktualnie znajduje się w trakcie prac senackich.

„Wprowadzone ze względu na epidemię ograniczenia w życiu społecznym i gospodarczym spowodowały negatywne konsekwencje w budżetach samorządów, zarówno po stronie wydatkowej, jak i dochodowej” - mówił podczas webinaru Dominik Wasiluk, zastępca dyrektora Departamentu Planowania Przestrzennego w Ministerstwie Rozwoju.

Z danych resortu finansów za pięć miesięcy 2020 r. wynika, że samorządy odnotowały rok do roku 7-procentowy spadek dochodów z PIT i 22-procentowy spadek dochodów z CIT. Właśnie m.in. tym trudnościom finansowym ma zaradzić tarcza samorządowa.

Jak wskazywał dyrektor Wasiluk, zapisane w tarczy rozwiązania skierowane do jednostek samorządu terytorialnego (JST) można podzielić na trzy główne obszary: wsparcie dochodowe, poluzowanie reguł fiskalnych i wsparcie płynnościowe.

W ramach wsparcia dochodowego tarcza samorządowa przewiduje zwiększenie udziału powiatów i miast na prawach powiatu w dochodach z gospodarki nieruchomościami Skarbu Państwa, uelastycznienie możliwości wydatkowania tzw. funduszu korkowego, a także urynkowienie stawki opłaty skarbowej za wydawanie decyzji o warunkach zabudowy.

Tarcza zakłada, że powiatowe dochody z gospodarki nieruchomościami Skarbu Państwa zostaną podwojone. „Obecnie powiaty otrzymują 25 proc. dochodów ze sprzedaży, opłat z tytułu trwałego zarządu, użytkowania, czynszu dzierżawnego, najmu, użytkowania wieczystego i opłat przekształceniowych nieruchomości Skarbu Państwa, którymi te jednostki zarządzają” - wyliczał Dominik Wasiluk. „Od 1 czerwca do 31 grudnia powiaty, w tym miasta prezydenckie, będą otrzymywały aż 50 proc. wpływów z tego tytułu” - wyjaśnił.

Zmienione zasady wydatkowania środków z tzw. funduszu korkowego w 2020 r., czyli pieniędzy z wpłat pozyskiwanych od przedsiębiorców ubiegających się o zezwolenia na sprzedaż alkoholu, pozwolą na finansowanie szerszego niż obecnie katalogu działań, a więc nie tylko tych związanych z przeciwdziałaniem problemom wynikającym z uzależnień od alkoholu i narkotyków.

„Pandemia spowodowała, że wiele tych działań planowanych przez gminy nie mogło się odbyć. Zezwolono więc, by w 2020 r. samorządy mogły wydatkować te środki na działania związane z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19” - powiedział dyrektor Wasiluk.

Aldona Pasik, główny specjalista w Departamencie Finansów Samorządu Terytorialnego w Ministerstwie Finansów, przedstawiła ułatwienia dla budżetów samorządów związane z poluzowaniem reguł fiskalnych. Chodzi o możliwość nierównowagi strony bieżącej budżetu oraz zmiany w sposobie liczenia limitu zadłużenia samorządów.

„To było dość często postulowane przez samorządy w stanowiskach, które do nas napływały” - podkreśliła ekspertka MF. „Jednostka samorządu terytorialnego nie może uchwalić budżetu, w sytuacji gdy wydatki bieżące będą wyższe niż dochody bieżące” - przypomniała.

Dla samorządów jedną z najważniejszych zmian jest poszerzenie możliwości nierównowagi strony bieżącej budżetu JST dodatkowo o wartość faktycznego ubytku w dochodach podatkowych (z PIT, CIT, podatków lokalnych: od nieruchomości, rolnego, leśnego, od środków transportowych, opłaty skarbowej, PCC, opłaty uzdrowiskowej i miejscowej) będącego skutkiem wystąpienia COVID-19. Pierwsze poluzowanie równowagi budżetu (o wydatki ponoszone w ramach realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19) zostało wprowadzone w ramach tzw. tarczy antykryzysowej 1.0, której przepisy obowiązują od 31 marca.

Tarcza samorządowa łagodzi także w 2020 r. regułę fiskalną ograniczającą zadłużenie JST. „Złagodzenie, które zaproponowaliśmy, polega na wyłączeniu z indywidualnego wskaźnika zadłużenia wszystkich tych zobowiązań, które jednostka zaciągnie w związku z ubytkiem w dochodach, wynikającym z wystąpienia epidemii COVID-19. Pozwoliliśmy jednostkom zaciągać zobowiązania na dochody, których nie uzyskają, czego do tej pory samorządy nie mogły robić” - podkreślała Aldona Pasik. Takie zobowiązanie nie będzie brane pod uwagę przy wyliczaniu wskaźnika przez cały okres jego spłaty.

Dodatkowo zostało przyśpieszone wejście w życie przepisu, w myśl którego przy wyliczeniach indywidualnego wskaźnika zadłużenia do wydatków bieżących nie zalicza się wydatków na obsługę zadłużenia. Takie rozwiązanie miało być stosowane od 2026 roku; a będzie obowiązywać już w roku 2021.

Zawarte w tarczy samorządowej rozwiązania, które mają poprawić płynność JST, to m.in. wprowadzenie możliwości przesunięcia na kolejne miesiące wpłat do budżetu państwa dokonywanych przez jednostki o ponadprzeciętnych dochodach podatkowych. Raty janosikowego, przypadające w czerwcu i lipcu 2020 r., miasta będą mogły zapłacić w równych częściach od sierpnia do grudnia 2020 r.

Po wejściu w życie nowych przepisów samorządy będą mogły też liczyć na wprowadzenie możliwości wcześniejszego przekazywania w 2020 r. rat części oświatowej, wyrównawczej, równoważącej i regionalnej subwencji ogólnej, co poprawi płynność JST.

W ramach cyklu „Tarcza antykryzysowa dla biznesu” zaplanowanych jest jeszcze dwanaście webinariów. Najbliższe odbędą się w poniedziałek, 15 czerwca („Pakiet mieszkaniowy jako impuls dla gospodarki”) oraz we wtorek, 16 czerwca („Zrównoważone finansowanie - dlaczego i w jaki sposób dotyczy to mojej firmy?”). Udział w wideokonferencjach jest bezpłatny, nie trzeba się wcześniej rejestrować.

Więcej informacji oraz szczegółowy harmonogram webinariów: www.parp.gov.pl/tarcza.

Partnerami cyklu „Tarcza antykryzysowa dla biznesu” są Ministerstwo Finansów, Krajowa Administracja Skarbowa, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Agencja Rozwoju Przemysłu, Polski Fundusz Rozwoju, Urząd Zamówień Publicznych, Bank Gospodarstwa Krajowego, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Krajowy Punkt Kontaktowy ds. Instrumentów Finansowych Programów Unii Europejskiej.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 15.06.2020, 11:58
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ