Newsletter

MF: Ponad milion terminali POS na rynku (komunikat)

29.07.2020, 14:26aktualizacja: 29.07.2020, 14:26

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MF informuje:

Ponad milion terminali POS na rynku.

- W Polsce działa już 1 mln terminali płatniczych. Wszystkie obsługują płatności zbliżeniowe.

- Jedna trzecia z nich pochodzi z Programu Polska Bezgotówkowa. Za ich pośrednictwem zrealizowano ponad 300 mln transakcji za łączną kwotę blisko 16 mld zł.

- Z Programu skorzystały małe, średnie i mikroprzedsiębiorstwa oraz instytucje administracji publicznej – w sumie ponad 225 tys. podmiotów.

- Płatności bezgotówkowe są szybkie, wygodne i bezpieczne, a ich popularność i zaawansowanie technologiczne w Polsce są wzorem dla innych państw.

„Cieszymy się, że płatności bezgotówkowe stały się tak powszechne. Są dostępne w całej Polsce i we wszystkich branżach, wszędzie tam, gdzie następuje zapłata za towar czy usługę, bez względu na wielkość przedsiębiorstwa. Ministerstwo Finansów wspiera wszystkie inicjatywy na rzecz rozwoju polskich małych, średnich i mikroprzedsiębiorstw, bo to one stanowią o sile gospodarki. Rozwój płatności bezgotówkowych to także jedna z kilku dobrych praktyk na rzecz stabilności finansowej państwa” – powiedział minister finansów Tadeusz Kościński.

Program Polska Bezgotówkowa.

Ponad 310 tys. terminali płatniczych z działającego już miliona pochodzi z Programu Polska Bezgotówkowa, prowadzonego przez Fundację Polska Bezgotówkowa. Za pośrednictwem terminali zainstalowanych w ramach tej unikatowej w skali świata inicjatywy, zrealizowano już ponad 300 mln transakcji za łączną kwotę blisko 16 mld zł. Wśród beneficjentów Programu są małe, średnie oraz mikroprzedsiębiorstwa, a także instytucje administracji publicznej – w sumie ponad 225 tys. podmiotów.

„Przekroczenie miliona terminali to niebywały sukces wszystkich uczestników rynku płatniczego oraz samych przedsiębiorców. Jako Fundacja Polska Bezgotówkowa staliśmy się katalizatorem płatności bezgotówkowych. Zlikwidowaliśmy bowiem główną barierę powstrzymującą przedsiębiorców przed posiadaniem terminala - czyli przekonanie o wysokich kosztach takiej usługi. Program usunął tę barierę poprzez zniesienie koszów dzierżawy urządzeń przez pierwsze 12 miesięcy oraz kosztów realizacji transakcji. Przedsiębiorcy tym samym mogą ocenić, czy terminal przynosi korzyści. Obecnie w Fundacji skupiamy się na likwidacji białych plam w płatnościach na mapie Polski, tak aby konsument mógł wybrać dogodną dla siebie metodę płatności praktycznie w każdym punkcie usługowo-handlowym – powiedział prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa Mieczysław Groszek.

Szybki rozwój płatności bezgotówkowych w Polsce.

Ogromną rolę w kształtowaniu płatności bezgotówkowych w Polsce odegrał sektor bankowy. Pierwszy bankomat został założony w 1987 r. przez Bank Polska Kasa Opieki S.A. – dziś Pekao S.A. Pierwszy terminal został zainstalowany w 1992 r. w Hotelu Marriott w Warszawie. Po 12 latach rozwoju rynku, pod koniec 2004 r., funkcjonowało w Polsce jedynie 100 tys. terminali płatniczych. W ciągu kolejnych 12 lat przybyło 400 tys. urządzeń. Zainstalowanie kolejnego pół miliona terminali zajęło już tylko 4 lata. Większość z nich założono w ramach Programu Polska Bezgotówkowa, który funkcjonuje od stycznia 2018 r.

„Płatności bezgotówkowe mają już ugruntowaną pozycję w świadomości Polaków – zarówno klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorców. Są szybkie, wygodne i bezpieczne, a ich popularność i zaawansowanie technologiczne stawiają Polskę jako wzór na tle Europy. Szeroka popularyzacja płatności bezgotówkowych jest jednym z najważniejszych kroków w kierunku dalszego rozwoju społecznego i wspiera eliminację tzw. wykluczenia finansowego” – skomentował wiceprezes Związku Banków Polskich Włodzimierz Kiciński.

Obecnie terminale umożliwiające przyjmowanie płatności bezgotówkowych są dostępne nie tylko w dużych punktach usługowo-handlowych, ale również coraz powszechniej w małych, średnich i mikroprzedsiębiorstwach oraz instytucjach sektora publicznego. Część z nich, oprócz przyjmowania płatności bezgotówkowych, oferuje również dodatkowe usługi, takie jak cash back, usługi lojalnościowe czy doładowania telefonów komórkowych.

Dla kogo Program Polska Bezgotówkowa.

Do Programu Polska Bezgotówkowa mogą zgłaszać się małe, średnie i mikropodmioty, które chcą rozpocząć przyjmowanie płatności bezgotówkowych, a w okresie ostatnich 12 miesięcy w swoim punkcie handlowo-usługowym nie akceptowały płatności bezgotówkowych. Uczestnicy Programu otrzymają wsparcie ze strony Fundacji polegające na pokryciu kosztów związanych z otrzymaniem terminala do akceptacji kart oraz kosztów obsługi płatności bezgotówkowych przez 12 miesięcy.

Od 1 września 2018 r. Program Polska Bezgotówkowa został rozszerzony o urzędy i inne instytucje sektora publicznego oraz o inne podmioty przyjmujące płatności, a niebędące przedsiębiorcami. Tym samym obejmuje on swoim działaniem także takie instytucje, jak urzędy gminne, sądy, uczelnie wyższe, instytucje kultury, sztuki i sportu, parki narodowe oraz szpitale i przychodnie, przedsiębiorstwa komunalne, a także fundacje czy stowarzyszenia.

Szczegóły na polskabezgotowkowa.pl

# # #

O Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Fundacja została powołana w lipcu 2017 r. w związku z porozumieniem zawartym przez Związek Banków Polskich, Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, Visa oraz Mastercard w celu podejmowania działań w zakresie rozbudowy sieci akceptacji instrumentów płatniczych, upowszechniania i promocji obrotu bezgotówkowego, a także promocji innowacji technologicznych wspierających obrót bezgotówkowy w Polsce.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ sic

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 29.07.2020, 14:26
Źródło informacji MF
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ