Pobierz materiał i Publikuj za darmo
![GDDKiA - Program Budowy Dróg Krajowych 2014-2023, Program Budowy 100 Obwodnic 2020-2023](/sites/default/files/styles/open_article_750/public/attachments/202012/DOC.20201231.38091119.1.jpg?itok=kkz1uCjh)
„W tym trudnym roku zdaliśmy test odpowiedzialności i skuteczności. Nie zatrzymaliśmy się i branża przetrwała ten wyjątkowy okres w dobrej kondycji. To nie przypadek, a efekt konsekwentnej pracy. Planowaliśmy ogłosić postępowania przetargowe na 350 km, a w rzeczywistości nasz portfel zamówień, z którym weszliśmy na rynek budowlany w 2020 r., urósł do poziomu inwestycji o łącznej długości 600 km! Ponadto oddane kolejne kilometry nowych dróg i podpisane umowy. Kończymy ten rok bardzo dobrym wynikiem i wchodzimy w nowy z planem wykonania równie efektywnej pracy” - podkreślał Tomasz Żuchowski, szef GDDKiA.
Rok 2020 ponad plan!
Na początku 2020 roku planowaliśmy udostępnić do ruchu 12 zadań o długości 116,8 km. Mimo trudnego i nieprzewidywalnego roku, udało się nie tylko zrealizować ten plan, ale wypracować jeszcze więcej, bo niemal 140 km, którymi zamykamy ten rok.
Na początku tego roku zapowiadaliśmy ogłoszenie przetargów na 350 km. Tymczasem zamykamy rok ogłoszonymi postępowaniami przetargowymi na drogi o łącznej długości 600 km! Były to m.in. przetargi na odcinki autostrady A2 o długości ponad 63 km od Siedlec do Białej Podlaskiej, blisko 200 km drogi ekspresowej S19 oraz ponad 110 km S6.
W tym roku oddaliśmy do ruchu 137,8 km dróg:
- DK28 obwodnica Sanoka (6,7 km),
- S61 II jezdnia obwodnicy Szczuczyna (6,6 km),
- A6 Szczecin Dąbie - Rzęśnica (3,5 km),
- DK20 obwodnica Węgorzyna (1 km),
- S17 węzeł Lubelska - początek obwodnicy Kołbieli (15,2 km),
- S17 obwodnica Kołbieli (8,7 km),
- S10 II jezdnia obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniowa (6,4 km, pozwoliło to wprowadzić oznakowanie drogi ekspresowej na 13 km S10),
- A2 węzeł Lubelska - węzeł Halinów (5,6 km),
- A2 węzeł Halinów - początek obwodnicy Mińska Mazowieckiego (9,2 km),
- DK73 obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej (6,9 km),
- S5 Szubin Północ - Żnin Północ (19,3 km),
- S10 obwodnica Wałcza (17,8 km),
- S2 POW węzeł Warszawa Wilanów - węzeł Wał Miedzeszyński (6,45 km),
- S2 POW węzeł Wał Miedzeszyński - węzeł Lubelska (7,45 km),
- S17 w. Lubelska (3,5 km),
- S5 Bydgoszcz Opławiec - Bydgoszcz Błonie (13,5 km).
Przełożyliśmy ruch na 61 km nowej jezdni autostrady A1 z budowanych ponad 80 km pomiędzy Tuszynem i Częstochową. Kierowcy na 57 km mają do dyspozycji po dwa pasy ruchu, a na 4 km po jednym pasie:
- Tuszyn - Piotrków Trybunalski, udostępniliśmy cały odcinek, ok. 15,9 km (2+2),
- Piotrków Trybunalski - Kamieńsk, udostępniliśmy ok. 4 z 25 km (1+1),
- Kamieńsk - Radomsko, udostępniliśmy cały odcinek, ok. 16,7 km (2+2),
- Radomsko - gr. woj. łódzkiego/śląskiego, udostępniliśmy cały odcinek, ok.7 km (2+2),
- granica woj. łódzkiego/śląskiego - Częstochowa Północ, udostępniliśmy cały odcinek, ok. 16,9 km (2+2).
W przyszłym roku kierowcy pojadą pierwszymi kompletnymi odcinkami A1 po dwóch jezdniach i trzech pasach ruchu na każdej, a na kolejnych będą mieć do dyspozycji co najmniej jedną jezdnię i po dwa pasy ruchu.
Najważniejsze liczby 2020 roku
Wyżej wymieniliśmy nowe odcinki dróg udostępnione dla kierowców. 16 odcinków i prawie 140 km!
Ponadto w 2020 roku ogłosiliśmy przetargi łącznie dla 48 odcinków o długości około 600 km i szacunkowej wartości ok. 21 mld zł - 35 zadań to Program Budowy Dróg Krajowych (PBDK) o łącznej długości 493,1 km oraz 13 obwodnic z Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030 (PB100) o łącznej długości 107,1 km.
Od 1 stycznia 2020 r. podpisaliśmy 35 umów na drogi o łącznej długości 450 km i wartości 18,1 mld zł. Z tego 32 zadania z PBDK o łącznej długości 430,2 km i wartości 17,7 mld zł oraz trzy obwodnice z PB100 o długości 19,9 km i wartości 420 mln zł.
Kontynuacja budowy po nierzetelnych firmach
GDDKiA traktuje wszystkich potencjalnych lub obecnych wykonawców jednakowo, licząc na rzetelną realizację kontaktu. Jednak, jeśli prace na budowie postępują bardzo wolno, a wykonawca pomimo wykorzystania przez GDDKiA wszelkich dostępnych narzędzi mobilizujących, nadal nie realizuje swoich obowiązków, podejmujemy trudną decyzję o odstąpieniu od umowy. Tak w poprzednich latach było z kilkoma nierzetelnymi wykonawcami, polskimi i zagranicznymi. Po rozwiązaniu umowy wyłoniliśmy nowych wykonawców i budowy znów ożyły. Z obwodnicy Częstochowy kierowcy już korzystają, trwają prace wykończeniowe i niedawno podpisaliśmy umowę na dokończenie wiaduktu nad linią kolejową w okolicy węzła Częstochowa Północ. Trwają prace przy budowie trzech odcinków S5 w okolicy Bydgoszczy, S3 na wysokości Polkowic czy przedłużeniu S7 od węzła Lotnisko na południe od Warszawy.
W tym roku musieliśmy odstąpić od trzech umów na realizację drogi ekspresowej S7. Na pierwszym z tych kontraktów, Lubień - Naprawa, podpisaliśmy już umowę na dokończenie estakady, a także na dokończenie połączenia nowego odcinka z istniejącym, budowę MOP-ów oraz wykonanie pozostałych prac niezrealizowanych przez poprzedniego wykonawcę. Na drugim Widoma - Kraków na początku grudnia odstąpiliśmy od umowy z włoską firmą Webuild (poprzednia nazwa Salini). Kilka dni temu ogłosiliśmy przetarg na kontynuację tej budowy.
Na trzecim odcinku, pomiędzy węzłami Lesznowola i Tarczyn, po zinwentaryzowaniu placu budowy, jeszcze przed Świętami Bożego Narodzenia, ogłosiliśmy przetarg na dokończenie niezrealizowanych prac.
GDDKiA największym beneficjentem Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 - 2020.
W związku z podpisaniem w 2020 roku dziewięciu umów o dofinansowanie GDDKiA stała się Beneficjentem łącznie 70 projektów z dofinansowaniem unijnym w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Łączna wartości całkowita tych inwestycji wynosi ponad 79 mld zł, w tym koszty kwalifikowalne to 44,4 mld zł oraz wkład UE to około 37,3 mld zł. Uwzględniając ww. dziewięć umów o dofinasowanie, kontraktacja środków UE dla GDDKiA wynosi około 88 proc.
Źródło informacji: GDDKiA
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 31.12.2020, 13:38 |
Źródło informacji | GDDKiA |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Inwestycje Holcim w rozwój terminala przemiałowego w Szczecinie PAP
Holcim Polska, lider innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań budowlanych, rozpoczyna modernizację przemiałowni w porcie w Szczecinie. To jeden z kluczowych projektów firmy, związany z linią cementu i wspierający zrównoważone budownictwo w Polsce.- 11.02.2025, 14:13
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Bank Ochrony Środowiska i Rejonowy Bank Spółdzielczy w Lututowie sfinansują nowoczesną biogazownię produkującą biometan
Czysta energia, zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko, czy nowe miejsca pracy - to tylko niektóre korzyści płynące z rozwoju biogazowni. Produkowany w nich biometan rośnie na znaczeniu w sektorze OZE, przyczyniając się do transformacji energetycznej kraju. Dzięki wsparciu finansowemu Banku Ochrony Środowiska oraz Rejonowego Banku Spółdzielczego w Lututowie, w województwie mazowieckim powstaje nowoczesna instalacja, która przyczyni się do wzrostu niezależności energetycznej i rozwoju lokalnej gospodarki.- 11.02.2025, 12:39
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: BOŚ
-
Image
PFR i Baltic Hub napędzają transformację energetyczną Polski na Bałtyku
Morska farma wiatrowa Baltica 2 na Bałtyku stanowi istotny element transformacji energetycznej Polski. Ten największy projekt OZE w Polsce istotnie wzmacnia bezpieczeństwo energetyczne kraju oraz rozbudowuje jego potencjał morski. Inwestycja pozwoli na produkcję zielonej energii dla około 2,4 miliona gospodarstw domowych. Fundamentalną rolę w realizacji tego przełomowego projektu odgrywa Polski Fundusz Rozwoju (PFR) dzięki inwestycji w terminal 5 (T5) w gdańskim porcie Baltic Hub.- 11.02.2025, 09:02
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Polski Fundusz Rozwoju
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ