Newsletter

Polityka i społeczeństwo

CKPRM: Cyfryzacja w Krajowym Planie Odbudowy (komunikat)

03.03.2021, 15:50aktualizacja: 03.03.2021, 15:52

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Cyfryzacja KPRM informuje:

Trwają konsultacje społeczne projektu Krajowego Planu Odbudowy. Budżet – ponad 57 miliardów euro w pożyczkach i dotacjach. 20% tej kwoty jest zarezerwowane na cyfryzację. Oto, na co chcemy przeznaczyć te środki.

Krajowy Plan Odbudowy to bardzo ważny dokument. Jego strategicznym celem jest odbudowa potencjału rozwojowego polskiej gospodarki, utraconego w wyniku pandemii, oraz wsparcie budowy trwałej konkurencyjności gospodarki, a także wzrost poziomu życia społeczeństwa.

Cyfrowy plan

Polska będzie czwartym co do wielkości beneficjentem unijnego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, który stanowi główną część nadzwyczajnego funduszu Next Generation EU, o mocy porównywalnej z powojennym Planem Marshalla. Podstawą do ubiegania się o przyznanie środków z Instrumentu będzie opracowywany przez rząd Krajowy Plan Odbudowy (KPO).

Polska otrzyma 23,1 miliarda euro w postaci bezzwrotnych dotacji oraz 34,2 miliarda euro w formie pożyczek. 20% łącznej kwoty wsparcia będzie przeznaczone na cyfryzację. Na zagospodarowanie tych środków mamy czas do końca sierpnia 2026 r.

- Dynamika przemian gospodarczych oraz uwarunkowania wynikające z pandemii COVID-19 zwróciły uwagę na społeczne, gospodarcze i terytorialne aspekty procesu cyfryzacji. W szczególności uwydatniły potrzebę zapewnienia dostępu do usług świadczonych drogą elektroniczną, a więc do szybkiego internetu dla wszystkich Polaków – mówi minister Marek Zagórski, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. – W ostatnich latach, m.in. dzięki europejskim funduszom strukturalnym, Polsce udało się nadrobić wiele zaległości rozwojowych. Wciąż jednak dzieli nas dystans w stosunku do państw Europy Zachodniej. Kluczem do jego zniwelowania jest transformacja cyfrowa – dodaje.

Transformacja cyfrowa wywrze wpływ na budowanie i umacnianie dwóch zasadniczych czynników wzrostu gospodarczego: innowacji i produktywności. Od tego, jak skutecznie i kompleksowo ją poprowadzimy, będzie zależała konkurencyjność polskiej gospodarki, czyli zdolność do budowania pozycji w strategicznych ogniwach globalnego łańcucha dostaw. A to - w konsekwencji - przełoży się na liczbę i jakość miejsc pracy oraz na wysokość płac.

W przyszłości technologie cyfrowe będą nieodzownym budulcem wszystkich gałęzi gospodarki. Nigdy dotąd nie odgrywały równie istotnej roli w biznesie, produkcji, komunikacji, transporcie, energetyce, ochronie zdrowia.

Działania, które zaplanowaliśmy w KPO, pozwolą na osiągnięcie skokowego postępu w tych i wielu innych dziedzinach.

Co konkretnie chcemy zrobić?

Zapewnić powszechny dostęp do szybkiego internetu poprzez:

wyeliminowanie tzw. białych plam, czyli problemu wykluczenia cyfrowego i całkowitego braku dostępu do internetu (tzw. szare plamy, czyli miejsca, gdzie nie ma możliwości korzystania z łączy 100 Mb/s i szybszych, będą likwidowane przy wsparciu środków z nowego Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, który będzie finansowany w ramach Polityki Spójności, niezależnie od KPO);

inwestycje związane z upowszechnianiem dostępu do usług bezprzewodowych o wysokiej jakości (w tym w standardzie 5G).

Zwiększyć dostępność e-usług publicznych, tak aby zmaksymalizować liczbę spraw możliwych do załatwienia drogą elektroniczną. Projekty dotyczące cyfrowej tożsamości, poza zwiększeniem bezpieczeństwa i modernizacją, przyczynią się także do umożliwienia każdemu obywatelowi - w tym przedsiębiorcy - wiarygodnego podpisywania dokumentów w dowolnym formacie. Powiązanie planowanych aplikacji i systemów z mechanizmami weryfikacji cyfrowej tożsamości i podpisem elektronicznym umożliwi bezpieczne korzystanie z e-usług. Dzięki wdrożeniu elektronicznego obiegu dokumentów i analityki danych upowszechnią się cyfrowe zarządzanie i cyfrowa obsługa spraw w administracji.

Zwiększyć wykorzystanie technologii przełomowych: sztuczna inteligencja (AI), blockchain, Internet Rzeczy (IoT). Pilotażowe wdrożenia rozwiązań w tym zakresie będą katalizować rozwój zastosowań w wybranych sektorach, zwiększając zaufanie, poprawiając produktywność, zmniejszając koszty, usprawniając procesy, umożliwiając wprowadzanie nowych metod zarządzania. Dzięki przetwarzaniu wielkich zbiorów danych (Big Data) oraz szerszemu wykorzystaniu systemów sztucznej inteligencji – w tym uczenia maszynowego, automatyzacji i robotyzacji produkcji i usług – włączymy Polskę w nurt tzw. czwartej rewolucji przemysłowej. W rezultacie powstaną możliwości kreowania zupełnie nowych usług, produktów i rodzajów działalności gospodarczej.

Podnieść kompetencje cyfrowe Polaków. Cyfryzacja i automatyzacja procesów gospodarczych wymusza pozyskiwanie oraz ciągłe doskonalenie umiejętności. Wraz z rozwojem Przemysłu 4.0 etaty w wielu branżach będą wypierane przez nowoczesne technologie, podczas gdy na znaczeniu zyskają nowe kategorie umiejętności, związane z technologiami przyszłości. Obecność nowoczesnych technologii w przedsiębiorstwach i instytucjach będzie stałym impulsem do podnoszenia kompetencji. Wyposażanie pracowników w odpowiednio wysokie umiejętności, na miarę wyzwań gospodarczych i technologicznych, będzie kompensować spadek zapotrzebowania na pracę ludzką. Finalnie możliwy będzie wzrost produktywności i płac.

W tym celu przewidujemy:

powołanie eksperckiego Centrum Rozwoju Kompetencji Cyfrowych;

szkolenia dla pracowników administracji rządowej i samorządowej, pozwalające na wykonywanie pracy w trybie zdalnym za pomocą platformy;

szkolenia dla obywateli w zakresie wykorzystania kompetencji cyfrowych (e-urząd, e-finanse; e-usługi);

wsparcie kompetencji na rynku pracy, skierowane do pracowników MŚP oraz osób poszukujących pracy (którą utraciły w wyniku pandemii COVID-19 po 1 marca 2020 r.), osób zaczynających karierę i wykluczonych (w tym seniorów), dla których barierą jest niewystarczający poziom kompetencji cyfrowych.

Wesprzeć cyfrową infrastrukturę szkół i kompetencje kadry nauczycielskiej.

Wyrównanie poziomu wyposażenia placówek oświatowych w nowoczesny sprzęt multimedialny jest warunkiem zapewnienia równych szans edukacyjnych. Gospodarka potrzebuje pracowników wyposażonych w kompetencje cyfrowe i kwalifikacje niezbędne do funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy. Dlatego też będziemy realizowali projekty zapewniające nauczycielom i uczniom dostęp do sprzętu komputerowego i oprogramowania, a także projekty podnoszące kompetencje nauczycieli w zakresie wykorzystywania aplikacji wspierających interaktywną pracę z uczniami.

Rozbudować infrastrukturę przetwarzania i dostarczania usług cyfrowych poprzez:

rozwój usług chmury obliczeniowej w ramach Inicjatywy Wspólna Infrastruktura Informatyczna Państwa oraz

modernizację i wzmocnienie infrastruktury przetwarzania danych – Krajowe Centrum Przetwarzania Danych (KCPD), czyli sieć ośrodków obliczeniowych zabezpieczających ciągłość przepływu danych na potrzeby systemów IT, m.in. dla służby zdrowia, finansów, rejestrów państwowych i sądowych czy chmury rządowej.

Zapewnić cyberbezpieczeństwo systemów informacyjnych poprzez:

budowę sieci siedmiu regionalnych centrów cyberbezpieczeństwa dla jednostek samorządu terytorialnego JST (RegioSOC);

budowę systemu sześciu sektorowych zespołów reagowania na incydenty komputerowe CSIRT;

wzmocnienie potencjału i modernizację infrastruktury podmiotów Krajowego Systemu Cyberbezpieczeństwa oraz innych podmiotów kluczowych: operatorów infrastruktury krytycznej, dostawców usług cyfrowych, jednostek służby zdrowia, JST (ok. 2900) i MŚP;

podłączenie 385 podmiotów Krajowego Systemu Cyberbezpieczeństwa do zintegrowanego, centralnego systemu zarządzania bezpieczeństwem cyberprzestrzeni (System S46);

realizację projektów mających na celu zabezpieczenie ciągłości działania ośrodków obliczeniowych i systemu telekomunikacyjnego na potrzeby zabezpieczenia konkretnych e-usług;

wsparcie cyfryzacji służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo.

Wesprzeć cyfryzację służby zdrowia

Dzięki temu poprawimy funkcjonowanie podmiotów leczniczych, podniesiemy efektywność udzielania świadczeń medycznych, skrócimy ścieżkę pacjenta w zakresie dostępu do opieki medycznej i informacji na temat stanu zdrowia. W szczególności planujemy wytworzenie rozwiązań telemedycznych i ich integrację z dostępnymi systemami e-zdrowia, rozwój publicznych usług e-zdrowia, m.in. poprzez stworzenie i udostępnienie elektronicznego banku (repozytorium) danych medycznych.

Wesprzeć cyfryzację transportu poprzez:

rozwój Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS) na drogach krajowych (kontynuacja Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem realizowanego przez GDDKiA);

wsparcie systemów zarządzania ruchem i komunikacją kolejową (np. ERTMS);

rozwiązania informatyczne i organizacyjne, sprzyjające intermodalnej (międzygałęziowej) integracji transportu.

Wesprzeć inwestycje w inteligentną infrastrukturę elektroenergetyczną (tzw. smart gridy), które będą realizowane poprzez rozbudowę systemu monitorowania jakości energii elektrycznej oraz wdrożenie Operatora Informacji Rynku Energii (OIRE). Planujemy też inwestycje w technologie smart city i smart village, w tym inteligentne systemy zarządzania infrastrukturą adaptacji do zmian klimatycznych.

Zachęcamy do zapoznania się z Krajowym Planem Odbudowy: https://www.gov.pl/web/planodbudowy/zaczynamy-konsultacje-kpo

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Załączniki do komunikatów są dostępne za pośrednictwem nowej Platformy Serwisowej PAP: serwis.pap.com.pl. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy Prawo prasowe.

kom/ amac/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 03.03.2021, 15:50
Źródło informacji C KPRM
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ