Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Cyfryzacja KPRM: E-usługowe podsumowanie lutego (komunikat)

05.03.2021, 08:30aktualizacja: 05.03.2021, 08:32

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Wydział Promocji Polityki Cyfrowej KPRM informuje:

E-usługowe podsumowanie lutego

Coraz więcej Polaków coraz częściej korzysta z naszych e-usług. Wiemy i doceniamy to nie tylko my, ale i np. ONZ, w której rankingach dotyczących cyfryzacji Polska ostatnio znacznie awansowała. A skoro jesteśmy przy rankingach – oto najpopularniejsze e-usługi lutego.

Na początek jednak - autopromocja. Dwa słowa o polskich awansach w rankingach ONZ.

Cyfrowy awans

Pierwszy to ranking e-administracji. W 2020 roku Polska awansowała w nim o dziewięć miejsc – byliśmy na 33. (na 193 miejsca), jesteśmy na 24. Drugi ranking dotyczy e-partycypacji. On też jest związany z cyfryzacją. W tym rankingu oceniane są innowacyjne działania i procesy, których celem jest zaangażowanie obywateli w procedury administracyjne i podejmowanie decyzji. Tutaj nasz awans jest jeszcze większy. W 2018 roku byliśmy na 31. miejscu, w 2020 r. wskoczyliśmy na 9. (także na 193 miejsca)! Wpływ na oba awanse miały wciąż powiększająca się liczba dostępnych e-usług, ale i na pewno wciąż rosnące zainteresowanie tymi rozwiązaniami.

- Polacy, co obserwujemy od dłuższego czasu, coraz chętniej korzystają z e-administracji, a my wychodzimy naprzeciw ich oczekiwaniom i przygotowujemy nowe i nowoczesne e-usługi. Pandemia oczywiście przyspieszyła pewne procesy. Jednak stały i sukcesywny wzrost zainteresowania e-usługami zaczął się wcześniej. Ciężko na to pracowaliśmy i robimy to nadal. Nieustannie i skutecznie przekonujemy Polaków, że warto korzystać z naszych rozwiązań – mówi Marek Zagórski, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Koniec autopromocji. Czas na dowody rosnącego zainteresowania naszymi e-usługami.

W lutym tego roku profil zaufany (PZ), który jest kluczem do e-usług, założyło 352 473 Polaków. W sumie korzysta już z niego 9 733 246 osób! Dokładnie rok temu PZ miało 5 335 057 Polaków, czyli 4,3 miliona mniej. Dzięki profilowi zaufanemu e-administracja staje przed nami otworem. Z jakich e-usług można dzięki niemu korzystać? Pełną listę znajdziecie na portalu GOV.pl, który w lutym odwiedziło niemal 13 milionów osób.

Jeśli nie macie jeszcze profilu zaufanego – załóżcie go już dziś. To nic trudnego ani czasochłonnego – sprawdźcie.

e-Polak potrafi! Michał Czernecki tłumaczy, jak przez internet założyć profil zaufany – obejrzyj instruktaż.

Duże wzrosty

A jakie e-usługi cieszyły się największą popularnością w drugim miesiącu tego roku? W kategorii – liczebność króluje (jak zwykle) e-usługa Historia Pojazdu. W lutym skorzystano z niej 21 676 699 razy, czyli niemal dwa razy więcej niż rok wcześniej.

W kategorii największy wzrost liderką jest Sprawdź swoje punkty karne. W lutym Polacy skorzystali z niej 690 107 razy. To – uwaga, uwaga – o ponad 10 razy więcej niż w lutym 2020 r. (62 799). Co miało wpływ na taki wzrost? Na pewno to, że tę e-usługę od 5 grudnia 2020 r. można znaleźć nie tylko na GOV.pl, ale i w naszej aplikacji mObywatel.

Pięciokrotny wzrost – porównując rok do roku – odnotowała e-usługa Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego. W lutym 2020 r. Polacy skorzystali z niej 5779 razy, w lutym tego roku – 26 560.

Coraz większą popularnością cieszy się także e-meldunek, czyli e-usługa umożliwiająca zameldowanie i wymeldowanie się przez internet. Tutaj mamy czterokrotny wzrost. Rok temu w lutym skorzystano z niej 6319 razy, w tym roku – 23 140.

Czas na trzykrotne wzrosty, a takie odnotowały dwie e-usługi. Pierwsza to Zgłoś urodzenie dziecka. W lutym 2020 r. rodzice skorzystali z niej 4024 razy, w tym roku – 13 151. Druga to Wyślij pismo ogólne. W drugim miesiącu ubiegłego roku Polacy wysłali do urzędów 58 257 elektronicznych pism. W tym roku – 168 522, co oznacza, że każdego spośród 28 dni lutego do urzędów trafiało średnio 6018 pism ogólnych.

Co jest potrzebne, żeby zgłosić narodziny dziecka? e-Polak potrafi! – obejrzyj spot.

Kierunek: w górę

Ponad dwa razy więcej Polaków – porównując rok do roku – złożyło przez internet wniosek o dowód osobisty. W lutym 2020 r. zrobiło tak 15 960 Polaków. W lutym 2021 r. – 38 165! Aby złożyć online wniosek o nowy dokument tożsamości wystarczy skorzystać z e-usługi Uzyskaj dowód osobisty.

Jeśli wiesz, że Twój dowód niebawem straci ważność – nie zwlekaj, skorzystaj z tej możliwości. Za kilka miesięcy (dokładnie od 2 sierpnia), w związku z wejściem w życie nowych unijnych przepisów, już jej nie będzie.

Wracając do e-usługowego podsumowanie lutego - podobnym osiągnięciem, czyli ponad dwukrotnym wzrostem, może pochwalić się także e-usługa Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu. Rok temu w lutym Polacy skorzystali z niej 36 522 razy, w tym roku – 75 848.

Prawie dwa razy więcej – niż rok temu - osób zgłosiło przez internet utratę dowodu osobistego. W drugim miesiącu tego roku z e-usługi Zgłoś utratę lub uszkodzenie swojego dowodu osobistego skorzystało 4430 osób. Rok temu w tym samym czasie – 2545.

Sprawy urzędowe przez internet? e-Polak potrafi!

O projekcie

Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizowany jest przez KPRM (wcześniej Ministerstwo Cyfryzacji) we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 05.03.2021, 08:30
Źródło informacji KPRM
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ