Newsletter

Polityka i społeczeństwo

4 na 10 Polaków docenia przytulanie bliskich bardziej niż przed pandemią. Wyniki raportu FREE NOW pt. „Pandemiczna codzienność a wartości i priorytety[1]”

08.04.2021, 09:00aktualizacja: 08.04.2021, 09:00

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

• Ponad połowa Polaków jest wdzięczna za zdrowie najbliższych i posiadanie rodziny, a 38% odkryło większą radość w chodzeniu na piechotę.

• Spontaniczne podróże i wyjście do restauracji to najczęściej wskazywane aktywności, za którymi tęsknimy.

• Blisko połowa Polaków przyznaje, że obecnie częściej ogląda seriale/filmy w domu, niż przed pandemią, a co czwarty Polak częściej uczy się też nowych umiejętności.

Tęsknimy za podróżami i restauracjami, jesteśmy wdzięczni za zdrowie najbliższych i posiadanie rodziny, a czas wolny spędzamy oglądając filmy i seriale, a czasami nawet ucząc się nowych umiejętności. Taki obraz Polaków wyłania się z badania „Pandemiczna codzienność a wartości i priorytety” przeprowadzonego przez platformę FREE NOW wśród mieszkańców największych miast w Polsce i Europie.

Celem badania FREE NOW było sprawdzenie jak ponad roczna izolacja związana z koronawirusem zmieniła nas wszystkich: za czym tęsknimy, za co jesteśmy wdzięczni, co doceniamy bardziej, jak spędzamy czas i przemieszczamy się obecnie. 

„Nasze badanie potwierdziło, że pozytywnymi wypadkowymi okoliczności związanych z pandemią, są między innymi większa wrażliwość na zdrowie bliskich i własne, docenienie możliwości okazywania bliskim czułości, a także czerpanie radości z tak naturalnej czynności jaką jest chodzenie pieszo. Jednak restrykcje, z którymi mamy do czynienia w całej Europie, wytworzyły szczególnie tęsknotę za swobodnym podróżowaniem i odwiedzeniem restauracji bez obostrzeń. Te ograniczenia w bezpośredni sposób wpłynęły też na sposób przemieszczania się po mieście” - mówi Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający FREE NOW w Polsce. 

Za co dziękujemy, co doceniamy

Pandemia wpłynęła niewątpliwie na nasze priorytety i wartości. Zdrowie najbliższych jest wskazywane przez aż 67% Polaków jako wartość, za którą jesteśmy wdzięczni. Ponad połowa z nas jest wdzięczna za posiadanie rodziny (57%) i własne zdrowie (51%), a 47% wskazuje w tym kontekście posiadanie pracy.

W ostatnim czasie doceniliśmy też okazywanie czułości i możliwość przytulenia swoich bliskich, co potwierdza aż 41% badanych wskazujących to jako czynność, która teraz sprawia im większą radość. 37% z nas docenia natomiast wspólne posiłki z rodziną. Co ciekawe, aż 38% Polaków odkryło radość w robieniu kroków, czyli chodzeniu na piechotę. 

Za czym tęsknimy?

Najbardziej wyczekiwaną aktywnością dla niemal co piątego Polaka jest spontaniczne podróżowanie. W dalszej kolejności wskazywana jest możliwość odwiedzenia restauracji bez obostrzeń (12%), a także wyjście do kina (11%) lub na siłownię (10%). Natomiast dla 1 na 10 Polaków to spotkanie się ze starszymi członkami rodziny bez obaw o zarażenie ich jest czymś, za czym najbardziej tęsknią. Aktywności, za którymi tęskni najmniejsza część Polaków, to przebywanie wśród współpracowników (3%), randkowanie (2%) i SPA/zabiegi kosmetyczne (1%).

Badanie FREE NOW, które objęło również mieszkańców miast z innych 8 krajów europejskich wykazało, że Europejczycy wskazują jako ważne lub wyczekiwane te same wartości i aktywności co Polacy, jednak w różnym natężeniu. Dla przykładu, aż 7 na 10 Irlandczyków jest szczególnie wdzięcznych za posiadanie pracy. Nawet ¼ Hiszpanów i tyle samo Portugalczyków, tęskni najbardziej za spotkaniem z seniorami rodziny. Natomiast dla aż 30% Francuzów to wyjście do restauracji jest najbardziej wytęsknioną aktywnością.

Czas wolny i mobilność

Silna rekomendacja pozostania w domu i izolacji zmieniła istotnie sposób spędzania czasu wolnego. Co drugi badany Polak przyznaje, że w wolnym czasie ogląda telewizję lub seriale częściej, niż przed pandemią. Spory odsetek badanych wolny czas poświęca także na rozwój własny - częściej niż przed pandemią czyta książki (34%), uprawia sport w domu (27%) i uczy się nowych umiejętności (24%). Aż 35% z nas przyznaje też, że więcej czasu poświęca obecnie na kontakt z bliskimi online. Prawie 6 na 10 badanych rzadziej odwiedza swoich bliskich w ich domach lub gości ich u siebie. 

Ograniczone możliwości wyjścia na miasto lub podróżowania, praca zdalna i zalecenie ograniczenia kontaktów z ludźmi, spowodowały, że w porównaniu z innymi formami mobilności, transport indywidualny i chodzenie stały się popularniejsze w czasach pandemii. 4 na 10 mieszkańców polskich miast rzadziej korzysta z komunikacji miejskiej. Co piąty badany rzadziej niż wcześniej zamawia taksówkę. Aż 30% częściej przemieszcza się chodząc, a 27% przesiadło się do własnego auta. 

„Wraz z powrotem do normalności, wierzymy, że współdzielony transport będzie znów najczęściej wybieranym środkiem przemieszczania się przez mieszkańców miast, bo jest on bardziej wydajny, wygodny i ekologiczny. Jako platforma mobilności oferująca głównie przejazdy taxi, dokładamy wszelkich starań by zapewniać bezpieczeństwo, m.in. wyposażając auta w przesłony ochronne, ale też wspieramy mieszkańców w ich codziennych potrzebach. Jedną z nich stają się teraz szczepienia, dlatego oferujemy zwrot kosztów przejazdów do punktów szczepień dla wszystkich, którzy się im obecnie poddają” - mówi Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający FREE NOW w Polsce. 

Zdjęcie jest dostępne na stronie internetowej AP Images (http://www.apimages.com)

O FREE NOW:

FREE NOW to multi-platforma mobilności miejskiej, będąca częścią joint-venture BMW i Daimlera. Jest największym dostawcą usług mobilności miejskiej w Europie i najszybciej rosnącym konkurentem ride-hailingu w Ameryce Łacińskiej (pod nazwą Beat). Platforma FREE NOW pozwala zamówić nie tylko przejazdy z kierowcą, ale również wypożyczyć elektryczne hulajnogi (w 3 krajach), auta i skutery na minuty (w Niemczech). Łącznie, działalność platformy pod nazwą FREE NOW obejmuje 10 krajów Europy, a pod nazwą Beat: 5 rynków Ameryki Łacińskiej i Grecję. FREE NOW jest dostępne w ponad 150 miastach z 16 krajów na świecie i skupia 50 milionów użytkowników. FREE NOW współpracuje z wieloma operatorami usług mobilności miejskiej i zatrudnia ponad 2000 pracowników w 35 biurach na całym świecie. CEO FREE NOW jest Marc Berg.

[1] Raport „Pandemiczna codzienność a wartości i priorytety” powstał na podstawie badania przeprowadzonego przez Kantar na zlecenie FREE NOW w 9 krajach europejskich, wśród mieszkańców największych miast, metodą ankiety internetowej, w marcu 2021 roku. Liczba ankietowanych wynosiła 1000 osób per kraj (czyli łącznie 1000 Polaków), stanowiła grupę reprezentacyjną kraju pod kątem wieku i miejsca zamieszkania.

Źródło informacji: APA-OTS
 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 08.04.2021, 09:00
Źródło informacji APA-OTS
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ